RECENZE: Kniha Level 26: Proroctví temnoty. Monstrum zabíjí podruhé

Dagmar Čechová

Dagmar Čechová

4. 11. 2011

Po úspěchu přechozí knihy Level 26 se Duane Swirczynski a Antony Zuiker znovu spojili, aby svým čtenářům představili dalšího vraha úrovně 26 v díle plném krve a vnitřností. Tentokrát Spojenými státy projíždí smrt a vykládá svým obětem tarotové karty.

Daniel Buran jako detektiv Steve Dark Zdroj: level26.com

Je to již pět let, co agent Steve Dark brutálním způsobem zabil jednoho z nejodpornějších sériových vrahů současnosti. Přesto nemá Dark klid – ačkoli před nedávnem opustil Mimořády (Oddělení pro mimořádné případy, FBI), nedokáže se psychicky oprostit od neustálého nutkání lovit a zrovna v tu chvíli se na scéně objevuje nevyzpytatelný vrah, který se řídí obrázky na tarotových kartách.

Nakonec mu lov této zrůdy umožní mladá žena jménem Lisa Graysmithová. Tajemná agentka neznámé společnosti Darkovi poskytne cokoli – peníze, dopravu, zbraně, ochranu i teplou ženskou náruč. Jenže jeho náhlý přístup k informacím začne být podezřelé Mimořádům a Darkovým bývalým spolupracovníkům. Co když je vrahem právě Steve Dark?

Čtěte: A. E. Zuiker ukazuje své pravé já v perverzním Levelu 26: Netvor z temnot

Proroctví temnoty dělá svému předchozímu dílu velkou čest. Uvádí čtenáře do děje sice pomalu, ale o to větší spád příběh dostává ve druhé třetině a drží si ho až do konce. Napětí je pro thriller, který chce být v dnešním světě opravdu úspěšný, podstatným prvkem. A právě napětí dosahuje tato kniha skvěle – čtenář bude přeskakovat věty, aby se konečně dozvěděl, co se to vlastně děje.

A ono „co se to vlastně děje“ – umění fabulace – je pro Level 26 příznačné. Už první kniha z této trilogie dokázala výborně zapojit detaily do sledu dějů – žádné chyby, žádné skuliny. I Proroctví temnoty je tak dobré – když už si člověk myslí, že je někdo mrtvý, zatčený nebo že vrah je zahradník, kniha ho opět překvapí. Oproti prvnímu dílu se zde neobjevují ani témata nebo scény, které čtenářům mohou být povědomé z jiných knih nebo filmů. Proroctví z temnot se značně oprostilo od svého předcházejícího dílu. A dobře dělá.

Plusem knihy je také to, že se nesnaží dojit nápady předchozího úspěšného dílu. Skřípal je mrtev a mrtvým opravdu zůstane – jeho jméno se párkrát zmíní, dokonce v ne až tak negativním smyslu, jak by se dalo čekat, ale autoři se ho nesnaží vzkřísit.

Problémovou částí Levelu 26 je však opět její „digi“ část, protože ta se u tohoto románu objevila znovu. A tentokrát je to s ní ještě horší než předtím – děj nijak nedoplňuje a obsahuje nadrámcové informace, které může člověk s klidem postrádat. Příběh tak možná přichází doslova k životu, ale mnoho autorů to dokázalo i bez takovýchto krátkých filmů. Dá se také říct, že videa připravují čtenáře o možnost představit si aktéry podle vlastních kritérií.

Proroctví z temnot určitě stojí za přečtení. Jde o thriller v pravém slova smyslu – čtenáře napne až k prasknutí, zhnusí je svým brutálním přístupem a vyděsí představou, že by něco takového mohlo být, byť jen z části, možné. Žijeme v době, kdy nás už máloco opravdu vyděsí nebo znechutí. Level 26 toovšem dělá téměř na každé stránce. Není to tedy nic pro slabší povahy, za to ty silnější si opravdu užijí své.

Název originálu: Level 26: Dark Prophecy
Český název: Level 26: Proroctví z temnot
Autor: Anthony E. Zuiker a Duan Swierczynksi