Recenze filmu Paul. Chcete vidět nahatý zadek ufouna?

8. 6. 2011

To si takhle dva geekové z Anglie vyjedou na Comic Con do Ameriky. Jsou nadšení, promluví si se svým oblíbeným sci-fi spisovatelem, omrknou nějaké ty sexy kostýmky Ewoků a už je čeká jenom okružní cesta po místech, kde se lidé setkali s UFO. Haha, velká sranda. Dokud nenarazí na skutečného ufouna Paula.

Jsem Paul, emzák Paul, Zdroj: distributor filmu

Všechny ty dosavadní filmy o mimozemšťanech do nás zatím cpaly, že ufouni jsou buď roztomilí (E.T. – Mimozemšťan), nesmírně chytří (Pátý element) a nebo krvelační, s plánem obsadit a zničit planetu Zemi (Den nezávislosti). Jenže co když jsou úplně stejní jako my? Rádi pijou alkohol, kouří a koukají holkám na zadek?

S tím nepočítají ani hlavní hrdinové Graeme (Simon Pegg) a Clive (Nick Frost). Sice svým způsobem věří v život na jiných planetách, ale zároveň jsou trochu povrchní. Jejich víra není opravdová, spíš jen čtou hodně komiksů a koukají na Hvězdné války pořád dokola. A tak, jakmile narazí na skutečného ufouna Paula, který nejde pro ostřejší slovo daleko, je to rozhodí.

Je libo reggae a marjánu?

Paul je až příliš lidský. Jako kdyby vedle nich stál skutečný Seth Rogen (který namluvil postavu Paula) a hláškoval o sto šest, lákal je k poslouchání reggae a kouření marihuany. Díky svému novému mimozemskému příteli získávají oba geekové z Velké Británie sebevědomí, seznamují se s dívkami a především zažívají mnohem větší dobrodružství, než kdyby se jeli podívat na nějaké kruhy v obilí.

Paul je totiž mimozemšťan ne do každé rodiny, ale do každé party. Je vtipný, oprsklý, svým způsobem dokonalý. Akorát že po naší trojce pátrá tajný agent (Jason Bateman), na kterého dohlíží nepříjemná šéfka. Všichni zmínění herci se do svých rolí vžili. U Pegga a Frosta to není zrovna těžké, neboť sami napsali scénář, a už jen podle obrovského množství různých narážek na jiné filmy snad nemůžou mít normální život (nebo minimálně nechodí vůbec ven).

Tajemné cameo

Batemanovi pak jako již tradičně sluší tmavý oblek a je tak správně směšný, jak být má. Agent v utajení, kterého pozná i malé dítě. Bonbónek v hereckém obsazení se pak samozřejmě skrývá v jeho šéfové, která ho pořád buzeruje přes mobil. Jistě že se na konci ukáže v plné parádě. A toto napínání, kdo nakonec svolil zahrát si vděčné cameo, je další narážkou na ty velké filmy, ze kterých si Paul dělá srandu.

Chcete se na Paula podívat zadarmo do kina? Zkuste štěstí v naší soutěži!

Je to samozřejmě parodie. Kdo při pohledu na plakát s usměvavým emzákem čeká podívanou pro děti, těžce doplatí. Pegg a Frost si už lajsli parodii hororů (Soumrak mrtvých) a akčňáků (Jednotka příliš rychlého nasazení). Tentokrát přichází na scénu sci-fi se vším všudy, lidmi jako já nebo vy, záporáky i dívkou v nesnázích. To vše je ale jen karikatura.

Očima Lucie Šimůnkové: Parodická roadmovie komedie o dvou nerdech, kteří míří napříč Spojenými státy s ufounem na palubě. Nabízí pár opravdu dobrých vtipů, větší množství vtipů průměrných a několik málo vyznívajících spíše do prázdna. Nejvíc se divák pravděpodobně bude bavit u odhalování všech filmových odkazů a citací. Znalcům sovětského filmu 70. let to připomene Mlčení doktora Evanse (1973). Skvělé je cameo nejmenované herečky a osvědčená dvojice Pegg – Frost. Vzhledem k tomu, že dobrých komedií se tento rok v kinech moc neobjevilo (naposledy Sandlerovo Zkus mě rozesmát), lze Paula jistě doporučit.

Snímek těží z parodování zažitých klišé a oproti jiným filmům z poslední doby (Kung Fu Panda 2) je ale zároveň nepoužívá k vykonstruování příběhu. Nehraje se tu úplně na happy endy a ne všechno zde musí mít hlubokou myšlenku.

Taková normální ranní procházka

Další věc, kterou tvůrci využili k pobavení diváků, jsou sprosťárny a nadávky střílené s kadencí kulometu. Opět dojde na kundu z ryby, a pokud jste nikdy neviděli nahatý zadek mimozemšťana, máte příležitost. To pak slibuje tvůrcům komerční úspěch, a i když jsem v Paula nevěřila (koho by tohle v Americe mohlo zajímat??), už teď si na sebe dvakrát vydělal.

Usměj se, kreténe

Přesto pokračování nečekejte. Duo Pegg – Frost nejde tolik po penězích, a spíš si své filmy užívá. Je to vidět už jen na spoustě narážek na své starší sci-fi kolegy. A nejde o nic laciného à la kdosi na kole letí vzduchem a na pozadí je měsíc o velikosti půlky záběru. Většinu prvků možná ani nezaznamenáte. Rachejtle hrají melodii z Blízkých setkání třetího druhu a Paul radí kamarádům: „Usměj se, kreténe.“ To, že při hromadné fotce udělá svými čtyřmi prsty typický Spockův (Star Trek) pozdrav, je vidět jen na nějakou pikosekundu, a tak si toho mnozí všimnou až napodruhé.

Paul totiž rozhodně není na jedno zhlédnutí. Což může být pro mě výhoda, ale pro jiné minus, jelikož pak působí mírně přeplácaně. K tomu se dá připočíst i nábožensky zfanatizovaná dívka v nesnázích, která posléze doplňuje naši svatou trojici… a bohužel není vtipná. Někomu jdou určité hlášky vyloženě na jazyk (mužské pohlaví a britský původ je ideální kombinace), křehké slečny pak ale můžou působit spíš směšně než vtipně.

Fuj, viděls to?! Mimozemšťan!

Když si ale tohle odmyslíte, díváte se na příjemně nezávislý snímek, kde byla velká část rozpočtu dána ne na platy velkých hvězd, ale hlavně do animace Paula (který díky tomu působí velice reálně). Není to tedy žádný blockbuster, který vás chce přinutit, abyste se smáli. Je to jen na vás. Pokud ale občas zajdete do hospody, sprostě nadáváte nebo máte doma světelný meč (ehm), pak jste ve správném kině.

Paul (Paul)

Komedie/Sci-Fi
Velká Británie, 2011, 104 min