×
TOPZINE.cz

Žlučníková dieta – udělejte něco pro své zdraví

Nevyvážená strava, fastfoody, stres. To je jen něco z mála faktorů, které mohou za zvyšující se počty nemocných se žlučníkem, žlučníkovými kameny nebo střevními poruchami. Samozřejmě jsou věci, které neovlivníme, jako je genetická dispozice, věk a pohlaví. Ty totiž také v tomto případě sehrávají důležitou roli. Přesto a nebo právě proto je dobré vědět, co obnáší žlučníková dieta. I vy se totiž můžete dostat do situace, kdy budete muset tímto způsobem změnit svůj jídelníček.

Žlučníková dieta je vhodná pro všechny, Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

I přestože je dieta určená právě nemocným nebo pacientům po operaci žlučníku, vhodná je pro každého. Dokonce bych řekla, že stravování touto formou je přímo nutností, pokud se chceme dříve nebo později vyhnout problémům se zdravím. Až budete v pořádku a budete moci jíst opět vše, ani se vám třeba nebude chtít.

Žlučníková dieta spočívá především v omezení spotřeby tuku, kořeněných a smažených jídel. Je potřeba dodržovat určitá pravidla ve stravování. Samozřejmě je nutné vyvarovat se některým jídlům a některým dát naopak přednost.

Co jíst či nejíst:

Maso a uzeniny:
NE – obzvláště tučné vepřové a hovězí, bůček, tučné salámy, klobásy
ANO – libová masa, vnitřnosti, nízkotučné šunky

Ryby:
NE – losos, sardinky, makrely, tuňák v oleji
ANO – treska, filé, tuňák

Mléčné výrobky:
NE – tučné výrobky, smetanové jogurty, tučné sýry, tvarůžky
ANO – nízkotučné sýry a výrobky

Vejce:
NE – vejce, tatarské omáčky

Polévky, omáčky:
NE – tučné vývary, tučné a máslové omáčky
ANO – netučné vývary

Nápoje:
NE – káva, perlivé nápoje, alkohol

Doporučuje se konzumovat celozrnné pečivo, Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Pečivo:
NE – čerstvé pečivo, sladké pečivo, smažené pečivo
ANO – celozrnný a pšeničný chléb

Sladkosti:
NE – oplatky, čokolády, zákusky, dorty
ANO – třtinový, hroznový cukr, med

Ovoce:
NE – švestky, hrušky, jablka, kokos
ANO – jablka bez šlupky, banány, citrusové plody

Zelenina:
NE – cibule, paprika, sója, zelí, luštěniny
ANO – cokoli ostatního

Koření:
NE – ostré koření, pepř, chilli, hořčice
ANO – skořice, anýz, kmín, bobkový list, rajský protlak

Tuky:
ANO – olivový olej, margaríny na mazání, máslo

Obilniny:
ANO – ovesné vločky, mouka, rýže, těstoviny

Zapomeňte také na veškerá smažená jídla!

Je důležité si uvědomit, že při dietě nejde jen o to změnit samotný jídelníček, ale celý proces stravování. Základními pravidly jsou:

  • 4 až 6 jídel denně
  • menší porce
  • po 17. hodině už raději nejíst
  • nezapomínejte, že také stres má vliv na vaše žaludeční problémy, snažte se proto zůstat v klidu a zbytečně se nenervovat

Jestliže budete pečlivě dodržovat všechny tyto zásady, uvidíte, že se budete cítit mnohem lépe.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..