Menu
TOPZINE.cz
Divadlo

Dramatičky: Gabriela Preissová tvořila dříve. Lucie Ferenzová píše dnes

Redakce

Redakce

3. 8. 2012

FOTO: Lucie FerenzováVýznamná autorka Gabriela Preissová žijící na přelomu 19. a 20. století psala vesnické tragédie, které dnes není lehké ztvárnit. Mladá autorka Lucie Ferenzová začínající v divadelním světě tvoří hry i bez textu. Pojďme si představit tvorbu minulosti a přítomnosti.

FOTO: Gabriela Preissová

Můžete být žena a přesto se dostat do povědomí diváků Zdroj: youtube.com

Gabriela Preissová

Neboli Matylda Dumontová, představitelka realismu a dramaturgyně Národního divadla. Je paradoxní, že pod tímto pseudonymem je známá méně než jako Gabriela Preissová. Pro českou tvorbu je významnou postavou. Napsala dvě známé tragédie, Gazdina roba a Její pastorkyňa.

Čtěte také: Eugéne Ionesco měl absurdní život. Napsal Plešatou zpěvačku a Nosorožce

Jejím hlavním literárním žánrem je vesnická tragédie a děj se často točí kolem ženy. Nejznámější dílo, Gazdina roba,  se dnes už míjí se skutečností, nese v sobě jistou archaičnost a pro diváka není ztvárnění až tak zajímavé.

FOTO: Gazdina roba v Divadle Na zábradlí

Samka, manžela Evy, si Na zábradlí zahrál Pavel Liška Zdroj: Divadlo Na zábradlí

Proto uchopení Gazdiny roby do přitažlivé moderní podoby je pro mnohé režiséry oříškem. Nelehkého úkolu se v nedávné době chopilo například Divadlo Na zábradlí nebo Divadlo pod Palmovkou. Obě zpracování už mají po derniéře.

Jak ztvárnit příběh švadleny Evy, která spáchá sebevraždu proto, že se milenec kvůli ní nerozvede? Režisér Jiří Pokorný v Divadle Na zábradlí rozbil Gazdinu robu na kousky a znovu ji poskládal do modernější, aktuálnější podoby. Evu ztvárnila Kristina Maděričová a Mánka David Švehlík. Režisér Petr Kracik v Divadle pod Palmovkou zvolil tradiční zpracování společně s lidovou hudbou a vesnickými kroji. V roli Evy se střídala Jitka Čvančarová s Terezou Kostkovou.

[youtube_660]Q7xOc4_zXRg[/youtube_660]

Hra byla v tehdejší době hrána naturalisticky. Řada diváků ale nechápala, proč by se měla dívat na denní všednost i na jevišti. Zároveň viděli jistou provokativnost v tvorbě Preissové. Její naturalistické ztvárnění, kdy příběhy končí tragicky, bylo častým problémem.

Gabriela Preissová (1862–1946) se již jako malá setkávala s významnými osobnostmi jako například s Eliškou Krásnohorskou, Jakubem Arbesem nebo Karolínou Světlou. Její teta pořádala schůzky pro významné literáty tehdejší doby. Roku 1925 byla jmenována členkou České akademie věd a umění. Ve svém díle se zabývá především majetkem, penězi, vztahy mezi lidmi a hlavní postavou bývá žena.

Další mistrovskou tragédií Preissové je dílo Její pastorkyňa, které bylo původně psáno jako divadelní hra, ale nakonec dostalo prozaickou podobu. Dnes je drama řazeno světovými divadly do repertoárů. Tragický příběh a hudba mistra Leoše Janáčka láká čím dál více diváků. Nutí k zamyšlení a zobrazuje drsný svět, kdy je ve společnosti každý každému na očích.

Nepřehlédněte: Vybrali jsme 5 kontroverzních režisérů. Je mezi nimi i žena

Kostelnička pečuje o svou schovanku (pastorkyni) Jenůfu. Jenůfa porodí nemanželské dítě, které má se Števem. Ten si ji ale odmítne vzít. Kostelnička raději dítě utopí, než aby jej spolu s matkou nechala žít v hanbě. Později se k činu ale dozná. Její Pastorkyňa se inscenuje jako opera, ale může mít i činoherní podobu. Národní divadlo Brno zvolilo první variantu a liberecké Divadlo F. X. Šaldy tu druhou.

FOTO: Lucie Ferenzová

Mladičké režisérce a dramaturgyni je 31 let Zdroj: youtube.com

Lucie Ferenzová

Mladá autorka pochází z Mostu, a proto se její první divadlo odehrálo příznačně v dolech. Jejích prvních kroků si všiml David Czesany. Pro Ferenzovou je důležitý text, který ale divákovi pocity nenutí, nýbrž jim pomáhá je dotvářet. Kromě psaní her pracuje jako dramaturgyně, režisérka i herečka. V současné době spojila tvorbu s Divadlem Na zábradlí.

Lucie Ferenzová (1981) se inspiruje například texty Ivana Diviše nebo Ladislava Klímy v projektech site-specific (inscenace přizpůsobené prostředí). Od roku 2001 spolupracuje s Multiprostorem Louny. Dramaturgicky zpracovala např. inscenace On není jako on (2006), Komplic (2008), Lvíče. Režijně pak Hráčský instinkt (2007) nebo Moje ceny (2009).

V roce 2011 uvedlo Divadlo Na zábradlí divadelní hru Kolonie, jejíž je Ferenzová jak autorkou, tak režisérkou. „Je to revue o paměti, je to vzývání ducha místa, je to o památkové zóně Buďánka, kde v současnosti především z nevůle a lhostejnosti úředníků stojí pod střechou poslední obydlený domek,“ popsala hru v rozhovoru pro TOPZINE.cz Ferenzová.

„“

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Dramatičky: Gabriela Preissová tvořila dříve. Lucie Ferenzová píše dnes