Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

Vybrali jsme to nejlepší na Dnech evropského filmu. Láska a smrt vítězí

FOTO: Zakázaná láska kvete v každém věku., Zdroj: eurofilmfest.czPo týdenním filmovém maratonu jsme se 26. dubna definitivně rozloučili s brněnskými Dny evropského filmu. Letošní 19. ročník nabídl mnoho zajímavého ke zhlédnutí a nakousl některá aktuální témata dnešní doby.

FOTO: Zakázaná láska kvete v každém věku., Zdroj: eurofilmfest.cz

Zakázaná láska kvete v každém věku. Zdroj: ofic. stránky

Porce evropských filmů byla vyčerpána a Dny evropského filmu tak nezadržitelně dospěly ke svému konci. Diváci měli možnost zhlédnout nejrůznější režijní počiny známějších i začínajících režisérů. Některé filmy byly zábavné, jiné dojemné a nad některými zůstával rozum stát. Každý si však přišel na své a TOPZINE.cz pro vás vybral dva nejlepší snímky letošního ročníku.

Sonny Boy

Filmy inspirované skutečnými událostmi ve většině případů staví na velmi silném příběhu. Jinak tomu nebylo ani u snímku Sonny Boy, při kterém se divákům tajil dech.

Žena ve středních letech se čtyřmi dětmi, která opouští svého manžela, vzbuzovala ve 20. letech minulého století pohoršení. A o sedmnáct let mladší černošský mladík snažící se zapadnout do ryze bělošské nizozemské společnosti byl takříkajíc jako pěst na oko. Když tyto příběhy dáte dohromady, přidáte trochu lásky a nemanželské černošské dítě společně s ukrytými Židy na půdě, máte z toho příběh, jak má být.

The YouTube ID of uTq7H_89ygU&feature=relmfu is invalid.

I přes tato mnohá kliše se film drží na vysoké úrovni a navzdory všem ranám osudu i v příjemné atmosféře. Divákovi nezbývá než soucítit s každou jednotlivou postavou a prožívat její příběh plnými doušky. Tedy až do chvíle, kdy se na scéně objeví nacistické jednotky a představa happy endu se začne pomalu rozpadat.

Sonny Boy je příběhem o pochopení, toleranci, lásce a síle lidského ducha, která se dokáže vyrovnat se všemi nástrahami života. I když to mnohdy přináší těžké oběti.

Dýchat

Brněnské festivalové dny zahajoval rakouský snímek Dýchat od Karla Markovicse. Snímek vypráví o chlapci, který je odsouzen za vraždu svého kamaráda a momentálně čeká na rozhodnutí o podmínce. Celý jeho život závisí na rozhodnutí soudce. Má ale nějaký smysl žít? To je hlavní otázka, kterou si osmnáctiletý Roman pokládá. Hodnotu lidského života a vlastní matku objevuje až poté, co začne pracovat v pohřebním ústavu a čelí smrti tváří v tvář.

Hlavní představitel osiřelého chlapce Thomas Schubert ho ztvárnil s vševypovídající mlčenlivostí, která dává filmu tu pravou a dusivou atmosféru. I když se v některých místech zdá, že by mohl snímek sklouznout k citovým výlevům, režisér zachovává tichou důstojnost, která jeho dílo vyzdvihuje vysoko.

Prostředí pohřebního ústavu a manipulace s lidskými těly vyvolává v divákovi nepříjemné mrazení. Vše je natočeno s precizností a až naturalistickou přesností. Smrt je hlavním tématem snímku Dýchat, a proto je zde zpodobňována v mnoha podobách.

Ještě však není všem evropským dnům konec, protože včerejškem se festival rozběhl i do dalších českých měst. Poslední dozvuky Dnů evropského filmu si diváci mohou vychutnat v Boskovicích, Uherském Hradišti, Ostravě, Veselí nad Moravou nebo Jablonci nad Nisou.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Vybrali jsme to nejlepší na Dnech evropského filmu. Láska a smrt vítězí