×
TOPZINE.cz

Zdraví díky vitamínům: Vitamín A

Žijete hektický život? Ráno snídáte chlebíček s majonézovou pomazánkou v tramvaji, obědváte za chodu párek v rohlíku, k večeři si koupíte pizzu u stánku? Není divu, že domů přijdete unavení a vyčerpaní. Chybí vám vitamíny. Ale proč jsou pro nás vlastně tak důležité a jaké jsou jejich účinky? A které potraviny jsou bohaté na vitamíny? Každý týden si v našem seriálu představíme jeden ze základních vitamínů. Jako první se představí vitamín A nebo také retinol.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Vitamíny jsou nezbytnou složkou lidské stravy. V organismu fungují jako katalyzátory biochemických reakcí. Mají výrazný vliv na metabolismus tuků, bílkovin a cukrů. Je to látka, kterou si tělo neumí vyrobit samo, proto se dostává do organismu spolu s pestrou stravou nebo ve formě potravinových doplňků.  Při nedostatku vitamínů mohou vznikat závažná onemocnění. Stejně tak je možné se vitamíny „předávkovat“, zvláště pak vitamíny rozpustnými v tucích. Dělí se na vitamíny rozpustné v tucích a ve vodě. Nadbytek vitamínů rozpustných ve vodě tělo umí samo vyloučit.

Mezi vitamíny rozpustné v tucích patří Vitamín A (retinol), Vitamín D (kalciferol), Vitamín E (tokoferol) a Vitamín K (fylochinon). Do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě patří všechny vitamíny skupiny B (B1- B12), Vitamín C (kyselina L-askorbová), Vitamín H (biotin) a Vitamín PP (nikotinamid, niacin).

Vitamín A proti lámání nehtů i neplodnosti

Je to skupina látek, z nichž největší podíl tvoří retinol a rostlinné karotenoidy, které se nachází zejména v zelenině a způsobují její načervenalé zbarvení. Z těchto látek si pak tělo samo vyrábí vitamín A. Určitě jste už někdy slyšeli, že chroupáním mrkve si můžete zlepšit zrak. To je pravda a je tomu tak právě díky vitamínu A, který mrkev obsahuje. Nejenže zlepšuje ostrost, zejména za šera, ale má i výrazný vliv na rozlišování barev. Účinky vitamínu A jsou ovšem mnohem obsáhlejší.

Kromě jeho blahodárného vlivu na zrak, podporuje růst a obnovu buněk sliznic, kostí a krvetvorby. Možná jste věděli, že pomáhá při hojení ran a popálenin, proti nachlazení a infekcím močového trávicího systému. Ale věděli jste, že posiluje imunitní systém a ovlivňuje plodnost? Pokud máte problém s plodností, jezte potraviny bohaté na vitamín A. Ten je zodpovědný za správnou tvorbu spermií, vajíček a má vliv i na vývoj plodu.

Nedávno vědci přišli s tím, že konzumací rajčat je možné snížit riziko vzniku rakoviny. Rajčata jsou také zdrojem vitamínu A, který dokonce zabraňuje rozvoji některých nádorů.  Kromě již zmíněné mrkve a rajčat ho můžeme najít také v petrželi, meruňkách, v hlávkovém salátu, dýni, paprice, špenátu, zelené kapustě, mandarinkách, chřestu, brokolici, ale i v živočišných výrobcích jako jsou například játra, vejce nebo mléčné výrobky.

Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

Nedostatek či nadbytek?

Pokud má tělo nedostatek vitamínu A, může dojít ke ztrátě chuti, k lámání nehtů, ke kožním vyrážkám, k poruchám obranyschopnosti, vysychání sliznic očí nebo šerosleposti. V extrémních případech může dojít k oslepnutí, k poruchám tvorby kostí nebo k narušení nervového systému.

V přirozené stravě nehrozí nebezpečí předávkováním, protože když má tělo dostatek retinolu, další si už nevyrábí. Může se objevit jen oranžové zbarvení kůže. Karotenoidy a jejich schopnost zbarvit kůži do oranžova s oblibou využívají výrobci samoopalovacích krémů v kosmetickém průmyslu. Při správném dávkování je možné užívat i potravinové doplňky. Potravinové doplňky jsou ovšem zvláště nebezpečné pro těhotné ženy, kdy může dojít při předávkování ke špatnému vývoji plodu.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..