Úspěšnou kariéru zajistí aktivní přístup, ne studijní výsledky, myslí si čeští studenti
Zuzana Černá
2. 11. 2010
Čeští vysokoškoláci jsou velmi ambiciózní co se týče očekávání v jejich budoucí kariéře. Po škole chtějí pracovat především pro nadnárodní korporace. Celých 42 % chce pro ně pracovat v České republice a 29 % by odešlo do zahraničí. Vyplývá to z průzkumu společnosti Procter & Gamble. Dvě třetiny dotázaných chce dosáhnout manažerské pozice, polovině z nich by stačilo do pěti let místo ve středním managementu. Každý třetí však míří výš a ve stejném rozmezí chce být součástí úzkého vedení.
Čeští vysokoškoláci mají za to, že při hledání zaměstnání nejsou důležité studijní výsledky ani znalosti, které získají během studia. Mnohem větší význam přikládají proaktivnímu přístupu, komunikačním a jazykovým schopnostem a zkušenostem. Tradiční formu studia studenti spíše zatracují a jako nejefektivnější přípravu na profesní kariéru jmenují samotnou praxi a programy na bázi intershipu.
Společnost, která průzkum provedla, otevřela program P&G Academy. Jde o dlouhodobý projekt, který má studenty připravit na budoucí zaměstnání a nastínit jim překážky, které budou muset v budoucnu zřejmě překonat. P&G Academy vznikla v letošním roce, aby efektivně doplňovala znalosti studentů získané během studia o praktické zkušenosti.
„Jsme přesvědčeni, že v rámci přípravy studentů na praxi je náš program, zaměřený na rozvoj celé řady dovedností, velmi užitečným doplňkem znalostí získaných ve školních lavicích. S vědomostmi osvojenými na univerzitách a praktickými zkušenostmi získanými prostřednictvím P&G Academy mají mladí talentovaní lidé šanci naplno využít svůj potenciál a v budoucnu se stát skutečnými špičkami v příslušných oblastech svého působení,“ říká manažerka lidských zdrojů P&G pro Českou republiku Iva Heinl Baroňová.
Co podle průzkumu Procter & Gamble považují studenti za nejdůležitější?
65 % proaktivní přístup
63 % komunikační dovednosti
53 % jazykové znalosti
52 % praktické profesní zkušenosti
Hlavní pilíře programu jsou intership aktivity, semináře s mezinárodní účastí, vzdělávací aktivity a tréninkové programy. Studenti se díky nim snáze vyznají ve světě businessu a získají možnost navázat zajímavé kontakty se zkušenými odborníky ze světa managementu. Firma sama nabídne volná pracovní místa studentům, kteří se do programů zapojí.
Už dnes P&G organizuje řadu několikadenních mezinárodních seminářů, na kterých se studenti z různých zemí světa podílí na řešení simulovaných obchodně-provozních úkolů, se kterými se mohou setkat, stanou-li se součástí nadnárodních firem. Studenti mohou vyjet také na krátkodobé a dlouhodobé stáže, na nichž jsou od začátku zapojeni do reálných náročných projektů partnerských firem. Po celou dobu praxe u firmy jim je k dispozici mentor od P&G.
Společnost Procter & Gamble spolupracuje s celou řadou vysokých škol a studentských organizací. Patří k nim také Vysoká škola ekonomická v Praze, Masarykova univerzita v Brně, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Univerzita Hradec Králové, Česká zemědělská univerzita, Univerzita Karlova, AIESEC, CEMS, Buddy System nebo Young Guns.