×
TOPZINE.cz

Dům loutek: Splnění všech fantazií na úkor lidských životů

Každý člověk má své touhy a fantazie, o kterých sní a skrývá je před ostatními. Prožívá je pouze ve svojí hlavě, protože tajná přání jsou dokonalá a nesplnitelná. Ale co kdyby se objevila organizace slibující naprostou diskrétnost a vykonání každého dosud nesplněného snu? Stačí mít vlivné přátele a pěkně tučné bankovní konto.

Echo ve stavu loutky Zdroj: fanpop.com

Americký seriál Dům loutek stvořil ostřílený hráč ve sci-fi žánru Joss Whedon. Mezi jeho nejznámější projekty patří Buffy, přemožitelka upírů, Angel, Firefly a Dr. Horrible’s Sing-Along Blog. Ve svých počinech často spolupracuje s lidmi, se kterými už v minulosti natáčel, obvykle dělá z kladných hrdinu záporné. Tentokrát se Whedon pustil do rozporuplného projektu, kde si s diváky dokáže neuvěřitelným způsobem pohrát a zmást je. V USA první řada nesplnila velká očekávání, ovšem u nás měla premiéru 21.11.2009 a vesměs neobdržela negativní kritiku. Whedon se do nového seriálu pustil po šesti letech odmlky, jeho posledním seriálem byl Firefly. V Domu loutek (Dollhouse) se mu povedlo rozvést nejednu pikantní myšlenku, výborně věnuje se i psychologii hlavních postav. Dům loutek je navíc součástí kampaně za snížení reklam stanice FOX TV, která chce získat více vysílacího času.

Organizace, která splní každé přání

Jestliže bydlíte v Los Angeles, jste z vyšší smetánky a celkem se nudíte, není nic jednoduššího než zajít do speciální firmy, která vám splní každé vaše přání. Hlavním cílem je spokojenost zákazníka, o morálku přece nejde. Společnost se jmenuje Rossum Corporation, její název mimochodem vzdává hold dílu Karla Čapka R.U.R, a je vlastníkem několika Domů loutek. Šéfem toho v LA, je Adelle DeWitt (Olivia Williams). Pokouší se udržet pevný řád, nebojí se intrik a díky svému suchému britskému humoru hladce uzavírá jakékoliv pracovní záležitosti. Je nesmlouvavá a má výbornou manipulační schopnost, jež se hodí při nabírání nových agentů.

Echo plní zadaný úkol

Hlavním cílem společnosti je udržet agenty ve stavu loutek. Mají kompletně vymytý mozek, proto se chovají jako nevinné malé děti. Počítačový génius Topher Brink (Franz Kranz) se stará o jejich mozky, aby se nepoškodily a agenti mohli po pěti letech aktivní služby odejít s úsměvem na tváři, aniž by věděli, co během uplynulých let dělali. Brinkovým úkolem je sestavit dokonalou osobnost vyhovující klientům a nahrát ji do vybraného agenta. Ten se postará o blahobyt zákazníka, jak nejlépe dovede. Při plnění úkolu si loutky nejsou dokonce ani vědomy své ztracené identity. Brink agenty nebere jako lidi, jsou to jeho hračky, s kterými může experimentovat a zdokonalovat je. Až postupem času si uvědomí, jakou mocí disponuje.

Anomálie se vždycky najde

Mezi nejžádanější agenty patří Echo (ElizaDushku), Viktor (Enver Gjokaj) a Sierra (Dichen Lachman). Ani jeden z nich nemá žádné touhy, jejich jediným cílem je vydat ze sebe to nejlepší. Echo je v domě nejdéle, jako jediná přežila masakr zapříčiněný Alfou (Alan Tudyk, např. Firefly). Kdysi býval také jedním z agentů. Zamiloval se do Echo, tím pádem  se z něj stala rozbitá loutka. Při nehodě Alfa získal místo jedné identity dalších 48 osobností a tento fakt z něho dělá pro Rossum Corporation nepřítele číslo jedna. Jeho posedlost Echo je protkána první i druhou sérií.

Topher s Boydem řeší vzniklý problém

Během prvních třinácti dílů poznáváme Echo, jaká je a jaká byla předtím, než vstoupila do služeb Domu loutek. Zjišťujeme, že mají s Alfou více společného, než by mohlo kohokoli napadnout. Hlavní hrdinka se vyvíjí zvláštním způsobem a postupně si utváří svou vlastní osobnost. V druhé sérii je Echo sice stále středem pozornosti, ale Whedon se více soustředí na psychologii postav Adelle DeWitt, Tophera Brinka, Viktora a Sierry.

