Sedmnáctý ročník mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu proběhne v Praze od 26. října do 3. listopadu. Vystoupí umělci z několika zemí a v několika divadelních prostorech.
Rozmanitost, provokace a inovace, na to vše láká festival 4+4 dny v pohybu Zdroj: 4 + 4 dny v pohybu
Umělci z nejrůznějších zemí jako například z Izraele, Polska, Německa, Francie, Belgie, USA a Slovenska vystoupí v Divadle Archa, La Fabrice, Studiu Alta, divadle Alfred ve dvoře nebo v Experimentálním prostoru NoD.
Po devět dnů budou diváci obklopeni kulturním adrenalinem, inovativními a progresivními uměleckými projekty. Všechny mají společný cíl, vytrhnout návštěvníka z proudu všedního dne a přiblížit jej k tomu, co se děje zajímavého a aktuálního v současné době jak ve světě, tak i u nás.
„Festival letos zahájíme jedním z nejpůsobivějších tanečních sól posledních sezón – choreografii It’s going to get worse and worse and worse, my friend,“ prozrazuje dramaturg Pavel Štorek.
Belgická tanečnice a choreografka Lisbeth Gruwez v tomto díle naznačuje směr, kam by se mohl současný tanec v budoucnosti ubírat. Intimní vzrušující sólo překvapuje svojí naprostou originalitou, nepřipomíná nic, co odborná i laická veřejnost dosud viděla.
Izraelský soubor přiveze konflikt na Blízkém východě
Poprvé se českému publiku představí soubor Niv Sheinfeld & Oren Laor z Izraele. V dokonalé choreografii Ship of Fools rekonstruuje absurditu izraelské reality. Pavel Štorek přibližuje projekt slovy: „V divácích dokáže vyvolat mrazivé nepříjemné pocity vleklého konfliktu na Blízkém východě. Zároveň je ale dokáže pobavit alegorií jevištního zpracování.“
Antoine Defoort & Julien Founet s netradičními rekvizitami
Blízký východ nebude samostatným politickým tématem. Jeden z nejvšestrannějších berlínských tvůrců a tanečníků Christoph Winkler představí choreografii BAADER – Choreographie einer Radikalisierung, tanečně-divadelní portrét německého teroristy Andrease Baadera ze skupiny RAF.
Studium sociologie a psychoterapie posloužilo polce Justyně Jaslowské k vytvoření díla Art of Swimming, které vychází z mnohaleté analýzy plaveckého pohybu a pocitu člověka v neohraničeném prostoru.
Když nemáte tenisovou raketu, použíjte kytaru
Pro diváky, kteří upřednostňují bláznivá představení, doporučuji projekt Chavel. Dva performeři Antoine Defoort s krajanem Julienem Fournetem předvedou, jak používají hlavní rekvizity zvláštním způsobem. Ukáží, jak se dá použít vysavač, fotbalové, tenisové nebo volejbalové míče a mimo jiné také předvedou hru na zobcovou flétnu nosem.
Christhoph Winkler se svou choreografií BAADER
Na festivalu nebude chybět zastoupení Spojených států, a to v podobě newyorské multimediální umělkyně Annie Dorsen. V představení Hello In There vytvořila dialog mezi dvěma speciálně vyvinutými chatboxy, které každý večer hrají počítačové programy navržené pro mimickou konverzaci naživo nový text, jako kdyby to byla improvizace.
„Inspirovala se známou televizní debatou ze sedmdesátých let mezi filozofem Michelem Foucaultem a lingvistou a aktivistou Noemem Chomsky. Díky tomu můžeme sledovat, jaký myšlenkový svět vznikne, když se dva počítače začnou bavit o lidské povaze,“ přibližuje dílo Dorsenové dramaturg Štorek.
Festival nenabízí pouze taneční představení. Dílo Red Herring belgického umělce Diederika Peeterse zpracovává téma samoty, opuštění a nudy. Výsledek pak mnohdy připomíná meditační projekty Petra Nikla či excelentní grotesku Bustera Keatona.
S polkou Justynou Jaslowskou si zaplavete
Slovenští Debri Company na festivalu uvedou taneční sólo Soliloquoy, které se pokusí o krátkou adaptaci poslední kapitoly světoznámého románu Odysea od Jamese Joyce. Hlavní program tradičně doplní druhá, neméně důležitá část Místa činu, která se zaměřuje na současné výtvarné umění, site-specific projekty, happeningy a hudbu.
4+4 dny v pohybu
26. října – 3. listopadu
Divadlo Archa:
dospělí 200–290 Kč / zlevněné 100–150 Kč
MeetFactory, Studio ALTA, Divadlo Alfred ve dvoře:
dospělí 200 Kč / zlevněné 100 Kč