×
TOPZINE.cz

Umění za miliony: Londýn zve na první retrospektivu Damiena Hirsta

FOTO: Damien Hirst: Fyzická nemožnost smrti v mysli žijících, Zdroj: tate.org.uk
První žralok se rozpadal a musel být vyměněn, Zdroj: tate.org.uk

Olympijský Londýn má co nabídnout nejen sportovním fanouškům. Doprovodný program totiž ukáže také široké spektrum kulturní zábavy. Milovníci umění by si neměli nechat ujít retrospektivu Damiena Hirsta.

video

Nejkontroverznější umělec Velké Británie není muzeím a kulturnímu establishmentu nakloněn, proto je takový projekt, jakým je souborná výstava v Tate, velkým překvapením. Komentátoři uměleckého dění spekulují o jeho potřebě rekapitulovat po tom, co se o něm začalo mluvit pouze v souvislosti s jeho obrovským jměním.

Spojování jeho jména s penězi způsobil dražební rekord v roce 2008, kdy prodal díla za rekordních 111 miliónů liber. Peněžní hodnota jeho díla však není tím hlavním. Hirst v Tate dokazuje, že jeho objekty mají svou hloubku.

FOTO: Damien Hirst: Fyzická nemožnost smrti v mysli žijících, Zdroj: tate.org.uk
První žralok se rozpadal a musel být vyměněn. Zdroj: tate.org.uk

Výstava představuje Hirstovu tvorbu chronologicky a ukazuje několik provázaných linií. Vystavena jsou i raná díla, která byla k vidění na jeho prvním veřejném vystoupení Freeze, a od roku 1988, kdy se událost konala, nebyla vystavena.

DAMIEN HIRST

narodil se 7. června 1965 v Bristolu

studoval na Goldsmith College mezi lety 1986-89

Freeze: první veřejné vystoupení v Londýnských docích, 1988

1991-2003 spojován se sběratelem umění Charlesem Saatchim

člen umělecké skupiny Young British Artists

v roce 2007 vytvořil lebku posázenou diamanty, která se prodala za 50 miliónů dolarů a stala se tak nejdražším dílem žijícího umělce vůbec

Zajímavým exponátem je With dead head (1991), fotografie z márnice, kterou Hirst navštívil se svým přítelem mikrobiologem. Zde můžeme cítit počátky fascinace smrtí nebo medicínským prostředím. Podobně je Spot Painting z roku 1986 a 8 pans (1987) ukázkou počátků jeho pozdějších obrazů s puntíky.

Klíčové téma: smrt

Damien Hirst se proslavil zvířaty naloženými do formaldehydu z devadesátých let, mezi nimiž je nejslavnější žralok: Fyzická nemožnost smrti v mysli žijících (1991). Tento princip umožňuje i biblickou metaforu, uplatněnou v díle Matka a dítě rozděleni, což jsou čtyři oddíly s půlkami krávy a půlkami telete.

Téma koloběhu života a smrti je rozvedeno v díle Tisíc let, kde je za sklem izolována kravská hlava, rozkládaná mouchami, které se v uzavřeném prostředí rodí i hynou. Moucha se do jeho tvorby vrací v Černém slunci z roku 2004, které je celé vytvořeno z muších mrtvolek.

FOTO: Nádherné, dětinské, expresivní, bez vkusu, bez umění...
Hirstův návrat k malbě. Zdroj: tate.org.ok

K malbě se vrací v díle Nádherné, dětské, expresivní, nechutné, neumělecké, zbytečně simplistické, na vyhození, dětinské, bez integrity, vznášející se, nic než pozlátko, oslavné, famózní a bez debaty (1996), což je kruhový obraz, vytvořený pomocí náhody litím barvy na otáčející se plochu.

Specifickou kapitolu tvoří také jiný hmyz, motýli, které nechal volně létat v galerii v roce 1991 pod názvem Vně a uvnitř lásky. Toto konceptuální představení nebylo vcelku vystaveno od prvního zinscenování až do retrospektivy v Tate. Křesťanské tématiky se dotýká kolážemi motýlích křídel, které asociují vitráže v lomených oknech gotických katedrál.

Na výstavě samozřejmě nechybí ani cykly spojené s lékařským prostředím, tedy instalace Lékárna (1992) a vitríny s léky, kterých Hirst vytvořil bezpočet.

FOTO:Hirst se rád vrací k jednotlivým tématům. Motýli jsou jedním z nich
Hirst se rád vrací k jednotlivým tématům. Motýli jsou jedním z nich, Zdroj: tate.org.uk

„Mým záměrem, když jsem tuto výstavu dělala, bylo přimět diváka, aby zapomněl, co o Damienu Hirstovi slyšel a jen se soustředil a díval se na umění. Protože v jeho umění jde o to, jak divák reaguje. Potřebujete stát před tím žralokem a projít místností, kde okolo lítají motýli.“ zdůrazňuje kurátorka. Upozorňuje také na to, že právě Hirstova generace udělala ze spícího Londýna metropoli umění.”

Proto se Londýn k Hirstovi vrací, aby se s ním pochlubil v době, kdy je sláva města v plném květu. Ukazuje umělcovo dílo v jeho celistvosti a tak, aby mohlo dojít ke kýžené interakci s divákem, která není možná, pokud je dílo skryto v soukromých budoárech sběratelů umění.

Damien Hirst

Tate Modern ve spolupráci s Quatar Muzeums Authority

4. 4. 2012 – 9. 9. 2012

kurátorka Ann Gallagherová, Loren Hansi Momodu, Sophie McKinlan

Otevřeno každý den 10.00 – 18.00 a od pátku do neděle do 22.00

Vstupné: £14 (£12.20 zvýhodněné) nebo £15.50 (£13.50 zvýhodněné) s dárcovským příspěvkem



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..