Menu
TOPZINE.cz
Literatura

Pamatujete na Čtvrtníčkovy falešné soby? Česká reklama má svou knihu

Hana Mazancová

Hana Mazancová

30. 11. 2012

OBR: Jaroslav Krupka: Česká reklama výřezI když je reklama vnímána především negativně, tak například některé televizní spoty jsou vskutku mistrovským dílem. Mají vtip, nadhled, trefnou pointu a celkově je lze srovnávat s uměleckým dílem. Platí to i pro českou reklamu?

OBR: Jaroslav Krupka: Česká reklama výřez

Kmotrem knihy se stal Petr Čtvrtníček, známý pro své reklamní falešné soby., Zdroj: Nakladatelství Albatros

Svobodná reklama v českém kontextu za sebou zatím nemá dlouhé období vývoje, ovšem něco přes dvacet let je ta správná doba na její rekapitulaci. Právě tohle si řekl Jaroslav Krupka, který nabyl pocitu, že je česká reklama ve fázi, kdy potřebuje svou historii. Ovšem jak sám uvádí, s touto myšlenkou nebyl sám.

Jaroslav Krupka (1971) vystudoval obory masová komunikace a žurnalistika na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Během studií přispíval do časopisů Kinorevue, Tvar, Mladý svět a Týden. Od roku 1994 pracoval v časopisu Strategie (zaměřeném na masovou komunikaci), kde postupně působil jako redaktor, editor a vedoucí příloh. Od roku 2005 do roku 2010 pracoval jako redaktor a editor Lidových novin. V roce 2010 nastoupil do týdeníku Marketing&Media.

„Takový pocit mělo více lidí, ale já jsem měl pocit vnitřní, který jsem nebyl schopen pojmenovat. Paradoxně mi ho velice přesně ozřejmil bývalý reklamní manažer Evžen Hart,“ uvedl při křtu knihy Česká reklama sám autor Jaroslav Krupka.

Kdy naposledy jsi dělal něco poprvé?

Hart prohlásil, že člověk by se měl na sebe občas podívat a zeptat se, kdy naposledy dělal něco poprvé. „A knížku jsem ještě nepsal,“ vysvětlil s úsměvem Krupka. Ve své praxi už dvakrát pracoval na příloze, která se zabývala deseti lety reklamy. Nyní má česká reklama dvacet let, což už vydá na celou knížku.

Kmotrem knihy se stal reklamou protřelý a vtipem vždy osobitý Petr Čtvrtníček. Právě jeho vánoční reklama s falešnými soby se stala doslova fenoménem.

Kniha s výstižným názvem Česká reklama nese podtitul Od pana Vajíčka po falešné soby. Byť se jedná o odbornou literaturu, Krupka pojal knihu opravdu netradičně. Například v kapitole s názvem Rodí se svobodná reklama autor hned v první větě vzpomíná, jak 17. listopadu významného roku 1989 přešlapoval na Národní třídě. Lituje, že si nevzal silnější boty. Nechybí ale ani informace o vzniku prvních reklamních agentur či kapitola o tragických osudech lidí z reklamní branže. Z pera zkušeného publicisty se také dozvíte, zdali kuponová privatizace měla nějaký vliv na českou reklamu, a jaké byly její dohry v kontextu mediálního trhu.

„Když jsem se dozvěděl, že tu bude Čtvrtníček, tak jsem se strašně bál. Vidím, že oprávněně,“ poznamenal Jaroslav Krupka na začátek křtu poté, co si Čtvrtníček při představování gestem ruky vynutil potlesk. Ovšem přítomní by ho jím obdařili i bez toho.

OBR: Jaroslav Krupka: Česká reklamaNa přetřes samozřejmě přišli i falešní sobi. „Někde psali, že sobi byli až z Libanonu. Zklamu vás, byli z Rokycan. Ale ani jeden nebyl můj. Ani ten, co ho tam sežral ten husky,“ prozradil zábavnou historku z natáčení Čtvrtníček.

„Už se o tom může mluvit, přece jen je to nějaký pátek, takže mlčenlivost už je pryč,“ dodal.

Paroubek vyprodal knihu za dvanáct minut

Sám Čtvrtníček začínal parodiemi v České sodě. „Říkali jsme si, že když to oni umí udělat za čtyři mega, my to zkusíme udělat za patnáct set. Tak jsme točili sami pro sebe, až pak to přišlo. Nyní točím za standardní honorář,“ odpověděl Čtvrtníček na otázku, jak se vůbec k reklamě dostal.

A jak se taková kniha o české reklamě vůbec křtí?

Čtěte také: 10 billboardů s nápadem. Reklama nemusí být jen otravná

„Tak já bych tady Jardovi – autorovi – hlavně popřál, aby se to prodávalo. Tam to procento určitě není zanedbatelné. Kniha stojí zhruba stejně jako tenkrát Paroubek, a ten to na webu vyprodal asi za dvanáct minut. Navíc já sám jsem v knize asi šestkrát zmíněn. Nechci si dělat reklamu, ale dobrý,“ zakončil křest svým osobitým humorem kmotr knihy Čtvrtníček.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Pamatujete na Čtvrtníčkovy falešné soby? Česká reklama má svou knihu