RECENZE: Báječný hotel Marigold je Láska nebeská pro starší a pokročilé

Nela Christovová

Nela Christovová

21. 4. 2012

Pamatujete na perverzního rockera z Lásky nebeské? Bill Nighy tentokrát přesedlal na uhlazenější roli, přesto tahle komedie slavnou lovestory lecčím připomíná.

Komedie plná hvězdných seniorů ještě před uvedením do kin získala nálepku Lásky nebeské pro starší a pokročilé. Stejně jako její předchůdkyně je plná slavných jmen, kterým vévodí bondovská M, tentokrát v šortkách a tunice. Postava vdovy Evelyn (Judi Dench) propojuje osudy všech nově příchozích do Báječného hotelu Marigold, ať už jejich důvody pro cestu do Indie byly jakékoli.

Režisér John Madden má s komediemi a romantickými dramaty mnohaleté zkušenosti. Začínal jako autor televizních filmů, ale už za své první celovečerní kousky získával nominace na Oscara za režii. Řeč je hlavně o Zamilovaném Shakespearovi, u něhož zlatého plešouna nezískal jen díky Spielbergovi a jeho Vojínu Ryanovi. Madden tím promarnil svou jedinečnou šanci, jeho další snímek Mandolína kapitána Correliho se už totiž setkal s mnohem rozporuplnějšími reakcemi.

Celý snímek tak má nádech exotiky kombinované s prvky, které ze svých dovolených známe všichni. Špinavé ulice, pochybní prodejci a jídlo, kterému se každý rozumný člověk obloukem vyhne. Jenže tahle partička britských důchodců se zkrátka zbláznila a rozhodla se hromadně migrovat do hotelu, který v životě neviděli, v zemi, která úplně neodpovídá suchým britským konvencím. Všichni totiž potřebují změnu, jenže to ještě netuší, jak se jejich osudy začnou proplétat.

Na rozdíl od slavné M, tahle Judi Dench přímo srší optimismem. Zdroj: distributor filmu

Hádaví manželé Douglas (Bill Nighy) a Jean (Penelope Wilton) utíkají před finanční krizí, bývalý soudce Graham (Tom Wilkinson) zase hledá svou někdejší zakázanou lásku. Nechybí ani věční hledači perfektní polovičky, kteří si slibují, že v Indii narazí na zazobanou britskou smetánku. Nesmíme ale zapomínat, kolik let je hlavním aktérům, a tak se spíš než milostných scén dočkáme hovorů o modrých pilulkách.

Ukecaný Milionář z chatrče vás dostane

Ale aby pořád nešlo jen o to jedno, tvůrci divákům dopřáli zapšklou postavu Muriel (Maggie Smith), kterou do téhle exotické země vyhnal její neskonalý odpor k cizincům. Když doma odmítla černošského doktora, poslali ji rovnou do… Indie. Asi ani nebudu moc spoilovat, když řeknu, že je od začátku jasné, jak rasistická babča dopadne. Jinak to ani v rámci politické korektnosti tvůrců filmu nejde.

Režisér John Madden nezapomněl ani na mladou krev, aby diváci nepropadli pocitu, že je Indie plná jenom britských staříků. Majitele rozvaliny jménem Marigold si zahrál Dev Patel, navždy profláklý jako Milionář z chatrče. Jeho neuvěřitelná ukecanost, se kterou se vám snaží vsugerovat, že pokoj bez dveří je lepší než s nimi, logicky kontrastuje s rozvážností jeho hostů. I jeho postava působí neuvěřitelně autenticky, kdo by si nevzpomněl na dovolenou v nějaké exotické zemi, kde podobných drzounů potkáte deset na každém kroku.

[youtube_660]eLUU2dVd8Ko[/youtube_660]

Když už jsme v té Indii, tak tam narveme i co nejvíc z jejích sociálních konfliktů. To si zřejmě řekli tvůrci a podstrčili Patelovi chudou nevěstu pracující v jednom z těch call center, odkud když vám zavolají, tak nerozumíte půl slova. Těžko říct, jak moc se scény shodují se skutečností, ale kdo zná Indii hlavně z vyprávění dr. Koothrapaaliho podobně jako já, asi si nebude stěžovat. A jak tahle love story asi skončí?

Očima Oldřicha Mánerta: Dvouhodinový výlet do barevné a čarokrásné Indie, kde bandě důchodců z Velké Británie pochlebuje šaškující milionář z chatrče. Styčných ploch s geniální Láskou nebeskou je ve filmu překvapivě mnoho.

John Madden kočíruje hvězdný herecký vehikl s lehkostí sobě vlastní a dech mu dochází jen v utahaném závěru, který sráží jinak bezchybné dílko trochu zbytečně směrem k solidnímu nadprůměru. Otázky, zda jít nebo nejít do kina, jsou ale zbytečné. Lepší film o tom, že podzim života se může rázem změnit v prosluněné jaro, totiž najdete jen těžko.

Téhle průhlednosti se naštěstí ostatní postavy aspoň chvilku vyhýbají a snímek je na začátku rozkouskovaný do sekvence příběhů, které se navzájem prolínají. Každá postava se pohybuje po jiné části slunečného Jaipuru – jenže všude to vypadá stejně a občas je složité se zorientovat, kdo si s kým kam vyrazil.

Milionář z chatrče reloaded? Tenhle pracháč si nevydělá ani na slanou vodu.

Jedinou jistotou tak zůstává protivná a ukňouraná Jean, která celé dny trčí na zahradě a marně poslintává po pohledném soudci. Kouzlem Hotelu Marigold je právě dojem, že i přes nadbytečné množství postav si k nim divák vytvořil vztah.  A nebyly k tomu zapotřebí ani žádné rozsáhlé flashbacky nebo jiné vychytávky, film je naopak natočen osvědčenou, možná až staromilskou metodou. Ani ten happy end se nám (bohužel) nevyhne.

Režisér Madden dokázal vytvořit podbízivé romantické drama, které sice nenabízí nic nového, ale zároveň se mu na rozdíl od snímku z české produkce Vrásky z lásky podařilo využít svůj potenciál. A postavy i v důchodovém věku se tu nechovají jak zastydlí puberťáci.

Báječný hotel Marigold (The Best Exotic Marigold Hotel)

Komedie / Drama
Velká Británie, 2011, 124 min