×
TOPZINE.cz

RECENZE: Hřebejkův film Odpad město smrt poukazuje na prázdné předsudky

I prostitutka má duši, a ta je navíc skrytě rasistická. V centru Prahy se rozjíždí kolotoč plný sexu a manipulace, takový je nový Hřebejkův film.

[album: |width=660]

Točit filmy podle předlohy je vždycky risk. Co krásně funguje na papíře nebo na jevišti, ještě nemusí fungovat i na plátně. Podobný problém můžete mít, pokud se rozhodnete zahraniční předlohu naroubovat na české podmínky. Každá země má odlišnou mentalitu a řeší jiné sociální otázky, které se nám můžou zdát směšné nebo nepochopitelné.

Režisér a scenárista Rainer Werner Fassbinder byl představitelem nové vlny německé kinematografie. Proslavil se hlavně svým sklonem provokovat, jeho hry nebo filmy šokovaly celý svět. A není divu, s velkou otevřeností se věnuje rasovým, sexuálním a politickým předsudkům. Inspiraci čerpal třeba v gaybarech nebo mezi lidmi na okraji společnosti.

Ano, hádáte správně, tohle se zčásti stalo Janu Hřebejkovi. Režisér se rozhodl natočit v terénu stejnojmennou inscenaci, kterou uvedlo Pražské komorní divadlo. Tomu byl pro změnu předlohou filmový scénář Rainera Wernera Fassbidnera. Je až s podivem, že se po téhle dvojí adaptaci myšlenka neztratila v překladu. A velký podíl na tom mají herci, kteří ztvárnili stejné role na jevišti i před kamerou.

FOTO: Odpad město smrt
Bohatý Žid má rád vkusné prostitutky a s Romi si kápnou do noty. Nebo ne? Zdroj: Aerofilms

Jaká je tedy myšlenka? Že kapitalistický svět je prohnilý. Tohle klišé zní dost otřepaně, ale v něčem musíme dát Fassbinderovi za pravdu. Ovládá nás pár boháčů, lidé se ani nesnaží skrývat svoje předsudky a z rasismu či homofobie se stává ctnost.

Představitelem samozvaných patriotů je Martin (Martin Pechlát), který svoje extrémní názory dává rád najevo. Navíc je neváhá podpořit cizími slovy, která sice občas moc neovládá, ale hlavně, že to zní chytře. Takových příkladů najdeme u nás dost, stačí si vybavit libovolného představitele extrémní pravice.

Máme averzi vůči Židům?

To by ale nebyl Fassbinder, kdyby Martina nepostavil do nějaké extrémní situace. Martin se živí jako kabaretní zpěvák, který dokáže odzpívat Haničku Zagorovou ve velké večerní róbě nebo ve fraku bez kalhot, zato s podvazky. Všechno doprovází barevná světelná show, která svou atmosférou diváka vrátí o několik desítek let zpátky. A proč ne, tenhle příběh se mohl odehrát na začátku 90. let, stejně jako včera.

[youtube_660]gSXQYLacscc[/youtube_660]

Martinova dcera Romi (Gabriela Míčová) pracuje jako prostitutka, ale své klienty si až moc pečlivě vybírá. Jednoho dne, tedy večera, narazí na zvláštního podnikatele, označujícího se za bohatého Žida (Martin Finger). Jinak o sobě ani nemluví, je to zkrátka Žid, Žid, Žid, kterého za to všichni nesnášejí.

Očima Oldřicha Mánerta: Vyhlaste poplach, Honzík Hřebejků se nám definitivně zbláznil. Nejprve donutil ke zvracení komerci nesnášející diváky svým opusem Svatá čtveřice, teď překvapuje žánrovým skokem do jiné galaxie. Odpad město smrt nezapře svou divadelní předlohu. Nesnaží se ji zakrýt, naopak z ní dělá obrovský klad a pomocí ní maluje originální atmosféru jako z jiného světa. Karikaturní charaktery pronášejí absurdní repliky, které se proplétají a vytváří jeden kompaktní monolit, jenž překvapivě dává do poslední sekundy smysl. Netradiční podívaná, jaká se na českém filmovém písečku jen tak nevidí.

Hodnocení: 4****

A právě to židovství moc nezapadá do českého prostředí. Češi už dávno necítí vůči Židům žádnou averzi, takže stavět příběh na tomto záporákovi je v podstatě směšné. Nahraďte ale slovo Žid výrazem Rus nebo třeba Němec a efekt bude dokonalý. Bohaté Rusy přece nemáme rádi, všude se roztahují a díky svým penězům si můžou dovolit cokoliv.

Zní to povědomě? Fassbinderovi a potažmo i Janu Hřebejkovi se podařilo stvořit stereotyp mocného manipulátora, ale když už chcete děj naroubovat do pražského prostředí, tak byste tomu měli i mírně přizpůsobit scénář. Děj se odehrává v netradičním prostředí – filmaři zvolili pražský palác Lucerna a dál už konvenční Václavské náměstí jako centrum neřesti.

FOTO: Odpad město smrt
Martin rád natáčí své projevy na video. Doufejme, že na Youtube dává jenom ta, na kterých má kalhoty.

Noční Praha má sice dostatečně zhýralou atmosféru, ale postavu bohatého Žida nebo prostitutky-filozofky by bylo jednodušší si představit v bývalém východním Německu, které po pádu železné opony procházelo podobným vývojem jako Česko.

Odpad město smrt

Drama
Česko, 2012, 70 min

Režie: Jan Hřebejk
Hrají: Gabriela Míčová, Jiří Černý, Martin Finger, Stanislav Majer, Martin Pechlát, Dana Poláková

Hodnocení: 3***



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..