Přímá a vedlejší linie

Kromě akcí agentů se další linie vyprávění zaměřuje na agenta FBI Paula Ballarda, kterého ztvárnil Tahmoh Penikett (Battlestar Galactica). Ballard je přesvědčen o existenci Domu loutek, i když neexistují žádné věrohodné důkazy. Dostává anonymní tipy, které ho pomalu posouvají k vysněnému cíli. Jeho jediným vodítkem je zmizelá vysokoškolačka Caroline, pravá identita Echo. V pátrání mu pomáhá jeho sousedka Melii (Miracle Laurie), která je do něho tajně zamilovaná.

Narativní složka a filmové postupy

Zpočátku je dost těžké vyznat se v různých flashbacích, až po pár vteřinách divákovi dojde, že se ona událost stala před pár lety. S přibývajícími díly jsou použity i titulky O tři měsíce dříve. Pár epizod je proto zmatených, chvilku člověku trvá, než si v hlavě srovná informace a různé spojitosti.

Echo přebírá kontrolu

Režiséři používají flashbacky, zadní projekce – přímo bijící do očí, rybí oka, skreslení skrz zrcadla nebo čočky. Narativní složka se naruší posledním dílem první série, kdy tvůrce diváky šokuje a dezorientuje. V druhé řadě naváže na předposlední díl jakoby se nic nestalo. Sledující mohou jenom hádat a očekávat zvraty, kterými se nešetří.

Podmínečné zkrácení a hudba

Původně měl mít Dům loutek pět řad, bohužel stanice FOX TV dala požadavek pouze na dvě řady, proto si Whedon musel dát práci se zkrácením celého vyprávění a ochudit seriál o některé propracované charaktery.

O hudbu se postaral Michael Danna (Imaginárium Dr. Parnasse nebo 8 MM) a Rob Simonsen, který se podílel na projektech jako je 500 dní se Summer nebo All Good Things. Oba dva odvedli příjemnou práci.

Objevují se i přehmaty

Každá epizoda je prostoupena akcí a napětím, velké plus představují nečekané zvraty. Hlavní hrdinové jsou vybavení bojovými schopnostmi, výbornou prací se zbraněmi a jinými dovednostmi, jež se hodí při sebeobraně. Herci předvádějí perfektní práci s tělem i bojovými zbraněmi. Slabinou seriálu je velká odolnost agenta Ballarda, v každém díle dostane aspoň dvakrát pořádně zabrat, ale pokaždé odkráčí, jakoby se mu nic nestalo, což připomíná Robocopa.

Některé odbočky v narativu nedávají smysl, tvůrci se k nim jednoduše už v budoucnu nevrátí. Nesrovnalosti se objevují hlavně ve sféře, která se zabývá lidským mozkem. Ale všechny detaily jsou nakonec přehlédnutelné kvůli myšlenkám, které seriál předává: moc nad druhými, morální přesvědčení, záchrana lidských životů nebo jejich zničení. Na které straně je nakonec pravda? Jaká je ve skutečnosti Caroline? Není horší než Adelle DeWitt?

Herci v několika osobnostech

Hlavní tři představitelé agentů perfektně zvládají zadané charaktery, do kterých se mají vcítit. Během dvou řad nevyčerpají všechny šablony osobností, což je pozitivní. Jejich pravá já jsou naprosto odlišná a vnímáme je novým pohledem – už je nebereme jako oběti.

Co se týče představitele Alfy – své role čítající 48 osobností se zhostil perfektně. Whedon skvěle vybral, Tudyk dokáže přimět diváky ke smíchu, soucitu i absolutnímu údivu. Jeho vliv je obdivuhodný, protože se objevil pouze ve čtyřech epizodách.

Whedonovi se povedlo přimět diváka, aby nad daným dílem a celkem přemýšlel. Dům loutek je jedním z povedenějších projektů Josse Whedona, hlavně po myšlenkové stránce.

Název seriálu: Dům loutek (Dollhouse)
Délka: 2 série (26 epizod, 45 – 50 minut)
Tvůrci seriálu: Joss Whedon, David Solomon, Tim Minear, Chris Cheramie, Eliza Dushku, Kelly A. Mannersm, Michael Danna, Rob Simonsen
Kanál originálního vysílání: Fox TV
Kanál vysílání u nás: Prima COOL
Hrají: Eliza Dushku, Harry Lenix, Franz Kranz, Tahmon Penikett, Enver Gjokaj, Dichen Lachman, Olivia Williams, Miracle Laure, Amy Acker. Reed Diamond

Hodnocení:**** (80 %)



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..