Menu
TOPZINE.cz
Architektura a stavitelství

Viděli jste nové odvážné stavby Normana Fostera? Navrhl je Arabům i Číně

Redakce

Redakce

4. 9. 2011

FOTO: Ústředí Citic Bank v čínském Hangzhou (studie z roku 2009)Bankovní dům, který se třpytí jako cenný šperk, gigantický přístav na umělém ostrově Kai Tak nebo nejambicióznější dopravní projekt v arabském světě. Takové jsou nejnovější projekty tohoto prestižního studia.

FOTO: Ústředí Citic Bank v čínském Hangzhou (studie z roku 2009)

100 m vysoký mrakodrap evokující diamantovou brož se zlatým lemováním vyroste v nové obchodní čtvrti Hangzhou na břehu řeky Qian Jiang, Zdroj: fosterandpartners.com

„Citic Bank má v Hangzhou výsadní postavení, hned vedle nejpozoruhodnějších orientačních bodů města. Naší výzvou bylo vytvořit novou dominantu, která bude harmonicky ladit se svým okolím, a přesto bude mít vlastní integritu a chrakter. Je skvělé sledovat začátek prací přímo na místě.“ vysvětluje David Nelson, šéfdesigner Foster + Partners.

Ostře řezaný tvar Citic Bank odkazuje k tradičnímu čínského symbolu „ding“ reprezentujího bohatství, důstojnost a stabilitu. Jednotlivá patra se společně s rostoucí výškou budovy rozšiřují a vytváří pro obyvatele kanceláří panormatický výhled na řeku Jiang Qian a přilehlé náměstí.

Obří přístav nebo symbolické propojení Mekky s Medínou? Žádný problém!

Dalším zajímavým projektem je nový přístav Kai Tak Cruise Terminal v Hongkongu. Přístav vyroste na umělém ostrově a jako kotviště zaoceánských lodí bude schopen pojmout až 5400 cestujících a 1200 členů posádky. Pro jejich pobavení bude k dispozici pestrá směs odpočinkových a kulturních zařízení. Celý přístav bude ekologicky šetrný a měl by být dokončen v roce 2013.

FOTO: Kai Tak Cruise Terminal (2010-2013)

Foster+Partners se svým projektem přístavního terminálu vyhráli v mezinárodní soutěži. Na umělém ostrově v Hong Kongu, kde přístav vyroste, původně stálo letiště.

Velkou pozornost přitahuje také plánovaná výstavba stanic pro vysokorychlostní vlak Haramain v Saúdské Arábii. Velkolepý projekt nabízí zejména propojení Mekky a Medíny s nově vznikajícím městem Krále Abdulláha vtipně nazvaným King Abdullah Economic City – zkráceně KAEC.

FOTO: Stanice pro rychlovlak Al Haramain (studie z roku 2009)

Rychlovlak Haramain má propojit nejslavnější poutní místa arabského světa Mekku a Medínu.

Stanice budou koncipovány jako brány do každého z měst. Každá stavba bude přitom pokrývat 30krát větší plochu než je Trafalgar Square v Londýně a ročně by mělo být vlakem přepraveno 60 miliónů cestujících. Design bude pro všechny stanice identický a svým výrazným sloupovím připomíná pouštní oázu s mohutnými palmami.

Ambiciózní studio s dlouholetou tradicí

Architektovnické studio Foster+Partners (původně Foster Associates) bylo založeno v roce 1967 Normanem Fosterem. Studio si stanovilo za hlavní cíl, aby jeho stavby odpovídaly potřebám lidí nejen materiálně, ale také duchovně. Proto mezi hlavní pilíře všech projektů patří ekologická šetrnost, přístup obyvatel budov k přírodnímu světlu a symbolismus zvolené formy.

FOTO: American Air Museum (1987-1997)

Oceňované American Air Museum účelně spojuje aerodynamický tvar s vysokou mírou světelnosti a ohromí nejen milovníky letectví.

Mezi slavné projekty studia patří například francouzský Millau Viaduct (2004), nejvyšší visutý silniční most na světě, rekonstrukce stadionu ve Wembley (2007) nebo první soukromý spaceport v Novém Mexiku (2011). Foster+Partners získali také dvakrát prestižní Stirling Prize, která se uděluje teprve od roku 1996 a je považována za nejprestižnější britské architektonické ocenění.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Viděli jste nové odvážné stavby Normana Fostera? Navrhl je Arabům i Číně