RECENZE: Cesty a zastavení Petra Zusky. Představil se mistr českého baletu

FOTO: Le bras de mer balet Petra Zusky
V hlavní roli se objevil sám choreograf Petr Zuska v baletu Le bras de mer. Zdroj: Roman Sejkot, ND

Baletní festival Petr Zuska Gala X uvedl další část z cyklu představení. Vystoupení, které se na prknech Národního divadla odehrálo, se souhrnně nazývalo Cesty a zastavení. Diváky měla nalákat zejména choreografie Smrt a dívka, která jen výjimečně opouští krajiny Monte Carla.

FOTO: Le bras de mer balet Petra Zusky
V baletu Le bras de mer se v hlavní roli objevil sám choreograf Petr Zuska Zdroj: Roman Sejkot, ND

Diváci, kteří se po Cestách a zastaveních rozhodli vydat, zhlédli tři kratší choreografie choreografa a šéfa baletu Národního divadla Petra Zusky. Tento nejednotný celek jim ukázal, jak může být i balet téhož umělce rozličný. Každá část zářila vlastním kouzlem. Přesto není pochyb, že v sobě všechny nesly i mnoho, co je spojovalo. Tím byl ojedinělý přístup jejich tvůrce.

Ways 03 vsadily na jednoduchost

První z částí zaměstnala nejvíce tanečníků, kteří se na jevišti dynamicky prostřídávali. Diváci si tak mohli vychutnávat romantické zaplétání těl zamilované dvojice, ale i symetrické choreografie celého zástupu.

Očima Anny Kottové: První část Ways 03 byla ryzím moderním baletním experimentem. Po jevišti se prohánělo někdy až 16 tanečníků či tanečnic a jednou se dokonce tančilo bez hudby, kterou si zřejmě měli diváci domyslet. Na duhou stranu tančilo se zcela bez kulis a přesto scéna nevypadala chudě i díky barevnému světelnému designu. Úvodní část se ale jevila až příliš netradiční na to, že se balet uváděl na scéně Národního divadla.

Hodnocení: 60 %

Kromě ladných pohybů předváděli na jevišti místy až akrobatické kousky. K tomu, aby jejich výkony mohly ještě více vyniknout, napomohly i stylizované prostory. Účinkující si vystačili s bezmála prázdnou scénou a poměrně civilními kostýmy.

Ways 03

Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Arvo Pärt
Účinkující: Tereza Podařilová, Magdaléna Matějková, Aya Watanabe, Zuzana Šimáková, Francesco Scarpato, Adam Zvonař, Alexander Katsapov, Karel Audy, Sophie Fletcher, Kristýna Němečková, Tereza Ulrichová, Tereza Kučerová, Tomáš Kopecký, Jonáš Dolník, Jiří Waňka a Matěj Šust

Hodnocení: 70 %

FOTO: Ways 03 balet Petra Zusky
Tanečníci a tanečnice ve Ways 03 zaplnili celou scénu Národního divadla

V Les bras de mer si zatančil i nábytek

Druhá část cyklu v sobě zahrnovala zdaleka nejvíce tvůrčích nápadů. Využila pouze dva účinkující, jedním z nich byl přitom sám choreograf Petr Zuska. S taneční partnerkou vtáhly do vystoupení i své rekvizity, stůl a židli.

Očima Anny Kottové: Les bras de mer můžeme do češtiny přeložit jako mořský záliv.  Choreografie pochází ze stejného období jako Ways 03, ale je mnohem líbivější. Proč? Rekvizity tvořil pouze stůl zastupující mužský princip a židle zastupující ten ženský. Sám choreograf Petr Zuska tančil společně se Zuzanou Susovou ladně a bez viditelných chyb. Balet navíc doprovázela kouzelná hudba Yanna Tiersena.

Hodnocení: 70 %

Baletní vystoupení tak nabralo zcela jiného rozměru a publikum se stalo svědky velmi originálních kousků. Tuto část považuji za vůbec nejzdařilejší z celého večera.

Les bras de mer

Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Yann Tiersen
Účinkující: Zuzana Susová a Petr Zuska

Hodnocení: 80 %

FOTO: Cesty a zastavení
Balet Smrt a dívka se pyšnil propracovanější scénou než předchozí dvě vystoupení Zdroj: Michal Hančovský, ND

Smrt a dívka nešetří nápady

Smrt a dívka je oním dílem Cest a zastavení, které je pro oči pražských diváků tolik vzácné. V říjnu 2011 mělo premiéru v Monte Carlu a od té doby se ze svého rodného pódia do světa nevydalo. Alespoň do uvedení v Národním divadle na festivalu Petr Zuska Gala X.

Očima Anny Kottové: Atmosféru, kterou vytvořila prostřední část večera, ale zabila premiérová Zuskova choreografie s názvem Smrt a dívka. Opět šlo o experimentální balet. Na jevišti se objevilo více kulis, které ale nebyly ničím zajímavé. Navíc zaplnily baletní prostor uprostřed jeviště. Tančilo se na klasickou hudbu Franze Schuberta a Leoše Janáčka a musím říct, že zpívaný německý jazyk se k baletu skutečně nehodí. Poslední část ale vyzdvihly choreografické prvky, které dokázaly využít obyčejné kulisy, a objevily se už v Les bras de mer.

Hodnocení: 40 %

Scéna této choreografie byla nejpropracovanější a přinesla ojedinělé náměty s duchaplným a zajímavým závěrem. Předchozí Les bras de mer zaujala víc, i přesto se Smrt a dívka ukázaly jako trefná tečka za večerním cyklem.

Smrt a dívka

Choreografie: Petr Zuska
Hudba: Franz Schubert a Leoš Janáček
Účinkující: Viktor Konvalinka, Edita Raušerová, Jiří Kodym, Michaela Wenzelová, Ivana Mikešová a Petr Strnad

Hodnocení: 70 %

Ohodnoťte tento článek

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jana Kumherová
Autorka je editorkou rubriky Divadlo na magazínu TOPZINE.cz. Vystudovala Žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Mezi její záliby patří psaní, cestování, poznávání cizích kultur a divadlo jak z pozice diváka, tak herce.

1 Comment on RECENZE: Cesty a zastavení Petra Zusky. Představil se mistr českého baletu

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*