Barva talířů a typ skleniček ovlivňuje, kolik toho sníme. Než začnete hubnout, vyměňte nádobí!

hubnutí-dieta-chut-k-jidlu
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Barva jídla, osvětlení místnosti, kde jíme, výběr správného stolu v restauraci: vědecké studie zjišťují, jak můžeme za pomoci několika triků omezit příjem kalorií, aniž bychom si to uvědomovali. Všichni víme, jak zdravě jíst, ale epidemie obezity se nijak nesnižuje. Studie newyorské Cornellovy univerzity uvádí, že se při mnoha příležitostech přejídáme spíš pod vlivem vnějších faktorů, než proto, že bychom opravdu měli takový hlad.

hubnutí-dieta-chut-k-jidlu
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Triků, jak jíst méně a lépe, aniž bychom to nějak výrazně pocítili, je mnoho, počínaje nakupováním. Podle nevládní neziskové organizace Cochrane Collaboration, která spolupracuje se Světovou zdravotnickou organizací (WHO), je možné snížit denní kalorický příjem o 279 až 527 kalorií zmenšením porcí.

I pro jídlo může platit “sejde z očí, sejde z mysli”. Brian Wansink z Cornellovy univerzity prokázal, že stačí mít v kuchyni vždy k dispozici smažené brambůrky, abychom za rok nabrali 3,6 kilogramu. Nebezpečné jsou i cereálie ke snídani. Jestliže je máme na očích, sníme jich příliš mnoho. Chceme-li zvýšit příjem zeleniny, je třeba ji umístit doprostřed stolu, abychom ji měli na dosah. Wansink také radí dát hned stranou přebytek uvařeného pokrmu, abychom nebyli v pokušení sníst všechno.

Menší talíře a další servírovací náčiní vypadají plnější a my jsme uspokojeni i přesto, že jsme snědli méně. Užitečná je i barva pokrmu. “Při našem experimentu vedlo použití talířů stejné barvy jako pokrmu ke zvýšení kalorického příjmu o 18 procent. Jestliže jíme světlejší a kalorické pokrmy s obsahem škrobu, jako je rýže či brambory, je vhodné umístit je na tmavší, kontrastní talíře,” podotýká Wansink, jehož citoval italský deník Corriere della Sera.

Důležité je rovněž mít pod kontrolou příjem alkoholu a slazených nápojů. Podle Wansinka je lépe používat vysoké a užší sklenky než nízké a široké: tak se vypije o 12 procent méně. Jako u jídel i zde platí, že tu hraje svou roli barva nápoje: červené víno a barevné nápoje jsou lépe vidět a my jich vypijeme asi o devět procent méně. Chceme-li tedy omezit množství pití, je lepší zvolit si tmavší nápoje.

Náš mozek nám říká, co máme jíst, ale výběr pokrmů se řídí také emocemi. Podle studie univerzity v Buffalu musejí nutně přísné diety, kdy se nepřihlíží k tomu, co má člověk rád, ztroskotat, protože je při nich jídlo spojováno s negativními emocemi. Jestliže zařadíme do diety zdravé pokrmy, které nás uspokojují a vzbuzují dobré pocity, je to jeden z nejúčinnějších způsobů, jak zautomatizovat pozitivní rozhodování u stolu,” říká autor této studie Marc Kiviniemi.

Důležité je rovněž místo, kde jíme. Nikdy nejezte u televize a raději ani v temné či příliš uměle osvětlené místnosti. “Nízko umístěná světla a neony stejně jako hlasitá hudba vedou k tomu, že jíme více,” vysvětluje Wansink.

V restauraci nás však ovlivňuje i to, kde sedíme. Jestliže jsme u oken či v dobře osvětleném prostoru, objednáváme si podle Wansinka zdravější pokrmy.

“Kdo se rozhodne pro stůl daleko od oken nebo od vstupu, má o 73 procent větší pravděpodobnost, že si objedná i dezert. Na tmavším či v odděleném místě se totiž cítíme být méně pozorováni, avšak sedíme-li u stolu, na který je dobře vidět, více si uvědomujeme, že jsme na očích, a dbáme tedy i na kvalitu jídla. Sedíme-li blízko u baru, máme sklony dát si další drink. Nejlepší stoly jsou vysoké, s podnožkami: odtud přichází nejvíce objednávek salátů a lehkých jídel,” vysvětluje Wansink.

Autor ČTK

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*