×
TOPZINE.cz

Galerie Rudolfinum chystá novou výstavu. Kontroverzní fotografie vás nenechají v klidu

OBR: Ian Bradshaw: The Twickenham Steaker, 1974
Běžícího naháče pohotově zadržela policie a dostal pokutu, Zdroj: galerierudolfinum.cz

Ve čtvrtek 8. září bude v Galerii Rudolfinum zahájena nová výstava nazvaná Kontoverze. Představí přes 80 fotografií, které se staly předmětem soudních sporů nebo vyvolaly celosvětový skandál. Na co se můžete těšit, vám prozradíme už nyní!

OBR: Robert Capa: Padající voják, 1936, Zdroj: galerierudolfinum.cz
Rober Capa zachytil okamžik smrti mladého vojáka sraženého kulkou nepřítele. Zdroj: galerierudolfinum.cz

Vznik fotografie v roce 1839 znamenal revoluci v možnosti zachycení obrazu. Postupem času se však objevily některé snímky, které pro svůj obsah vyvolaly bouřlivé reakce veřejnosti a často se staly i předmětem soudních sporů. Řada z nich také otevřela citlivé otázky v oblasti etiky.

Výstavu Kontroverze – právní a etická historie fotografie, na níž je k vidění přes 80 slavných snímků z historie i současnosti fotografie, připravilo v roce 2008 Musée de l´Elysée. Kromě Lausanne se expozice v následujících měsících představila v Paříži, Bruselu, Vídni, Florencii a nyní dorazila i do pražské Galerie Rudolfinum.

Přečtěte si i obsáhlou recenzi výstavy

Podle kurátora Daniela Girardina je jejím cílem kromě představení kontroverzních snímků a jejich osudů ukázat proměny společenského povědomí o skandálu a proměny etických hranic evropské společnosti v průběhu posledních 160 let. U řady snímků dnes už „otrlý“ divák jen stěží pochopí, proč v době svého vzniku vyvolaly pozdvižení. Jaké fotky tedy na výstavě uvidíte?

Některé snímky vyvolají úsměv, další ho zmrazí

Na stadionu v Twickenhamu 20. dubna 1974 šokoval při ragbyovém zápase mezi Francií a Anglií diváky naháč, který o přestávce přebíhal hřiště. Během několika okamžiků ho zadrželi policisté a jediný, komu se tento okamžik podařilo zachytit, byl fotograf Ian Bradshaw. Za působivý snímek, který se za krátko stal světoznámým, získal řadu ocenění.

OBR: Ian Bradshaw: The Twickenham Steaker, 1974
Běžícího naháče pohotově zadržela policie a dostal pokutu

Proč snímek způsobil takové pozdvižení? Důvodem je, že něco takového bylo na velké sportovní události vyfoceno vůbec poprvé. Běžícím odvážlivcem byl pětadvacetiletý účetní z Austrálie Michael O’Brien. Ke svému činu se odhodlal kvůli sázce o pouhých deset liber. Policistou, který duchaplně zakryl jeho přirození svou helmou, byl Bruce Perry. Později uvedl, že: „Byl to chladný den – neměl nic, na co by mohl být hrdý“.

Dilema fotografů – dokumentovat, nebo zasáhnout?

Jihoafrický fotograf Kevin Carter měl v roce 1993 zachytit důsledky občanské války a hladomoru v Súdánu. Vyfotil zde děvčátko, které se plazí k centru potravinové pomoci, zatímco ho hladově pozoruje sup. Snímek byl publikován v New York Times a na autora se okamžitě snesla vlna kritiky. Dokonce byl sám přirovnáván k supovi proto, že dítě ze země nezvedl. Carter se bránil, že supa odehnal, jakmile dofotil. Holčičku zde však nechal a její osud je neznámý.

OBR: Kevin Carter Súdán, 1993
Fotograf se po pořízení tohoto snímku psychicky zhroutil. Není se čemu divit.

I přes negativní reakce se tímto snímkem Carter proslavil a o rok později získal prestižní Pulitzerovu cenu. Jeho osobní život byl však v troskách, stěžoval si na finanční problémy a zřejmě ho trápily také vzpomínky na zážitky ze Súdánu. Ještě téhož roku spáchal sebevraždu tak, že se ve svém autě otrávil výfukovými plyny.

Fotografie jako nástroj ovlivnění veřejného mínění

Před očima milionů televizních diváků 20. července 1969 přistálo Apollo 11 na Měsíci. „Astronauti měli pochopitelně i úkol pořádně fotit“, říká pamětník a znalec kosmonautiky Antonín Vítek. Jedním z pořízených snímků je fotografie Buzze Aldrina, jemuž se v hledí helmy odráží přistávací modul Eagle a Neil Armstrong, který ho fotí.

OBR: Buzz Aldrin na Měsíci, 20. července 1969
Povrch Měsíce, nebo filmové studio Stanleyho Kubricka?

I přes mnoho důkazů o přistání Američanů na Měsíci řada lidí nevěří, že k tomu skutečně došlo. Tvrdí, že první kroky člověka na Měsíci natočil ve filmovém studiu režisér Stanley Kubrick. Dále údajně objevili důkazy v podobě anomálií u jedné série fotografií pořízených astronauty. Jedním z pochybovačů je i William Karel, režisér filmu Operace Měsíc z roku 2002, který tvrdí, že „kdyby tu v případě Měsíce nebyly obrazy, neexistovala by ani událost.“

Exkluzivní fotky z instalace výstavy si můžet prohlédnout na našem profilu na Facebooku!

Kromě těchto fotografií se s největší pravděpodobností můžete těšit i na slavnou fotografii Oliviera Toscaniho, která vznikla pro reklamní kampaň. Zachycen je na ní pár při velmi decentním polibku, ovšem on je oblečen jako kněz a ona jako jeptiška. Není divu, že stížnosti proti tomuto snímku se ozvaly i z Vatikánu.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..