
Doba soudruhů a soudružek je sice již minulostí, narážíme však na ni stále: je častým námětem hovorů, hádek, vzpomínek. Je naší součástí, ať chceme či nechceme. Snad proto se na toto období zaměřily hned dva přední brněnské výstavní prostory: Dům umění a Muzeum města Brna. Obě výstavy, probíhající téměř současně, tedy od května do července 2010, se zaměřují na umění a život v ČSSR, každá je však zacílena na jiné časové období a poskytuje návštěvníkům zcela odlišný pohled, informace i zážitek.
Brněnská osmdesátá na Špilberku
Výstava Muzea města Brna je orientována na uměleckou scénu v Brně v 80. letech 20. století, konkrétně na její neoficiální proud. V té době totiž do umění doslova vtrhla nová generace mladých nezávislých umělců, kteří se odmítali podřídit socialistickému diktátu. Návštěvníka obstoupí atmosféra vzdoru a snahy o vnesení nového pohledu do umění, vnoří se do prostředí brněnských nonkonformních center kulturního dění, kde mladí inovátoři hledali způsob vyjádření sebe sama.
Velká část vystavovaných buřičů a rebelů se řadí k významným osobnostem současné české kulturní scény. Lze se tak seznámit s jejich ranou tvorbou v kontextu doby a tvorby jejich kolegů a přátel. Mezi třemi desítkami autorů nalezneme jména jako Otmar Oliva (mezinárodně uznávaný umělec, jenž se stal oficiálním sochařem Vatikánu), Tomáš Ruller (působící v současnosti jako profesor na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně), Vladimír Kokolia (držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1990) a mnohá další.
Kromě obrazů, kreseb a soch lze sledovat několik nevšedních záznamů performance, které nejsou příliš často k vidění. K dotvoření atmosféry pak poslouží útržky z korespondence mezi jednotlivými umělci či černobílé fotografie, vzpomínající na výstavy, které probíhaly v zahradě, kde byly obrazy zavěšené na šňůrách, a na akce, o které museli umělci bojovat, aby se vůbec mohly uskutečnit, v prostorách jako Galerie Na bidýlku, Kulturní dům v Kamenné kolonii či galerie Drogerie zlevněné zboží.
Poručíme větru dešti
Naprosto jinou atmosféru a zcela jiný pohled na dobu socialismu nabízí expozice Planeta Eden, kterou připravil Dům umění města Brna. Kurátoři výstavy Tomáš Pospiszyl a Ivan Adamovič se totiž zaměřili na představení vize budoucnosti v umění a populární kultuře poválečného Československa.
Dům umění se tak stal zrcadlem sovětských snah a touhy ovládnout vesmír, využívat neomezeného vědecko-technického rozvoje a samozřejmě rozšířit víru v komunistickou utopii sociálně spravedlivého světa. A tyto ideje se samozřejmě promítly i do československého umění a výrobního průmyslu, v němž začal vzkvétat vědecko-fantastický žánr.
Rozčlenění expozice do sedmi částí pomáhá návštěvníkovi snadno se zorientovat v proměnách dobového kontextu a s tím souvisejícími proměnami estetiky a uměleckých tendencí v průběhu let 1948–1978.
V první části v přízemí si na své přijdou především milovníci českého filmu, kteří budou mít možnost prohlédnout si kolekci výborně designově zpracovaných plakátů k vědecko-fantastickým snímkům jako Útok z neznáma či 2001: Vesmírná Odyssea, zopakovat si nejznámější scény z několika filmových klasik, jako je Což takhle dát si špenát, a zblízka si prohlédnout ukázky kostýmů Teodora Pištěka pro film Zítra vstanu a opařím se čajem a seriál Návštěvníci.
V dalších částech v horním patře lze sledovat pronikání sci-fi do české literatury, kreslířství, malířství, ale i architektury, designu hraček a současného umění 90. let 20. století a 21. století. Výstava nezaujme jen svými exponáty, ale také osobitým a nápaditým způsobem seřazení a vystavení děl a výraznými a barevně jednotnými popisky, vystihujícími atmosféru dané doby. Příjemným zpestřením je například možnost prohlížet si knihy vystavené ve skleněných vitrínách pomocí igelitových rukávů.
Silně emotivně působící je neobvyklá projekční jeskyně, uměle vytvořená potemnělá místnost, v níž se promítají úryvky filmů Ikarie XB 1 a Muž z prvního století. Jedinými doplňky v jinak zcela prázdné místnosti jsou židle, na kterých se můžete plně oddávat iluzi, že se nacházíte spolu s ostatními astronauty ve vesmíru, což značně posiluje fakt, že filmy jsou promítány na průčelní stěnu a na strop.
Příjemným zážitkem pro mě byla část nazvaná Sluneční město, díky níž jsem se na chvíli ocitla zpět ve svém dětství, prostoupeném Neználkem a deskovými hrami typu Cesta ke hvězdám či Do vesmíru. Vzpomínkám a smutnému pousmání se člověk neubrání ani při pohledu na výtisk časopisu Ohníček za 1 Kčs.
Mé zběžné nastínění expozice Planeta Eden je jen zlomkem toho, co všechno je v ní k vidění. Dům umění navíc nabízí doprovodný program jako minifestival sci-fi filmů v kině Art, turnaj stolních her pro děti, bazar tiskovin atd. V blízké budoucnosti nás ještě čekají výtvarné dílny a animace pro děti i mládež nebo komentovaná prohlídka výstavy, která proběhne 13. 7. 2010 pod vedením kurátora projektu Tomáše Pospiszyla.