×
TOPZINE.cz

Zapíše se Moby s Wait for Me do Guinessovy knihy rekordů?

Americký muzikant Richard Melville Hall dostal po narození 11. září 1965 od svých rodičů přezdívku Moby. Inspirací se stal román Moby Dick od Hermana Melvilla. Autor totiž patří do hudebníkova rodokmene. Ve své dospělosti si vysloužil novou hudební přezdívku, bývá nazýván hudební chameleón. Dnes, téměř ve 44 letech, tento Američan dokáže zahrát na úctyhodné množství hudebních nástrojů a používá svou přezdívku z dětství jako své umělecké jméno, ačkoliv některé své skladby složil pod přezdívkami Voodoo Child, Barracuda, Brainstorm, UHF, The Brotherhood, DJ Cake, Lopez, Mindstorm, Schaumgummi a Pippy Baliunas.

Před tím, než se Moby dal v osmdesátých letech na DJe, hrál v několika kapelách jako Ultra Vivid Scene, výjimkou nebyla ani punková formace The Vatican Commandos nebo

anarchistická skupina Flipper. S příchodem rave party a tanečního stylu se odchýlil od dosavadních partiček a dal se na DJe. Z jeho prvních EP je zajímavé Next is the E, na němž se objevila skladba Thousand, která je zapsaná v Guinessově knize rekordů jako nejrychlejší skladba, ve které zní i 1000 beatů za minutu, tedy okolo 16 úderů za sekundu. Po přesedlání na taneční hudbu bodoval hned se svým prvním singlem Go, jehož úspěch už tehdy reflektovaly britské hitparády, a ne náhodou zazněl i v seriálu Twin Peaks.

Stejně jako muzikantův debut i další dvě alba Early Underground a Ambient vyšla u vydavatelství Instinct Records, od něhož Moby později odešel k větším společnostem. Jeho úspěch v USA i Evropě vygradovalo vydáním čtvrté desky Everything Is Wrong, která v roce 1995 získala od MTV ocenění album roku. Bylo to první album, které zasahovalo do více žánrů, mezi nimiž nechyběl house, hardcore, rock, ambient, punk nebo jungle.

Následně Moby zremixoval své do té doby nejúspěšnější album a v roce 1996 pod přezdívkou Voodoo Child vypustil do světa taneční hudby The End Of Everything. Kontroverzní byl i následující kytarový počin Animal Right, kde se sám ujal i zpěvu. Fanouškům se nesmazatelně vryla do paměti skladba Come On, Baby a That’s When I reach For My Revolver.

Návratem na elektronickou scénu se stalo album I Like to Score z roku 1997 a album Play vydané o dva roky později ho katapultovalo na úplný vrchol umocněný 10 milióny prodaných nosičů a bezmála dvouletým turné. Roční práce na tomto albu přinesla v konečném výsledku i zajímavé prvky černošské hudby ze začátku minulého století, hip hopu i instrumentální muziky. Moby dovedl elektronickou hudbu do běžného konzumního života, protože producenti reklam a televizních spotů využili jeho písně ve své tvorbě. Moby ale neposkytnul své skladby všem. Nechtěl, aby se dostaly do rukou takovým korporacím, které podle něj nějakým způsobem škodí.

V roce 2002 vydal desku s jednoduchým názvem 18, po třech letech vyšlo album Hotel a za další tři roky Last Night. Koncem letošního června má však vyjít novinka pod názvem Wait for Me, kterou Moby natočil ve svém domácím studiu. Má se na ní objevit více ambientu a komorní atmosféry. Prvním singlem je Pale Horses, který zazní, vedle již zažitých hitů, i na českém O2 Sázavafestu 1. srpna v Kácově.

Pale Horses na Pitchfork TV

Jak se Vám líbil tento článek?
Jak se Vám líbil tento článek?


Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..