Menu
TOPZINE.cz
Zdraví a sex

Vyhněte se předvánočnímu stresu: Zorganizujte svůj čas!

Tereza Ticháčková

Tereza Ticháčková

22. 12. 2010

Ráno vstanete, vypravíte děti do školy, pak se sama nějakým zázračným způsobem dopravíte užívajíc k tomu jako vždy opožděný (a jako vždy přeplněný) dopravní prostředek, v práci osm hodin jen fikne a potom znovu – vyzvednout děti, nákup, úkoly… A večer padnout do postele. Tak vypadá stres běžný. Natož když se k tomu běžnému, který už tak zvládáme na chlup, přidá ten vánoční.

Ilustrace: Petra Palcová, Topzine.cz

Stres neprospívá nikomu, to je jasné. Tím méně pak ženám. A ačkoliv odborníci radí zapomenout na stres před Vánoci a raději relaxovat, všechny dobře víme, že to zkrátka není dost dobře proveditelné. Mnohem příjemnější by samozřejmě bylo strávit čas předvánoční onou relaxací a na vše ostatní si najmout odborníky, nicméně málokterá žena to skutečně dopustí.

Pokud patříte mezi okruh těch matek či partnerek, kterým se poněkud zajídá představa zakoupeného cukroví či na poslední chvíli vybraných kosmetických dárkových sad, pak je na čase zapřemýšlet nad organizací času. Proč chodíme vyčerpané spát po desáté, jedenácté či dvanácté hodině večerní, a to navíc ve chvíli, kdy už skutečně padáme únavou a ne v okamžiku, kdy je práce skutečně hotová?

Pokud vás také představa čtyř hodin spánku a kolotoče stresu poněkud nenaplňuje, pokračujte ve čtení – možná se dozvíte, jak se dá manažerská metoda time managementu zapracovat do koncepce českých Vánoc.

Ilustrace: Petra Palcová, Topzine.cz

Každý, i sebelepší manažer žije den, který má dvacet čtyři hodin. To činí krásných čtrnáct set čtyřicet minut, z nichž každá se dá efektivně využít. Mnoho takových lidí užívá metodu, která i vám může otevřít oči – jedná se o tzv. time management. Podívejte se na následující rady, jež vás zasvětí do tajů organizace času.

Rada první: Stanovit priority

Základním předpokladem pro úspěšnou aplikaci organizace času (time management) je schopnost stanovit si přesné a jasné priority. Toto pravidlo se hodí nejen k pečení cukroví a zdobení stromku, ale také do budoucího profesního a možná i soukromého života. A proč? Může pomoci utřídit myšlenky a organizovat čas a práci tak, abychom přesně věděli, co je třeba udělat, co je hotovo a čím bychom se měli zabývat později. Je zkrátka třeba systém, ačkoliv se říká, že pořádek je pro blbé a inteligent zvládne chaos.

Rada druhá: I ostatní mají ruce a nohy!

Přesně se toto pravidlo či rada nazývá delegování a outsourcing. Pointa spočívá v tom, že nejste na světě sami. Pravděpodobně máte rodinu, přátele, děti, případně v pracovním procesu podřízené či kolegy. Proto co nemusíte bezodkladně udělat sami, můžou přece udělat jiní, nebo ne? Zkuste například příště poslat pro dárky či do obchodu manžela namísto závodění s časem a hazardováním s vlastní energií. A ano, děti mimochodem zvládají také určité spektrum činností, i když jim možná úplně nedůvěřujete.

Rada třetí: Pořádek není pro blbé

Systém a řád je základ. Dlouhým pozorováním manažerské práce bylo zjištěno, že mnoho času zabere také samotné hledání věcí a vůbec přemýšlení nad tím, co že jsme kam ukryli, schovali nebo uklidili. Proto než začnete, shromážděte věci potřebné k aktu. A to nemám právě na mysli jen pečení cukroví.

Ilustrace: Petra Palcová, Topzine.cz

Rada čtvrtá: Paretovo pravidlo

Jedná se o pravidlo, které říká, že na 80 % věcí přínosných a důležitých nám stačí pouze 20 % času. Ale funguje to i naopak – 80 % času vyplýtváme na věci, které přinášejí pouze 20 % úspěchu.

Co mám dělat dřív? Je důležitější připravit těsto, vybalit ozdoby nebo snad zaběhnout pro poslední dárky? Volba je těžká, ale musí být. Rozdělit se na několik malých matek nemůžeme, jak by to vypadalo! Proto je nutné rozhodnout se, co a v jakém pořadí provedeme.

Stanovit pořadí není tak těžké, těžší je jiná věc, a sice oddělit to důležité od méně důležitého, či přímo nepodstatného. Zpravidla míváme totiž sklony dělat vše naráz (z hlediska time managementu tzv. multitasking) a to je neefektivní. Příště se tedy zamyslete, zda je činnost důležitá a zda bude důležitá i v budoucnu. Že odpověď zní ne? Pak je to jednoduché – sekněte s tím!

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Vyhněte se předvánočnímu stresu: Zorganizujte svůj čas!