V Muzeu Kampa se návštěvníkům představí jedinečná výstava dosahující evropského významu. Pod názvem Abstrakce a atonalita: Dobrodružství chromatiky se skrývají výjimečná díla Vasilije Kandinského, Františka Kupky a Arnolda Schönberga.

Kupkův známý obraz Dvoubarevná fuga propojuje hudbu a malířství, Zdroj: museumkampa.cz
Hlavním tématem, na které se kurátor výstavy Dr. Christian Meyer zaměřil, je vzájemné ovlivňování hudby a moderního umění. Rovinu malby na výstavě zastupují umělci Kandinskij, Kupka a Schönberg, pro jejichž tvorbu je typické hledání vztahů mezi hudební a výtvarnou kompozicí. Každý z nich má na vztah těchto dvou oblastí osobitý pohled.
František Kupka zahájil svou tvorbu realistickými malbami, od kterých se přes zpracování tématu pohybu postupně propracoval k abstrakci. Nejprve inspirován Newtonem experimentoval s barevnými spektry, později se díky svému vztahu k hudbě stal průkopníkem orfismu.
Orfismus podřizoval podobu obrazu zákonům kompozice hudební skladby. Důraz byl kladen na rytmus tvořený viditelnými prostředky. Všechny barvy měly na plátně svou úlohu a byly kladeny do geometrických forem jako noty do osnovy. Museum Kampa vlastní kolekci Františka Kupky, ve které jsou obrazy a kresby právě z období jeho složitého přechodu k abstrakci.

Vasilij Kandinskij, ruský malíř a teoretik umění, který je považován za tvůrce vůbec prvního abstraktního obrazu (1911), dospěl k abstrakci na základě odlišných myšlenkových pochodů. Byl inspirován hlavně přírodními procesy a jejich proměnami. O svých úvahách a myšlenkách napsal řadu esejí, kterými ovlivnil i další malíře.
Schönberg není jen třetím do party!
Pro nás nejméně známým umělcem je Arnold Schönberg. V první řadě byl hudebním skladatelem a zakladatelem atonální hudby, tedy hudby netvořené klasickými tóny. Tvrdil, že svoboda může existovat pouze uvnitř jistých hranic, neboť úplná svoboda vede k chaosu. Složité požadavky na pravidla vztahu prvků zkoumal v období mezi 1909-1911 také v malbě.

Všestranný Arnold Schönberg opouštěl realistickou malbu jen pozvolna, Zdroj: schoenberg.at
Kandinskij se roku 1911 seznámil se Schönbergem na jeho koncertě v Mnichově. Od té doby si v dopisech vyměňovali názory na vztahy mezi hudební a malířskou kompozicí. Sledovali také vědecké výzkumy, které je inspirovaly a vedly k tvůrčím posunům. Pražská výstava přináší jedinečnou příležitost porovnat jejich díla navzájem, ale i s tvorbou Františka Kupky, jehož obrazy jsou často mnohem působivější.
Výstava také nabízí díky spolupráci s letošním ročníkem hudebního festivalu Pražské jaro možnost poslechnout si díla, která byla malířům inspirací. Do programu festivalu jsou zařazeny speciální koncerty atonální hudby. V Museu Kampa dále k této příležitosti proběhne několik klavírních koncertů. Přímo v expozici ale hudba nehraje, protože podle slov Dr. Christiana Meyera by to bylo jako věšet jeden obraz před druhý.
Místo konání: Muzeum Kampa
Datum: 12. 5. – 31. 7. 2011
Otvírací doba: denně od 10 – 18 hodin
Vstupné: 180 Kč / 90 Kč
Bližší informace: www.museumkampa.cz