Recenze filmu Hanna. Nedotažená pohádka pro dospělé

5. 7. 2011

FOTO: HannaPoté, co si odbyla českou premiéru na filmovém festivalu ve Varech, se řítí Hanna i do běžné distribuce. Kdo se na ní odhodlá, toho čeká svižně natočená akční pohádka, které rychle dojde dech.

Co se v mládí naučíš..., Zdroj: distributor filmu

Kdybych nevěděl, že to není pravda, řekl bych, že předlohou tohohle filmu musel být komiks. Hlavní hrdinku Hannu, křehkou šestnáctiletou dívku, vychovává v zamrzlé divočině za polárním kruhem od útlého dětství bez kontaktu s civilizací její otec, aby z ní vytvořil super-zabijáka, který sám přemůže jednotku rychlého nasazení. Hovoří pěti světovými jazyky a nyní musí splnit náročný úkol, na který je celý život systematicky připravována.

Oboupohlavní prostituti a zrzavé vlasy

Její otec Erik, bývalý agent CIA, má speciální schopnost – boj na blízko a práce s nožem. Hlavní záporák Marissa je dokonale elegantní a vždy precizní agentka CIA, studená a chladnokrevná, má zvláštní znamení – obsesivní čistění zubů a přilbičku zrzavých vlasů. Poskok hlavního záporáka Isaacs je na blond odbarvený německý nájemný vrah, ve volném čase pasák oboupohlavních prostitutů, s dvěma neonaci-gorilami v bomberech a kanadách vždy za zády, jeho zvláštní znamení – tepláková souprava.

Tenhle snímek je prostě něco mezi komiksem, thrillerem a pohádkou pro dospělé, a sem tam nějakou tu nelogičnost nebo nereálnost mu nelze vyčítat. Ze začátku to vypadá, že kdo přistoupí na tuhle hru, může se solidně bavit. Hravý střih a nápaditá kamera korunované soundtrackem z dílny Chemical Brothers, zamrzlá bohem zapomenutá polární krajina nebo ultra tajná podzemní základna CIA a k tomu postupně se odkrývající příběh plný tajemství.

Očima Lucie Šimůnkové: Ve filmu Hanna se Joe Wright vrátil ke spolupráci se Saoirse Ronan a zároveň využil východoevropský přízvuk, který se Cate Blanchett naučila pro posledního Indiana Jonese. Snímek je nejsilnější tam, kde se soustředí na příběh titulní hrdinky. Mladá Hanna po dospívání v divočině objevuje civilizaci a kamera při tom krouží kolem ní nebo se v detailech zaměřuje na její tvář. V kontrastu s tím je akční zápletka o tajných agenturách a plánech na stvoření super-vojáka, která je zmatená, překombinovaná a podbarvená podivnou hudbou. Ocenit lze, že honba po Evropě není pouze honbou po památkách, jak tomu u podobných snímků často bývá (viz například Neznámý). Celkově je Hanna ale průměrný film, a v konkurenci předchozíchWrightových filmů nemá šanci vyniknout.

Béčko se nekoná

Prvních dvacet minut jsem žil v domnění, že mám tu čest s dílkem, které si hraje se stereotypy béčkových žánrů, aniž by se vzdávalo vnitřní kvality – něco podobného, co tak mistrně ovládal na poli literatury Karel Čapek – a docela jsem se těšil, co mě čeká dál. Nepřišlo nic než zklamání.

Ať žije žlutá

Filmu po slibném začátku úplně dochází nápady, jak vizuální (to by ještě nebyla taková tragédie), tak hlavně scenáristické. Hanna nejdříve v první čtvrthodince přemůže několik jednotek po zuby ozbrojených vojáků a unikne z přísně střežené základny v poušti, aby tak splnila úkol, na který celý život tvrdě trénovala. Zbylou hodinu a půl ale marně utíká před nepodařenou karikaturou tří neonacistů vyzbrojených nožem a železnou tyčí, aniž by to mělo nějaký hlubší význam, nedej bože smysl.

Nemluvě o tom, že závěrečná pointa se ukáže být tak banální, že mi vlastně vůbec není jasné, proč bylo potřeba, aby se všichni nakonec pozabíjeli a Hanna strávila dětství výcvikem za polárním kruhem.

Urážka slova existenciální

Existenciální otázky o vlastní lidskosti, které si prý Hanna – podle distributora filmu – během svého putování klade, jsou tak prvoplánové, že je to urážka slova existenciální. I když prostor pro ně by tu dozajista byl. Dívka, která byla celý svůj život vychovávána v izolaci od lidské společnosti k tomu, aby splnila úkol, který si sama nevybrala, se najednou objeví uprostřed moderní civilizace. To je téma, na kterém by se dalo stavět.

Tenhle potenciál ale režisér snímku Joe Wright nechává naprosto nevyužitý. Ani velmi solidní herecké obsazení, mimo jiné držitelka Oscara Cate Blanchett nebo čím dál tím populárnější mladá hvězdička Saoirse Ronan, tenhle snímek od zhouby nezachránilo.

Hanna mohl být výborný snímek a svým způsobem k tomu ani neměl daleko. Zajímavý nápad poskytující obrovský prostor filmařské fantazii i filozofickému přesahu, lehce potrhlé poutavé vizuální zpracování a úžasná hudba. Jenomže není.

Hanna (Hanna)

Dobrodružný / Thriller / Akční
USA / Velká Británie / Německo, 2011, 111 min