×
TOPZINE.cz

Voda jako důležitý prvek našeho života

FOTO: Voda, základ života na zemiZ chemického hlediska není voda ničím jiným než sloučeninou dvou důležitých plynů. Jsou jimi vodík a kyslík. Proč je ale tato čirá, namodralá tekutina postrádající jakýkoli specifický zápach tak důležitou součástí všeho živého? Voda nás totiž nejen udržuje při životě, ale množství konzumace této tekutiny dokáže také velkým dílem ovlivňovat veškeré metabolické procesy organismu.

FOTO: Voda, základ života na zemi
Ilustrační foto, Foto: Lenka Jelínková, Topzine.cz

Je nutné také podotknout, že většina vody, se kterou přijdeme do styku, není jen čistá H2O. Obvykle to závisí jednak na původu vody a také na jejím zpracování. Voda může být obohacena o spoustu prospěšných minerálů,  ale u neupravované vody z přírodních zdrojů je nutno počítat s tím, že je znečištěna nejen viditelným smetím a že její konzumace může vést i k vážným zdravotním problémům.

Sladké limonády mohou zapříčinit vznik civilizačních chorob

Velmi často opakované doporučení, že člověk by měl denně vypít minimálně 1,5 až 2 litry tekutin, je bohužel dost  zavádějící. Především proto, že pojem tekutina vlastně zahrnuje jakýkoli dostupný nápoj. Velká většina populace v rozvinutých zemích pravidelně nahrazuje vodu slazenými limonádami, minerálkami nebo čajem a kávou.  Tyto nápoje nejen že vodu nahradit nedokáží, ale zároveň velkým dílem přispívají k rozvoji civilizačních chorob, jakými jsou například cukrovka, obezita, zvýšený tlak nebo vysoké riziko zubního kazu.

Detoxikace vodou

Čistá voda je důležitým prvkem jak v buněčné výživě, tak v detoxikaci organismu. Nejenže udržuje každou buňku těla v té nejlepší kondici, ale zároveň je podmínkou pro správnou funkci našeho vylučovacího systému. Nedostatečný příjem vody způsobuje močové a ledvinové kameny, snižuje funkce filtračních orgánů, jako jsou játra nebo ledviny, a vzhledem k nedostatečnému vylučování odpadních látek může dojít i k mírným otravám.

Voda pomáhá také správné hydrataci pleti

Hydratace těla je pochopitelně nezbytná také pro krásnou a hebkou kůži, zdravé vlasy a udržení si mladistvého vzhledu. Všimněte si, jak vypadá ovoce nebo zelenina, která je odtržena od svého zdroje vláhy a kterou necháte delší dobu ležet v teple. Její povrch se v důsledku dehydratace začne vrásčit a ztrácí svoji pevnost a svěžest. Totéž se děje s naší kůží při dehydrataci. Než se vydáte pro drahé vyživující krémy na popraskané ruce nebo vysušené rty, zkuste se nejdříve pořádně napít.

FOTO: Voda
Nejlepší je neperlivá voda, Foto: Petra Prokopová, Topzine.cz

O důsledném dodržování pitného režimu a důležitosti vody pro náš organismus bylo psáno již mockrát a osobně se domnívám, že je nezodpovědné vynechat v takových článcích zmínku o riziku plynoucím z opačného extrému. Velmi často se totiž setkávám s přehnanými reakcemi, kterými si můžete více uškodit než pomoci.

Může přílišná konzumace vody ublížit?

Ano. Především tematická spojení diety a vody vyvolávají u žen nebezpečné představy, že čím více vody dokážou  vypít, tím více kilogramů se jim podaří shodit. V důsledku toho jsou schopny vypít denně až deset litrů vody. Něco takového je pro organismus obrovská zátěž. Při příjmu takového množství vody se totiž znatelně zvyšuje tlak, což můžete pociťovat buď jako tlak uvnitř hlavy, motolici anebo závratě a v nejhorších případech dochází dokonce k otoku mozku, který může způsobit smrt.

Důležitý je výběr tekutin

Za ideální množství považuji příjem od 1,5 do 3,5 litru tekutin denně, z čehož by příjem čisté neslazené vody neměl klesnout pod 1 litr.  Nemyslím si, že je pro nás problémem přijmout dostatečné množství tekutin. Problémem je jejich výběr.

Výsledky průzkumu

Velmi mne zajímalo, jak je na tom dnešní populace s příjmem tekutin a vody, což mě přivedlo k zorganizování nezávislého průzkumu na toto téma. Dotazováni byli občané ve věkové kategorii 13-70 let. Výběr respondentů nebyl omezen místem pobytu ani rasovou příslušností.

Výsledky průzkumu v číslech:

ŽENY:

Průměrný denní příjem tekutin v litrech: 2,57

Průměrný denní příjem čisté vody v litrech:  1,06

MUŽI:

Průměrný denní příjem tekutin v litrech: 2,79

Průměrný denní příjem čisté vody v litrech:  1,22

V případě, že daný respondent uvedl příjem vody nižší než 50% svého celkového příjmu tekutin, byl dotázán na důvod této skutečnosti.  Všechny odpovědi byly v podstatě stejné. Voda jim nechutná.

Zajímalo mne, čím lidé vodu nahrazují.  Předpokládala jsem, že nejširší zastoupení budou mít sycené minerálky a sladké limonády. Výsledky ale ukázaly, že na prvním místě je jednoznačně káva a následně čaj. Zároveň bylo zřejmé, že většina náruživých konzumentů kávy nepije vodu téměř vůbec. Tento fakt je alarmující. Nedostatek vody v kombinaci s příjmem odvodňujících nápojů, jakými jsou káva a čaj, vede k závažným onemocněním v podstatě celého organismu.

Problémem je, že nedostatek vody se neprojeví hned a s dostatečnou razancí.  Zároveň obtíže spojené s tímto nedostatkem málokdo správně určí jako dehydrataci. S bolestí hlavy zatočíme práškem, vysušené ruce namažeme drahým krémem a rozpraskané rty promažeme olejem či medem. A přitom by ve většině případů stačilo jen zvýšit příjem této životodárné tekutiny.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..