Menu
TOPZINE.cz
Čtenářský deník, profily spisovatelů

John Fowles: Mág. Kde končí skutečná realita a začíná iluzivní fikce?

Redakce

Redakce

31. 10. 2012

FOTO: Kamenná maska z Blízkého východuCo je skutečnost a co jen divadlo? To ví pouze záhadný muž se svraštělou tváří připomínající obrazy Picassa, který tahá za nitky. Chce-li se mladý učitel ve strhujícím románu Johna Fowlese Mág (1999, česky) dozvědět pravdu, musí s ním hrát jeho hru.

FOTO: Kamenná maska z Blízkého východu

Nicholas Urf zjišťuje, že pod maskou herců kolem se skrývají jen další masky. Spatří jejich skutečnou tvář?     Zdroj: Wikimedia Commons

Poté, co mladý absolvent Oxfordu, Nicholas Urf, přijme práci ve Škole Lorda Byrona na řeckém ostrově Fraxos, ocitá se ve světě, v němž je možné vše. Ve světě, kde neexistují žádná pravidla ani meze, kde se iluze a realita slévají v jedno. Za to vše může setkání s „mágem“, s výstředním, tajuplným milionářem Mauricem Conchisem.

Britský spisovatel John Robert Fowles (1926-2005) dosáhl věhlasu zejména díky románům Sběratel, Mág a Francouzova milenka. Mimořádně talentovaný autor se nebál experimentovat a mísit literární klasiku s postmoderními prvky. Román Mág je toho zářným důkazem.

Ten vypráví Nicholasi o svém životě – a jeho vzpomínky začnou ožívat. Na řeckém ostrově se zjevují víly a satyrové, Nicholas se setkává s Conchisovou láskou z dávné minulosti Lily, líčené zážitky z první světové války doprovázejí zvuky vojenských pochodů a zápach rozkládajících se těl. Nicholas se chtě nechtě stává součástí obřího a nákladného divadelního představení. A Conchis je jeho velkým impresáriem!

Svět klamů a iluzí

Co svým počínáním vlastně Conchis sleduje? Touží uštědřit sobeckému a sebestřednému Nicholasi výchovnou lekci? Chce se jen znuděný milionář pobavit? Stojí za tím vším hluboký psychologický a sociologický experiment? Během celé té podivné hry sám Conchis nabízí Nicholasovi řadu možných vysvětlení. Avšak jednotlivá vysvětlení se navzájem vylučují a čím dál tím více vplétají mladého učitele do složité nepřehledné sítě klamů a iluzí.

Nicholas v ní uvízne a marně se pokouší osvobodit. Ke konci již přestává být schopen odlišit, co je skutečnost a co pouhopouhá iluze.

Byl jsem celý zkoprnělý […] z toho, jak daleko dokázali zajít, aby mě mohli zneužívat a mást. Překračovali zákon, nedbali na to, že mám práci, úcta k mrtvému pro ně neznamenala nic. Popírali všechny zvyklosti a hodnoty, díky nimž se ve světě dá žít. A stavěli na hlavu i všechno to, co tvořilo základy Conchisova světa, jak jsem ho poznal.

Vždy, když už si Nicholas myslí, že se blíží pravdě a rozumí motivům Conchisova počínání, zamotá mu starý „mág“ hlavu dalším na první pohled věruhodným vysvětlením. Pochopitelně se Nicholas cítí rozhořčen, chce s tím vším mnohokrát skončit a odjet z ostrova.

V kůži Nicholase Urfa

FOTO: přebal knihy Mág

Zdroj: VOLVOX GLOBATOR

Nikdy to však neudělá. Je už do celé hry příliš vtažen. Na jedné straně si stěžuje, cítí se nejistý a stává se nedůvěřivým, na druhé straně ho všechno to dění kolem něj těší, budí v něm příjemné napětí a otázky, na které musí znát odpovědi.

Byl jsem Odysseem na cestě za Kirké, Theseem mířícím na Krétu, Oidipem, který stále hledá své osudové předurčení. Bylo to cosi nepopsatelného. To, co jsem pociťoval, nebylo ani v nejmenším literární povahy. Vnímal jsem intenzivní přítomnost mystična a cítil skutečné vzrušení nad tím, že jsem v situaci, kdy se může přihodit cokoli. Jako by někdo během těch tří dnů z ničeho nic znovu vynalezl svět, a to jen a jen pro mě.

Stejně jako čtenář. Fowles totiž uvážlivě zvolil ich-formu vyprávění, díky níž je čtenář ještě více vtažen do událostí, které mu běží před očima. Ať už mu je či není Nicholas sympatický, snadno se vcítí do jeho pocitů a jeho činů. K tomu ostatně přispívá i barvitost a čtivost Fowlesova líčení.

Čtěte také: Joseph Heller: Něco se stalo. Americký prozaik je vězněm světa absurdit

Tak jak si „mág“ Conchis pohrává s Urfem, si zahrává John Fowles se čtenáři své knihy. Kdo však jednou začne Fowlesův podmanivý román číst, nepřestane, dokud ho nedočte.

Zdroj: FOWLES, John: Mág. Praha: Volvox Globator, 1999.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

John Fowles: Mág. Kde končí skutečná realita a začíná iluzivní fikce?