×
TOPZINE.cz

Výstava kostýmních návrhů Romana Šolce

cachticka_pV posledních letech zaznamenala muzikálová tvorba obrovský boom. A žádnému zarytému příznivci muzikálů rozhodně neuniklo z hledáčku pozornosti jméno kostýmního návrháře Romana Šolce, který si vydobyl přední místo mezi divadelními výtvarníky. A stejně tak by neměla uniknout pozornosti nadšencům muzikálů, ale i zájemcům o výtvarnou činnost, výstava jeho kostýmních návrhů v kavárně Západočeského muzea v Plzni, která je k vidění až do 30. září.

Většinu pražských muzikálových produkcí z poslední doby „oblékl“ právě Roman Šolc. Např. Tři mušketýři, Angelika, Golem, Kleopatra, Adéla ještě nevečeřela, Mona Lisa nebo obnovená premiéra Svobodova muzikálu Drákula. Pro Divadlo J.K. Tyla v Plzni vytvořil kostýmy k baletům Někdo to rád horké, Dáma s kaméliemi a Čachtická paní. Spolupracoval i se zdejším souborem muzikálu a operety na inscenacích Řek Zorba a Koločava.

V roce 2008 získal první zkušenost s českým filmem. Spolupracoval na filmu Filipa Renče Hlídač č.47. Navrhoval kostýmy pro Lucii Siposovou, hrající ve filmu dvojroli. Pro ni připravil desatero kostýmů a pro postavu Františky, která se objevuje v Doušových vizích, vytvořil ještě jedny šaty. Jelikož se příběh odehrává v roce 1919, vychází jeho návrhy z dobových ilustrací a fotografií.

V muzejní kavárně jsou prezentovány především jeho práce pro plzeňskou scénu, ale prohlédnout si zde můžete i návrhy kostýmů současných pražských muzikálů. O Romanovi Šolcovi se ví, že je maximalista a detailista, takže nikoho jistě nepřekvapí naprosto perfektní propracování kostýmů. Ovšem i samotné návrhy, opatřené vzorky látek použitých pro daný kostým, stojí opravdu za zhlédnutí. Prohlídku kreseb můžete navíc spojit s posezením v útulné kavárně s příjemnou obsluhou.

Roman Šolc absolvoval v roce 1995 Taneční konzervatoř Praha. V letech 1995 až 1998 byl sólistou v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde k jeho nejvýznamnějším rolím patřil Pierot v Casanovovi, Escamillo v Carmen, titulní role v baletu Puškin nebo Merkucio v Romeovi a Julii, za níž byl v roce 1996 nominován na Cenu Thálie. Dále působil jako sólista v Baletu Praha a v letech 2001 až 2004 byl členem Baletu Národního divadla v Praze, kde dostal příležitost v klasickém i moderním repertoáru.

Protože ho výtvarná činnost vždy bavila a hlavně chtěl zůstat u divadla, přešel pozvolna z úspěšné kariéry profesionálního tanečníka k práci divadelního výtvarníka. Navrhování kostýmů se systematicky věnuje od roku 1998. Na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby ‘99 obdržel Čestné uznání za kostýmy k baletům Marie Stuartovna (Národní divadlo v Brně) a Slovanské dvojzpěvy (Pražský komorní balet) a na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby 2002 obdržel Čestné uznání za kostýmy k baletům Ivan Hrozný (Národní divadlo v Brně) a Tance podle Brahmse (Pražský komorní balet).



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..