Investice do umění je jedním z osvědčených způsobů, jak zhodnotit svůj majetek. Vzrůstající oblibu tohoto trendu potvrzuje i prodejní výstava pozdně gotické deskové malby v newyorské galerii Richard L. Feigen & Co., která probíhá do 27. ledna. Na co se mohou zájemci o koupi uměleckého díla těšit?
Obraz s Nejsvětější Trojicí je dokladem mistrovství umělců pozdní gotiky. Zdroj: rlfeigen.com
Na přípravě výstavy nazvané Pozdně gotická desková malba: Metody, materiály a významy se podílel Sam Fogg, londýnský znalec a obchodník s uměním, a galerista Richard L. Feigen. Jedná se už o druhou akci, na které spolupracují. První výstavu středověkých uměleckých děl, která získala nebývalý ohlas veřejnosti, uspořádali už v roce 2009.
Nyní veřejnosti představují 22 pozdně gotických deskových maleb z 15. století pocházejících ze Španělska, Francie a Německa. Prozatím jsou obrazy majetkem Sama Fogga. Jeho záměrem je však díla prodat a posílit tak zájem sběratelů o toto dosud opomíjené období. Přestože jeho vize vypadá přinejmenším odvážně, v minulosti se mu to samé podařilo u etiopského umění, o které před jeho propagací neměl téměř nikdo zájem.
Pozdní gotika se nevyhýbá utrpení
Zájemci si mohou vybrat jak z obrazů, které odpovídají naší tradiční představě o gotickém umění, tak z méně typických děl. První skupinu reprezentuje například obraz Nejsvětější Trojice se světci a donátorem z roku 1479. Na první pohled zaujme svou krásou, bohatostí barev kontrastujících se zlatým pozadím, ale i mistrným provedením.
Mezi prodávanými díly je i zobrazení krutého mučení Makabejských bratří
Druhá podoba pozdně gotické malby je však jen pro otrlejší. Na desce s výjevem Umučení Makabejských bratří je k vidění přehlídka nejrůznějších druhů trýznění, které Makabejští podstoupili pro to, že jako Židé odmítli jíst vepřové maso – natahování na skřipci, pálení nad rožněm, lámání v pase i drcení v lisu. Scény, které dnes vnímáme jako neobyčejně kruté, sloužily věřícím jako připomínka Kristovy oběti a pevné víry prvních věřícících.
Unikátní katalog odhaluje tajemství obrazů
Výstavu doplní katalog, který je příkladem málo obvyklé spolupráce mezi prodejní galerií a akademickou institucí. Autorkou katalogu je historička umění Susie Nash, profesorka z londýnského Courtauldova institutu. Kromě detailních popisů jednotlivých obrazů doplněných řadou fotografií jsou zde uvedeny také poznatky získané díky moderním vědeckým postupům.
Obrazy byly podrobeny zkoumání pomocí rentgenu a infračervené reflektografie, což umožnilo nahlédnout i pod povrch malby a odhalit, jak byly namalovány. Autoři těchto děl sice nejsou známí, ale poznatky získané díky tomuto průzkumu umožnily jejich připsání do okruhu již známých mistrů, jako je Jean Bourdichon nebo Juan Ximénez. Jedná se tak o výjimečný ucelený projekt, kterým by se mohly inspirovat i české galerie.
Předpoklad Sama Fogga se vyplnil a obrazy jdou na odbyt. A to i přes to, že se ceny vystavených obrazů pohybují v rozmezí 100 000 – 1 000 000$. Již zmíněný obraz s Umučením Makabejských bratří se prodal jako první. Dalších šest obrazů bylo rozebráno během prvního týdne a tři další jsou rezervované.
Podle pořadatelů je z Ameriky pouze polovina zájemců, ovšem neupřesňují, jestli jde o sběratele nebo o galerie. Otázkou tedy zůstává, kam poputují ostatní díla a kolik obrazů se nakonec prodá.
Late Medieval Panel Paintings: Methods, Materials, Meanings
Richard L. Feigen & Co.
4. listopadu 2011 – 27. ledna 2012
Otevírací doba: Po – Pá 9:00 – 17:00
rlfeigen.com