Recenze filmu Green Lantern. Tenhle komiksový zelenáč se bere až moc vážně

17. 8. 2011

Chtěli byste mít schopnost vytvořit úplně cokoli, co vaše fantazie vyprodukuje? A mít po boku zmalovanou kočičku, která jako by vypadla z vašeho oblíbeného porna? Green Lantern tohle všechno má.

Nejen stmívací upír Edward se třpytí, Zdroj: distributor filmu

Green Lantern má ale především zelenou lucernu a prsten. Ten si přes ni nabíjí, aby mohl bojovat se zlem po celé galaxii. Schopnost tohoto strážce nyní získá i rozmazlený frajírek Hal Jordan, pilot stíhačky, s minulostí a chováním nápadně podobnými Maverickovi s tváří Toma CruiseTop Gunu.

Frodo vstupuje do Hvězdné brány

Celý Green Lantern je spíše slepencem toho, co jste už viděli jinde. Což o to, často něco takového divák ani nezaznamená, a už vůbec nekritizuje (například nápadná podobnost mezi vychvalovanou Černou labutí a přes 60 let starými Červenými střevíčky). Jenže když se tu kuje bájný a mocný prsten, hrdinův otec zemřel při výbuchu stíhačky a v laboratoři se skrývá tajemná (možná hvězdná) brána, neubráníte se mírnému pošklebku nad vyloženým kopírováním.

Otázka ale zní, zdali to není spíš jen inspirace, na které režisér Martin Cambell (Zorro, Zlaté oko) staví promyšlenou parodii. O vtípky tu totiž není nouze, a rozhodně to nejsou žertíkyà la roztomilé hláškování Spider-Mana.

Ryan Reynolds si během natáčení stěžoval na svůj teplý kostým

U Green Lanterna se totiž nebudete ani tak moc smát tomu, co Ryan Reynolds coby pozemský strážce vysloví, nýbrž konkrétním scénám, záběrům na ostatní Lanterny s růžovými hlavami či na bad-ass záporáka s tumorem na hlavě a slintem u pusy. Pořád ale skutečně nejde o parodii. Parodie si totiž dělá legraci z určitých zažitých klišé po celý film, zatímco v Green Lanternovi to vždy jen na moment vykoukne, aby se v kýči následně vykoupalo celé herecké osazenstvo.

Zelenáč s hlasem Batmana

Typickým příkladem je scéna, kdy Hal Jordan přiletí ke své milé zamaskován a s hlasem podobným trapnému chrchláku Batmana. Dotyčná slečna mu nejprve děkuje za záchranu života, vy si už už říkáte: „Ježíši Kriste, a teď se on pověsí za pavučinu vzhůru nohama a ona ho políbí,“ pak však zazní: „Hale, to jsi ty?!“ Film si v tuhle chvíli střílí ze všech svých předchůdců, kteří využívali střetu vztahů hrdiny v soukromí a hrdiny v masce.

Následně ale spolu oba dva uletí vstříc romantické noci, aby usedli na stožár a bavili se o jeho otci. Green Lantern je tak prokládán zábavnými scénami a zároveň klišé, které si už ale samo sebe neuvědomuje.

Očima Oldřicha Mánerta: Hollywoodský Eintopf aneb Když růžový pán mluví s rybou, není radno přemýšlet. Už úvodní montáž je esencí celého zeleného snažení. Roztodivná jména postav, planet, sektorů a čehosi dalšího se vrší v kadenci samopalu vzor 24. Ze zoufalosti pak nezbývá nic jiného než záchvaty smíchu nad scenáristickou nemohoucností rovnou pěti kreativním psavcům. Co naplat, že po stránce technické se jedná přinejmenším o nadprůměrný počin. Strážce vesmírného pořádku tak musí zachraňovat duo Ryan Reynolds a Peter Sarsgaard.

První má očividnou radost, že se konečně dostal ze stísněné rakve a jako jeden z mála pochopil, v čem že to hraje. Peter Sarsgaard naproti tomu to nepochopil vůbec, a proto přehrává ostošest, až mi ho bylo v několika scénách líto. Promarněný potenciál a zároveň varování pro možné pokračování: Mark Strong ve žlutém mundůru a s růžovým ksichtem vypadá opravdu směšně.

Jeden prsten vládne všem?

Jako by režisér neměl rád komiksy (to je ale pak otázka, proč točí zrovna tohle). Často totiž uvidíte scénu, která jen vypovídá o tom, že něco takového by měli ti úchylní nerdi mít přece rádi. Svištění vesmírem, prolétávání asteroidy, zmalovaná partnerka hlavního hrdiny, jejíž skutečnou barvu kůže pod make-upem by nenašel ani Kryštof Kolumbus. Jenže to možná fungovalo před třiceti a více lety, komiksoví fanoušci teď chtějí promyšlenou psychologii postav a alespoň nějakou jejich motivaci (po X-Menech už holt nejsou komiksárny, co bývaly).

Stranou nějakou psychologii (na tu se tady ani hrát nemůže, vždyť tu jsou drsňáci s růžovou hlavou), vadou je hlavně ta chybějící motivace. Spousta událostí ve filmu se totiž děje jakoby náhodou, a to už vás ani nerozesměje.

Děti v takových filmech nikdy neumírají

Proč se vesmírné zlo rozhodne zničit jako první zrovna Ameriku? Proč, když se na scéně objeví autobus plný dětí, nikdo na ulici už neumírá a všichni jsou najednou zachráněni? Proč je pomocníkem tohoto nehmatatelného zla dřívější přítel Hala Jordana, který mu jen závidí? Pokud si myslíte, že si ho zloun vybral sám právě pro jeho minulost, omyl.

Mark Strong jakožto účastník Prague Pride

Ústřední myšlenka však skrývá celkem velký potenciál. Hlavní postava zde překonává svůj strach, který mají Lanterni zakázaný. A zjišťuje, že lepší je si strach přiznat než ho potlačovat. Sice heroické, nějakou hlubší analýzu ale nečekejte.

Co jsme taky čekali. V dílně nakladatele DC Comics se Green Lantern poprvé objevil v roce 1940. Marvelovská konkurence s něčím jiným než jen jsme tu od toho, abychom zachránili svět o více než dvacet let později. Podobně je na tom i film. Nesnaží se být psychologickým dramatem, jde jen o popcornovou srandu, která vás svou stupiditou upřímně pobaví.

Green Lantern (Green Lantern)

Akční/Sci-Fi
USA, 2011, 105 min

Režie: Martin Campbell
Hrají: Ryan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Mark Strong, Temuera Morrison, Jon Tenney, Tim Robbins, Angela Bassett, Jay O. Sanders, Taika Waititi, Laura Cayouette, Griff Furst, Geoffrey Rush, Michael Clarke Duncan, Clancy Brown

0