RECENZE: Hrdina západu se usídlil v Kladně. Zajděte si s ním do hospody

Eva Síčová

Eva Síčová

6. 12. 2012

Každá doba potřebuje své hrdiny a Městské divadlo Kladno si hrdinu vybralo přímo na míru. Pod režijním vedením Filipa Nuckollse se ocitneme v hospodě na místě, kde lišky dávají dobrou noc a kde se vše točí kolem neznámého příchozího.

Čtěte dále: Dámský krejčí v Kladně došije na Silvestra

Hra Johna Millingtona Syngeho by mohla pocházet z pera jakéhokoli současného autora, a přesto se hra na jevišti objevila před více než sto lety. Jak povrchní může být lidský charakter na místě, kde by člověk čekal naivitu a pochopení, se přesvědčí hlavní hrdina příběhu, hrdina Kristy. Jeho hrdinství tkví v zabití vlastního otce a opředen výjimečností se stává místní celebritou a modlou pro mnoho dívek (a jednu ženu).

Kromě alkoholu doplňují prostředí hospody i pivní podtácky. Zdroj: Patrik Borecký, MdK

Uměle vytvořená představa naděje, kterou do Kristyho vkládá především Pegy, dcera místního hospodského, se posléze řítí do propasti nepochopení a zoufalých činů. Inscenace skýtá možnost nahlédnout do jasných charakterů všech místních postav. Ty si karikaturují vlastní životy už jen každodenní rutinou.

Statická scéna hospody, kterou vytvořil Lukáš Kuchinka a která si zaslouží vlastní uznání, už na první pohled uzavírá vesnický život na to nejústřednější místo, jaké lze najít. Místo, kde se nic neutají, kde se dějí ty podstatné situace a kde se odehrává život místních obyvatel. Do soucitem políbeného místa si cestu našel i přehnaný kostýmní záměr snížit úroveň místních obyvatel téměř na minimum.

Očima Jany Kumherové: Inscenace diváky velice věrohodně přenáší do prostředí klasické vesnické putiky. Chvíli máme pocit, že jsme se jen posadili do takového podniku a zaposlouchali se do rozhovoru místních štamgastů. Po příchodu takzvaného hrdiny nabírá inscenace nových rozměrů a najednou sledujeme rychle se odvíjející příběh. Hrdina západu se místy nevyhne zdlouhavým scénám.

Pohybuje se v jakési křivce, kdy se překvapivé a zajímavé pasáže střídají s těmi nudnějšími. Ty první ale zdaleka převažují. Kulisy jsou neuvěřitelně propracované, zejména když vezmeme v úvahu, jak obyčejné místo mají představovat. Kvalitní herecké výkony a hity, které zaznějí, jsou třešničkou na dortu.

Hodnocení: 70 %

Tragikomický příběh, vyprávěn prostřednictvím charakterů a jednání hlavních postav, skrývá více než pouhý střet monotónního světa hloupých místních slepic, chlapachtivé vdovy Králové nebo nešťastné výčepní Pegy. Za opar prvotního okouzlení se však podařilo tvůrcům dostat povrchnost, krátkozrakost a především zvrácené hodnoty života. A to velmi nenásilnou, přirozenou cestou.

Hlavní postava Kristyho padla na Jana Vlase. Právě tento herec dostává do své role klukovskou neohrabanost, která jej činí okouzlujícím. Společně s naivitou hrdinovi vlastní vytváří nezaměnitelnou chemii, díky které vám postava přes veškeré nedostatky a kotrmelce přiroste k srdci. Doufající Pegy, Lenka Zahradníková, představuje typickou maloměstskou dívku čekající na zázrak. Vývoj své postavy vystihla velmi jasně, čistě a bez zbytečných afektů.

Po pomalejším rozjezdu chytne  inscenace rytmus a jemné dávkování komických situací či dialogů má jasnou linku. Hrdinu západu můžete vnímat jako oddechovou komedii nebo sondu do života maloměstského masochismu.

Hrdina západu

Městské divadlo Kladno

Autor: John Millington Synge