Recenze filmu Méďa Béďa. Kreslená huňatá legenda se vrací spolu s Bubu ve 3D

2. 2. 2011

Pro některé z nás to byli Flinstoneovi, pro jiné Scooby Doo. Společnost Hanna-Barbera ale vyslala do světa ještě jednu legendu televizních obrazovek, kterou si děti rychle zamilovaly: Méďu Béďu a jeho malého kamaráda Bubu. Stejně jako dva zmíněné kreslené seriály byl i tento o medvědovi, který je závislý na piknikových koších, převeden do hrané podoby. Tedy, z části…

Bubu s dabingem Matěje Hádka - věc, kterou budu chtít k příštím Vánocům, Zdroj: distributor filmu

Nejeden fanda Médi Bédi (a především slavného seriálu z roku 1961 a jeho o tři roky mladší filmové podoby) se zděsil, když se na zastávkách a zdech domů začaly objevovat plakáty na novou, animovanou podobu. Méďa tam vypadá podezřele rozjařeně, až by si člověk řekl, že se filmová studia opět rozhodla zprznit jednu ze zamilovaných pohádek z dětství. Jenže!

Cukrová vata s příchutí schizofrenie

Čeho by se divák mohl nejvíce obávat, je přeslazený příběh, absence vtipu a přehršel trapnosti, která v poslední době doprovází většinu animáků. Méďa Béďa je ale velkým překvapením. Hlavní dějová linka možná není nijak veleoriginální, ovšem většina ostatních prvků funguje uspokojivě.

Scénář je tak trochu schizofrenní. Příběh je na první pohled tragicky poskládaný snad ze všech možných klišé světa. Zároveň ho ale doprovází řada až neuvěřitelně povedených (mírně infantilních) fórků.

Je úplně zbytečné mlžit nad tím, jak takhle laděný film může dopadnout. Příběh podobající se svým nádechem cukrové vatě ale je tak jediné, co by vám mohlo více vadit. Méďa totiž překvapuje dialogy. Jistě, jakmile to začne jiskřit mezi Smithem a podivnou dobrodružství milující ekoložkou, nějaká originalita jde stranou. Ovšem humor a chvílemi až dospělejší vtipy snímek zachraňují. A zachraňují především i rodiče malých dětí, pro které je Méďa určený. Své zaměření na konkrétní cílovou skupinu chápe (na rozdíl od ubohostí a lá Gulliverovy cesty) a menší diváci tak budou nadšeni z velké dávky roztomilosti a dětinskosti, například v podobě žaboještěrky, jejíž oči jsou velkým konkurentem Kocoura v botách ze Shreka.

Na sladkosti tomu všemu ještě přidává český dabing, který se překvapivě velice vyvedl a troufám si říct, že je možná i podařenější než originál. Nejrozkošnější postavičkou roku se díky hlasu Matěje Hádka stává malinký Bubu (původně ho mluví Justin Timberlake). Stačí jeho první „ale Méééďo…“ a už vám je jasné, že jakmile film dokoukáte, budete si ho chtít vzít domů.

Někdy se 3D i povede…

A ještě jedno překvápko čeká na pesimistické diváky, a to v podobě třetího rozměru a animace. Méďa Béďa je totiž spolu s Bubu a pár zvířecími kamarády animovaný, zatímco vše ostatní je klasický hraný film. Herci ovšem působí přirozeně, i když se při natáčení logicky museli dívat do prázdna a nenažraného medvěda si pouze představovat.

Strážce Smith je oproti kreslené verzi celkem fešák! (ehm, ten vpravo...)

Následné převedení do 3D pak konečně využívá všech jeho možností. Budou na vás do sálu padat kapky vody, olízne vás jazyk žaboještěrky a jako bonus vám na klíně přistane i šťavnatá larva. Třetí rozměr vás donutí několikrát mrknout očima, když se leknete, co to zase vyletělo z plátna. A dotváří tak snímek, který není pro každého a filmoví labužníci ho neocení, zato malé děti budou nadšeny. Moc často se totiž nevidí animák pro deset let a níže, který by nebyl vyloženě přiblblý.

Méďa Béďa (Yogi Bear)

Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
USA, 2010, 80 min