Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

V Praze jsou k vidění černobílé fotky Andrease Feiningera. Podívejte se

Kamila Nováková

Kamila Nováková

10. 9. 2011

FOTO: Andreas Feininger: Nádraží Dearborn StationV Domě U Kamenného zvonu probíhá do 23.října výstava snímků Andreas Feininger / That’s photography, která představuje tvorbu jednoho z nejvýznamnějších fotografických velikánů minulého století. Bourá mýtus, že černobílá fotografie je nudná, či nikoli? 

FOTO: Andreas Feininger: Nádraží Dearborn Station

Andreas Feininger: Nádraží Dearborn Station Zdroj: ghmp.cz

Když se řekne černobílá fotografie, kdekomu se vybaví staré rodinné album, které si prohlížel buď tajně a se zaujetím, nebo naprosto veřejně z donucení v rámci prezentace starých dobrých časů organizovanou prarodiči. Ale už tehdy vznikaly umělecké snímky. Jedním z průkopníků moderní fotografie byl i Andreas Feininger.

Syn slavného malíře Lyonela Feiningera se narodil 27. prosince 1906 v Paříži. Po té, co se vyučil truhlářem ve výmarském Bauhausu, studoval architekturu ve Výmaru a Zerbstu. Právě v té době se začal z technického hlediska zabývat fotografií a provádět pokusy s mnoha technikami.

Po absolvování školy pobýval řadu let nadále v Evropě, během nichž působil především jako architekt, chvíli dokonce i u Le Corbusiera v Paříži. Stále více se však soustředil převážně na fotografování a když vypukla druhá světová válka, odcestoval do New Yorku. Právě tady vznikla brzy po příjezdu většina známých snímků a roku 1943 se stal obrazovým redaktorem časopisu Life.

FOTO: Andreas Feininger: Silnice 66

Andreas Feininger: Silnice 66 Zdroj: ghmp.cz

Spolu se skupinou dalších fotografů stál na počátku rozšíření fotoreportáže. Po téměř dvaceti letech práce v magazínu zanechal. Ke konci svého života opustil i svou zálibu a věnoval se pouze archivaci díla. Zemřel 18. února 1999.

Kontrast i souhra

Architektura Feiningerovu tvorbu při výběru námětů značně ovlivnila. Zůstaval zpravidla u dvou hlavních témat. Jedním je život a prostředí velkoměsta, druhým příroda. Zdánlivě protikladné motivy spolu překvapivě vytváří dokonalou souhru.

Z blízka snímané ulity, hmyz nebo květiny dostávají díky Feiningerovi nový rozměr. Výsledkem je iluze velkolepého sochařského či architektonického díla, jejímž autorem není nikdo jiný než matka příroda. V porovnání s ní tu stojí ono velkoměsto, výtvor člověka. Návštěvu gotického Domu U Kamenného zvonu, kde jsou fotografie prezentovány, tak ocení i přírodovědci, které rafinovanost mnohých přírodnin zajisté uchvátí.

Pražská výstava představuje v retrospektivě to nejpodstatnější z tvorby slavného fotografa. Výběr provedl Thomas Buchsteiner, spoluautor knihy That’s photography vydané roku 2004.

S fádností se nesetkáte

Feiningerovy černobílé snímky, z kterých dýchá atmosféra starých časů, rozhodně nejsou fádní. A to ani v případě, že hledíte na šedavé panorama Manhattanu. Kompoziční i světelná vyváženost a čitelnost fotografií se staly specifikem tvorby tohoto fotografického velikána. Přesvědčit se o tom můžete na právě probíhající výstavě, jež představuje nevšední a úžasnou podívanou.

Andreas Feininger / That’s photography

Datum: 24.6. – 2.10.2011 ( 6. – 8.9. 2011 z důvodu rekonstrukce zavřeno)

Místo: Galerie hlavního města Prahy – Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha 1

Vstup: 120 kč / 60 kč

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

V Praze jsou k vidění černobílé fotky Andrease Feiningera. Podívejte se