RECENZE: Ještěrka na slunci se opaluje v Řeznické. Chytá zlatou barvu

Jaroslav Satoranský a Hana Maciuchová vytvořili ústřední dvojici.

FOTO: Ještěrka na slunci, Divadlo v ŘeznickéDivadlo v Řeznické vybralo jako svoji další premiéru Ještěrku na slunci. Do hlavní role obsadilo hvězdnou dvojici Hanu Maciuchovou a Jaroslava Satoranského. Vznikla vtipná, inteligentní a propracovaná inscenace.

Ještěrka na slunci skládá střípky ze života staré herečky Sarah Bernhardtové, o které naše generace nikdy neslyšela, i jejího komorníka. Georgeovi Pitouovi krom komorníka náleží i role společníka v posledních chvílích života známé herečky. Pomáhá jí psát druhý díl pamětí, ale jako přítel hraje nejrůznější role v příbězích a vzpomínkách, od matky představené po drsného manažera. Ač někdy nerad, tvrdohlavá a panovačná Sára jej vždy přesvědčí.

Nepřehlédněte: Co plánují na prosinec pražská divadla?

Ještěrka na slunci nemá silnou dramatickou zápletku. Ačkoliv na první dojem může znít námět nudně a dá se shrnout do několika vět, nenašli byste pro zpracování Divadla v Řeznické méně vhodný výraz. Inscenace plyne svižně a ve dvou hodinách nenajdete hluchého místa.

Hana Maciuchová umí zahrát jakoukoliv emoci. Zdroj: Divadlo v Řeznické

Konverzační humor a herecké výkony tvoří základní kameny inscenace. Na nich stojí vše ostatní, a to rekvizity, práce světel a hudba. Dohromady tvoří Eiffelovku, která nepadá ani v závěru. Konečně se na divadelní scéně objevil důkaz, že inteligentní humor s absencí sprostých slov dokáže diváky pobavit. Ještěrka netlačí na pilu vulgárního humoru, a přesto dokáže být zábavná.

Očima Hany Švarcové: Inscenace Ještěrka na slunci představuje jímavý příběh slavné herečky Sarah Bernhardtové. Příběh ženy, která zažila slávu, přízeň diváků i obdiv mnoha mužů, ladí tvůrci do komorně-humorného charakteru. Střípky vzpomínek, úryvky hereččiných slavných rolí, ale také humorné střety obou hlavních postav odkrývají temná i zářivá zákoutí ženy, která inspirovala mnohé další.

Jaroslav Satoranský a Hana Maciuchová dodávají svým postavám charisma. George a Sarah nejsou v jejich podání ploché a strnulé figurky, ale postavy barevné, mnohovrstevné a především živé. Inscenace kombinuje komediální prvky s tématy spojenými s postupujícím stářím a jeho dopady na tělesnou i duševní schránku člověka. V intimním prostředí Divadla v Řeznické vzniklo intimní, neokázalé, ale přesto pozornosti hodné dílo.

Hodnocení: 90 %

Scénu tvoří několik rekvizit (stolek, gauč, židle, křeslo) plně vytížených během inscenace. Funkční scéna v malém prostoru Řeznické dokresluje prostředí terasy. Světlo se mění decentně, z temně oranžové značící západ slunce na noční modř a zpět. Sem tam zazní podkres ve francouzském stylu nebo lehkého pianina. Rychle se objeví, zaujme a zase zmizí. Žádný z prvků nevybočuje, nesnaží se šokovat a vše spolu souzní v jeden celek s názvem Ještěrka na slunci.

Jaroslav Satoranský vystřídá za představení několik rolí

První část je humornější a odlehčenější, druhá nese výrazný nádech tragičnosti. Ještěrka mi připomněla inscenaci z vinohradské půdy jménem Tanec smrti. Hanu Maciuchovou však inscenace z Řeznické postrčila více na světla reflektorů. Maciuchová má šmrnc a především mnoho hereckých tváří, které se neokoukají. Od pláče po smích dokáže zahrát celou škálu emocí, a navíc každý její pohyb vypadá promyšleně.

Jaroslav Satoranský nezůstává pozadu. Nesekunduje a je Maciuchové rovnocenným hereckým partnerem. Komická postava zapomnětlivého sluhy, kterého trápí věk i vzpomínky stejně jako Sáru, mu perfektně sedí. Za jednu inscenaci vystřídá několik rolí. Ačkoliv nejlépe mu šla Sářina matka, dokázal se převtělit i do ostatních duchů hereččiny minulosti.

Klasická inscenace s inteligentním humorem se v poslední době nevidí na české divadelní scéně často. Ještěrka na slunci se nesnaží mermomocí vrýt do paměti diváka, přesto dokáže zaujmout několika prvky, a to především ostrovtipem a hereckými výkony.

Ještěrka na slunci

Divadlo v Řeznické

Autor: John Murrell

Režie: Jana Kališová

Hrají: Hana Maciuchová a Jaroslav Satoranský

Hodnocení: 100 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Anna Kottová
Narodila se jako revoluční dítě v listopadu roku 1989. Chodila na čtyřleté Gymnázium Na Zatlance. I díky tomu se dostala na vymodlenou žurnalistiku a poté na mediální studia na FSV UK v Praze. Do redakce TOPZINE.cz nastoupila v podzimním měsíci listopadu léta Páně 2010. Píše pro rubriku divadlo především recenze a rozhovory. Od května 2011 působila jako zástupkyně editorky a od listopadu 2011 vedla divadelní rubriku. Od června 2013 se vrátila zpět na redaktorskou pozici, protože miluje psaní. Jakékoli pochvalné komentáře i ostrou kritiku můžete zasílat na: anna.kottova@topzine.cz

1 Comment on RECENZE: Ještěrka na slunci se opaluje v Řeznické. Chytá zlatou barvu