RECENZE: Doba ledová 4. Pokud jste sedmileté dítě, máte vyhráno

27. 6. 2012

Série, která s dalším a dalším dílem přináší nová morální ponaučení, je zpět. Čtvrtý díl Doby ledové se vyznačuje vším, čím i jeho předchůdci – přináší nové postavy, je mnohem přeplácanější a pro čím dál menší diváky. Kupodivu je ale pořád zábavný.

Doba ledová je už od svého prvního dílu nesmírně úspěšný animák. Děti ho milují, rodičům připadá nezávadný a občas i vtipný a pokaždé přinese jedno, dvě či více ponaučení (se zvyšujícím se pořadovým číslem dílu vzrůstá i počet mouder). Tentokrát do kin dorazila už čtyřka a překvapivě působí mnohem svěžeji než její poslední dva předchůdci.

Doba ledová je zatím zřejmě nekonečná série animáků ze studia Blue Sky, které má také na triku málo známé kousky Horton nebo Roboti. V prvním díle jsme s mamutem Mannym, lenochodem Sidem a šavlozubým tygrem Diegem vraceli lidské mimčo zpět do smečky, v pokračování se hledala chundelatá partnerka pro Mannyho a v trojce se parta propadla do podzemí k dinosaurům.

V prvním díle jsme se dozvěděli, že všichni jsou si rovni, ať už to je masožravý tygr nebo malé mimino. Ve dvojce se zase mamut Manny naučil, že když ji miluješ, není co řešit. Nějak nedokážu přijít na to, co se snažil sdělit třetí díl. Hlavní hrdinové se propadli do podzemí mezi dinosaury – jednoduše asi proto, že dinosauři jsou takoví barevní a oproti předchozím dílům vypadají jako vizuálně příjemná změna. Teď přichází čtyřka. A hned na začátku vám lenochod řekne, že bojoval s dinosaury, i když vlastně neví proč.

Animace je tak jediné, v čem se oproti prvnímu dílu pokročilo. Zdroj: distributor filmu

Čtvrtý díl Doby ledové už od prvních minut dává najevo, že si uvědomuje své slabiny. Což je sympatické, protože když se nechtěně díváte na dětinský film, rádi předem uslyšíte, že se vám tvůrci tak trochu omlouvají.

Očima Nely Christovové: „Jak je možné, že jste vždycky tak veselí?“ „Protože jsme úplně blbí!“ Tímto (mimochodem překvapivě zábavným) dialogem by se dala charakterizovat celá Doba ledová, vsázející zejména na množství gagů, které i přes svou infantilnost rozesmějí leckteré dospělé. Těžko určit cílovou skupinu tohoto animáku, když na jednu stranu se prezentuje jako film vhodý i pro nejmenší, ale přitom na plátnech řeší problémy hodné Muzikálu ze střední.

Zápletka je sice průhlednější než v předchozích dílech, ale v kombinaci se sympatickým osazenstvem, kterému vévodí pošahaná babča, jde o vydařenou podívanou. A to se u tolikrát nastavované kaše jen tak nevidí.

Čtvrtá Doba ledová totiž jede na vlně předchozích dvou pokračování. Její cílová skupina se ještě snížila, což je vidět na vtípcích, kdy často jeden do druhého naráží, stará babka lenochodka chodí po lodi a bezzubě mrmlá nebo na scénu přijde parta čipmanků s obříma očima. Mezi to je naštěstí přimícháno i několik popkulturních narážek či humorných scén pro dospělé, ale přesto si budete spíš přát, aby váš věk byl opět jednociferný.

Humor zde tedy funguje – infantilní pobaví malé děti, starším pak stačí, když okolo proleze veverka Scratt a třeba jen zakopne, pořád jakýmsi záhadným způsobem umí vyrobit smích. Naopak žádné dojemnější části nedělají to, co mají. V prvním díle ronily kinosály proudy slz, když se zvířecí parta loučila s malým človíčkem. Nyní se emoce přelévají spíše do patetické kategorie, a když to začnou cítit i tvůrci, šoupnou tam rychle další uklouznutí nebo tupý úsměv lenochoda.

Kdo proboha pojmenuje svou dceru Broskvička?

Samozřejmě je ve čtvrtém díle i více postav. V jedničce jsme si vystačili s prsty jedné ruky, teď abyste si nakreslili strom vztahů. Přibyla nám mamutí dcera Broskvička, parta jejích kamarádů, ježkokrtek, Sidova babička a především pirátská loď plná dalších a dalších zvířat. Logicky tu už neexistuje nějaké prokreslení povah nových hrdinů a jsou tu spíše jen tak do počtu.

Autoři si totiž přidělali práci tím, že rozdělili příběh na dvě linie. Země, tedy konkrétně Pangea, se rozpadá a tři hlavní hrdinové spolu se smradlavou babkou jsou odříznuti od svých přátel a rodiny. Během plavby oceánem, kdy se mermomocí snaží dostat zpět, ale narazí na piráty, pro něž jsou pouhá kořist.

Scrat by se mohl celý film jen mlátit do hlavy, a přesto by se všichni smáli.

Už proto muselo přibýt dvakrát tolik nových postav, protože jak víme, každé pokračování musí být akčnější, zábavnější a novější (toliko povrchní teorie). Většinou tím trpí i příběh, což byl případ druhého a třetího dílu. Zde naštěstí rozpad Pangey má svůj smysl a není to jen tak na efekt. Odloučení má jistý vliv na ono všudypřítomné ponaučení a vývoj postav. Dinosauři ve trojce prostě byli.

Země v pohybu, jak zní podtitul animáku, je tak rozhodně jedno z lepších filmových pokračování (Madagaskar by mohl vyprávět). I když se změnila režie a tvůrci se řídili oním všeho více, pořád si zachovává jistou důstojnost. Nese se v duchu předchozích dílů, a pokud jste sedmileté dítě, budete absolutně uneseni. Jestli jste ale jen jeho starší doprovod, aspoň nebudete sledovat nic, z čeho by se vám chtělo trhat si vlasy.

Doba ledová 4: Země v pohybu (Ice Age: Continental Drift)

Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
USA, 2012, 94 min

Režie: Steve Martino, Mike Thurmeier
Hrají: Ray Romano, Queen Latifah, John Leguizamo, Denis Leary, Chris Wedge, Josh Peck, Jennifer Lopez, Seann William Scott, Aziz Ansari, Peter Dinklage, Keke Palmer, Aubrey Graham, Wanda Sykes, Kunal Nayyar, Nick Frost, Nicki Minaj, Rebel Wilson, Alan Tudyk, Heather Morris, Josh Gad, Alain Chabat, Jennette McCurdy

0