Uběhl rok od pádu mostu ve Vilémově s 4 oběťmi. Dodnes nebyl nikdo obviněn

trosky_most_vilemov_ruiny_zricenina
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Čtyři mrtvé a dva zraněné si loni 4. září vyžádal pád rekonstruovaného silničního mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Podle dosavadních poznatků tragedii zřejmě zavinila špatná koordinace prací na stavbě. Podle dostupných informací policie v souvislosti s tímto případem dosud nikoho neobvinila.

trosky_most_vilemov_ruiny_zricenina
ilustrační foto, Zdroj: Shutterstock.com

Téměř 90 let starý klenutý most přes říčku Hostačovku ve Vilémově procházel rekonstrukcí v rámci modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za více než 200 milionů korun zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Most ve Vilémově opravovala jako subdodavatel společnost Bögl & Krýsl, známá také z případu zříceného mostu ve Studénce ze srpna 2008, do jehož trosek narazil vlak. O život tehdy přišlo osm lidí.

Osudové odpoledne 4. září 2014 pracovala pod mostem ve Vilémově šestice dělníků. Tři Češi a tři Slováci právě připravovali podpěry pro klenbu mostu, když se most rozlomil v půlce. “Když to prasklo, byl to zvuk, jako když zabalíte dřevěné třísky do novin a zlomíte to,” popsal událost novinářům jeden z místních obyvatel.

Několik tun betonu, kamení a hlíny připravilo na místě o život čtyři osoby. Mrtví byli uvězněni pod těžkými kameny, které je zatlačily do bahna. Podle zasahujících hasičů neměli šanci na přežití. Další dva dělníci vyvázli se zraněními. Jeden z nich utrpěl pouze šrámy, zatímco jeho kolegu zavaleného do půli těla záchranáři vyprošťovali čtyři hodiny. Sanitka ho pak se zlomenou pánví odvezla do nemocnice v Hradci Králové, odkud byl na počátku října přeložen k rehabilitačnímu léčení do Košic.

Na místě neštěstí zasahovalo kolem 70 hasičů, 25 policistů a záchranáři. Práci jim komplikovala nutnost postupovat při odklízení trosek ručně, protože těžká technika mohla na nestabilním podloží způsobit více škody než užitku. Po vyproštění těl obětí místo pro jistotu prohledali ještě záchranáři se psy.

Policie začala případ vyšetřovat jako obecné ohrožení z nedbalosti. Případným viníkům za to hrozí až deset let vězení, kriminalisté ale dosud nikoho neobvinili. Oficiálně nebyla ještě stanovena ani přesná příčina neštěstí. Už bezprostředně po nehodě se nicméně objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Pilíř se pak neměl o co opřít a přestal plnit svou nosnou funkci.

Letos v květnu oznámil Oblastní inspektorát práce v Českých Budějovicích, že kvůli porušení bezpečnosti práce zahájil správní řízení se stavebními firmami Strabag a Bögl a Krýsl, a také s koordinátorkou bezpečnosti práce Marií Hubkovou. Inspektoři je podezřívají, že se vzájemně neinformovali o aktuálně probíhajících pracích a o možných bezpečnostních rizicích.

Po odklizení trosek spadlého mostu ve Vilémově začal v půlce loňského září vyrůstat jeho nástupce. Ten už během zimy umožnil alespoň kyvadlový provoz. Letos v březnu stavaři nový most kvůli pokračování stavebních prací zase uzavřeli, což trvalo do konce července, kdy se na něj vrátily automobily.

Autor ČTK

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*