Recenze filmu Neznámý. Liam Neeson běží o život

13. 4. 2011

Liam Neeson v thrilleru ne moc známého španělského režiséra Jaumeho Collet-Serry svádí boj o svou identitu a zároveň o holý život. Řemeslně vyvedený koprodukční thriller plný velkých herců a krásných hereček má nálepku mysteriózní, moc mystéria ale nenabízí.

Liam se škňuří rád, Zdroj: distributor filmu

Jaume Collet-Serra (Orphan), původem Katalánec, začínal jako režisér hudebních klipů a reklam. Protože byl šikovný a v oboru se mu dařilo, začal brzy dostávat nabídky i na poli filmové režie, čímž se mu konečně splnil dětský sen. První pokus – horor Dům voskových figurín (2005) – nedopadl moc dobře, s dalšími léty ale kvalita Collet-Serrových filmů stoupala. Neznámý je zatím jeho čtvrtým kouskem.

Právě reklamní a klipová průprava pana režiséra je jedno z největších plusů Neznámého. Když přechází k akčním scénám, proměňuje se v rychlý, dynamický, chytře sestříhaný thriller. Ale jinak? Jinak nic převratného.

Skrytá identita

Doktor Martin Harris (Liam Neeson) přijíždí se svou ženou (January Jones) na biotechnologický kongres do Berlína. Jenže po autonehodě skončí v nemocnici, a když se probere, se zděšením zjišťuje, že mu nějaký cizí kmán (Aidan Quinn) ukradl identitu i manželku. Martin začíná svůj zápas o navrácení vlastního života, přičemž bojuje nejen s agresivními pronásledovateli, ale i nutkavými myšlenkami, není-li náhodou sám blázen…

Neříkám, že je podivuhodný případ doktora Harrise předvídatelný nebo dokonce hloupý. Je pěkně vystavěný, nekazí ho logické chyby a závěrečný, nevyhnutelně šokující zvrat opravdu šokující je. Ale všechno je tak formálně precizní, že nezbývá prostor na žádné originální nebo aspoň nestandardní projevy. Scénář nenabízí žádné chytré kotrmelce, žádné nolanovsky promakané zvraty, které zašmodrchají mozek nebo nechají užaslého diváka zírat s pusou otevřenou.

Světový mír a lásku všem!

Skvělému Neesonovi (A-Team) naštěstí přizvukují skvělí sekundanti. Bruno Ganz vyměnil Hitlerův knírek (Pád Třetí říše) za zaprášený kloubouček vysloužilého agenta, Frank Langella (Duel Frost/Nixon) se po Berlíně producíruje v dlouhém kabátě a sladkém úsměvu, který nevěstí nic dobrého, a Aidan Quinn (Má mě rád, nemá mě rád) se stal doktorem Martinem Harrisem číslo dvě. Charismatické pány doplňují dvě krásné dámy – Diane Kruger (Trója) v roli bosenské emigrantky se smutným osudem (jak jinak) a zmíněná January Jones (Piráti na vlnách) jakožto manželka, která dělá že nic. Obě blonďaté, obě talentované.

Očima Pavlíny Nouzové: Spousta fanoušků Liama Neesona očekávala druhých 96 hodin (Taken). I tady dojde na nějaké ty souboje, lámání rukou ale musíme vynechat, nahé prostitutky taktéž, a tak nejen díky brilantní automobilové honičce si spíš vzpomeneme na agenta Bourna. To může být fajn, jenže kromě několika vyloženě atmosférických scén je Neznámý jedna velká vata. Navíc totálně nelogická (když se chtějí padouši zbavit Martina Harrise a jsou to takoví profesionálové, proč ho jednoduše neodprásknou???).

Když už jsme u toho bosenského tématu, příběh nelegální přistěhovalkyně Giny zahajuje dlouhou řadu aktivistických keců, jakých jsou špionážní/mysteriózní thrillery prošpikované. Dřív to byli uvědomělí prezidenti, kterým záleželo na blahobytu lidu, dnes jsou to obětaví vědci a podobná individua (pokud možno má daný vědec také osud neveselý), jež bez sebemenší ambice vlastního prospěchu nějakým geniálně jednoduchým plánem zbaví lidstvo celosvětové chudoby, popřípadě globálního oteplování. Krásné, nereálné, a hlavně ohrané.

Chudá, smutná, na útěku a s uměleckými sklony

Neznámý ukazuje buldočí boj zoufalého doktora umně, ale šprťácky – pan učitel by neměl co vytknout, ale ani co vyzdvihnout. Fotbalovou hantýrkou řečeno –  to srdíčko tam chybělo. Pozitivní ale je, že Jaume Collet-Serra se každým filmem stabilně zlepšuje. Počkejme si na další, a ten třeba s trochou štěstíčka bude moct konečně dosáhnout absolutních výšin.

Neznámý (Unknown)

Drama/Thriller/Mysteriózní
USA / Velká Británie / Německo / Francie, 2011, 113 min