RECENZE: České Vánoce v ABC sází na atmosféru. Chyby ale kazí dojem

FOTO: České Vánoce_1
Alkohol je metla lidstva, pít začal i anděl. Zdroj: Městská divadla pražská

České Vánoce v Městských divadlech pražských převážnou většinu návštěvníků pobaví a naladí na vánoční notu. Ovšem kritičtějším divákům neuniknou hrubé nedostatky v našich reáliích. Školácké chyby naštěstí vyvažuje několik zajímavých prvků, kterými je inscenace proložena.

FOTO: České Vánoce_1
Alkohol je metla lidstva, pít začal i anděl. Zdroj: Městská divadla pražská

Divák, který se vydá do divadla, aby si zpříjemnil sobotní večer a navodil vánoční náladu, bude odcházet jistě spokojen a s úsměvem na tváři. Vtipné propojení křesťanských tradic s naším ateistickým vnímáním světa i herecké výkony vás budou bavit.

Čtěte také: Na Štědrý den divadla utichnou. Jinak se ale hraje

Je obecně známo, že alkohol je metla lidstva. Na vlastní kůži to okusí i anděl, který přijde do pohanské vesnice zvěstovat radostnou novinu narození pána. Partu znuděných vesničanů se snaží přesvědčit, že právě narozené mimino vykoupí všechny jejich hříchy.

To, že mohou lidé slavit narození Páně, se jim velice zamlouvá. Méně už je pro ně pochopitelné, proč by měli stavět kostely, obětovat své pohodlí a podobně. V těchto myšlenkách je čile podporuje agresivní čert, který svým nástupem na scénu vyděsil celé hlediště. A hned třikrát.

Očima Jany Kumherové: Ze začátku se děj představení pomalu rozjíždí a i později se místy až zbytečně motá dokola. Přesto inscenace plní svůj účel navození pozitivní atmosféry a zároveň přináší vtipné momenty. Hospodská rvačka každého s každým není marným kouskem, zvlášť, když je promyšlená a povedená.

Scénu propracovala Marie Rašková do detailů. Snad jen se světlem seslaným shůry si mohlo divadlo více pohrát. Málokdo by hledal božské znamení v obyčejném reflektoru. Pokud vstupujete do sálu s cílem pobavit se a odcházet s úsměvem na rtech, České Vánoce vás určitě potěší. Jestli hledáte kvalitní a bezchybné dílo, možná byste se raději měli ještě porozhlédnout.

Hodnocení: 70 %

Ve scéně, kdy se spolu překřikují anděl s ďáblem, jsou použita konvencionální světla v nebesky bílé a pekelně rudé barvě. Tím ovšem celý světelný design končí. Ojediněle ještě mohli diváci pozorovat ztlumení světel. Jakékoliv jejich další využití se ale nekoná.

Scéna je uspořádána ve stylu venkovského realismu včetně rekvizit, jako je například zvětralé pivo. Stejně tak kostýmy vypadají jako vytažené z Maryši bratří Mrštíků nebo Stroupežnického Našich furiantů. K furiantům odkazuje i replika starého ovčáka: „Ten punč platím já!“ při oslavě Ježíškova narození. Škoda, že tento odkaz na českou klasiku zůstal pro většinu diváků naprosto bez významu a obsahu.

FOTO: České Vánoce_2
Čert a anděl se pořád dohadují.

Dalším ozvláštňujícím odkazem byla jakási napodobenina staroměstského orloje. V okně můžeme vidět tři krále, procházející kolem hospody, kde se celé představení odehrává. Za tři krále se převlékli někteří ze štamgastů a stylizaci do vznešených postav učinili za dost nasazením čepic vzhůru nohama.

Kostýmy celkově nepovažuji za vhodně zvolené a příliš nápadité. Přelom letopočtu se řadí do období starověku, tedy Antiky, starověké Číny nebo Mezopotámie. Zvolené kostýmy bych ale raději viděla v adaptacích Raisových povídek než při narození Ježíška.

Dalším velkým přehmatem je andělovo nadšení pro vánoční stromek. Proč by lidé měli slavit narození Ježíše Krista? Anděl suverénně odpovídá, že proto, aby si mohli dávat dárečky a strojit stromečky. Reakce hospodských povalečů, kteří odmítají oblékat v zimě stromy do svého oblečení, je sice vtipná, ale úplně první údaje o zdobení vánočního stromku jsou až z roku 1570.

FOTO: České Vánoce_3
Kostýmy i scéna vypadají jako z devatenáctého století.

Pro mě bohužel tyto drobné detaily, které většina diváků nevnímala nebo neřešila, inscenaci výrazně ubližují. Naštěstí jsou vyváženy poměrně zdařilými výkony herců a místy i humorem. Jako jedno z největších pozitiv vidím živou hudbu produkovanou přímo samotnými herci. Přeci jen vánoční koledy s akordeonem, kytarou, flétnou a bubnem si v divadle denně nezazpíváte.

Kdyby režisér Petr Svojtka důkladněji promyslel zmíněné detaily a méně spoléhal na vánoční náladu, kterou divákům navodí, inscenace by rozhodně získala i další kvality. Takhle je pouze dalším zábavným kusem na nenáročné předvánoční odpoledne.

České Vánoce

Divadlo ABC

Režie: Petr Svojtka

Hrají: Hanuš Bor, Vasil Fridrich, Dana Batulková/Eva Nádaždyová, Zdeněk Velen, Veronika Janků, Martin Písařík, Jiří Hána a další

Hodnocení: 70 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Kateřina Valalik Čermáková
Narodila se v září 1989 v Hořicích, vystudovala Lepařovo gymnázium v Jičíně a pak studovala žurnalistiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. Bylo jí to málo, tak si přibrala ještě divadelní a filmovou vědu tamtéž. S redakcí Topzine.cz spolupracuje od listopadu 2011 a přispívá do rubriky Divadlo. Od září 2012 rozčilovala své kolegy jako zástupkyně editorky, od června 2013 je rozčiluje ještě víc jako editorka rubriky.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*