Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

FOTO: To není odpad, to je umění!

Redakce

Redakce

16. 10. 2011

FOTO: Sandhi Schimmel Gold, Karen E Project, zdroj: schimmelart.comCo s prázdnými plechovkami, pet lahvemi nebo nepřečtenými novinami? Existuje originálnější odpověď, než že patří do sběru. Co takhle udělat z nich třeba portrét krále popu, Twiggy nebo kytici růží?

FOTO: Sandhi Schimmel Gold, Can I get a kiss, zdroj: schimmelart.com

Sandhi Schimmel Gold, Can I get a kiss, zdroj: schimmelart.com

Nápad využít k umělecké tvorbě věci, které se normálně vyhazují, měla řada umělců ve Spojených státech. Například komerční malíř a ilustrátor Seaton Brown vytvořil nadživotní portrét Michala Jacksona z 1680 plechovek sody. Jeho dílo nazvané Tribute to the King of Pop má rozlohu 44 metrů čtverečních.

Věřte nebo nevěřte!

Brown ale není typickým umělcem a ekologem v jedné osobě. Materiál k výrobě portrétu zakoupil zhruba za 1000 dolarů, přičemž pouze 20% získal z recyklačního centra. Zbytek pořídil i s obsahem, který beze zbytku vylil do umyvadla. Přiznává totiž, že sodovku nepije. Investované peníze se mu však vrátily. Jeho dílo koupil řetězec muzeí zábavního průmyslu Ripley´s Believe It or Not!

FOTO: Seaton Brown, Tribute to the King of Pop, zdroj: seatonbrownfineart.com

Seaton Brown, Tribute to the King of Pop, zdroj: seatonbrownfineart.com

Brownův postoj k umění z odpadu se nejspíš už nezmění. Poslední dílo Eye Candy, portrét Pamely Anderson o rozměrech 2 x 2 metry, vytvořil z více než 1000 obalů od bonbónů a několika stlačených plechovek, které zakoupil čistě za účelem vytvoření tohoto díla. Devadesát procent sladkostí vyhodil, protože prý bonbóny nejí.

Twiggy z nevyžádané pošty

Naprosto ekologický postoj k umění má naopak Sandhi Schimmel Gold z Arizony. Při své tvorbě využívá papírový odpad, který se jí doma nashromáždí. Vše spotřebuje, nic nevyhazuje: reklamní letáky, staré kalendáře, pohledy, fotografie, blahopřání, dekorativní papír nebo třeba nepřečtené noviny.

Schimmel používá techniku pocházející z roku 1912 zvanou Papier Collés neboli lepený papír. Z útržků papírů vytváří pestrobarevné mozaiky portrétů. Nejraději má mediálně známé tváře krásných žen, jako byla Twiggy, Audrey Hepburn, Elizabeth Taylor, Jacqueline Kennedy nebo Venuše od italského malíře Sandro Botticelliho.

FOTO: Sandhi Schimmel Gold, Dear Diary, zdroj: schimmelart.com

Sandhi Schimmel Gold, Dear Diary

„V Benátkách jsem viděla portrét z malých kousků barevného skla. Nemohla jsem si ho odvést domů, protože byl příliš těžký, a tak jsem se rozhodla, vytvořit si úplně stejný po návratu domů. Metodou pokusů a omylů jsem nakonec dospěla k užití papírového odpadu místo skla,“ vysvětluje Schimmel.

Při své práci postupuje tak, že na papír nejprve namaluje příslušný námět, a poté na obraz lepí ručně nastříhané a podle velikosti a barvy roztříděné kousky papírů. Používá ekologická lepidla, která neobsahují kyseliny a toxické látky. Mozaiky nakonec ještě přikrášlí barvou nebo inkoustem.

FOTO: Sandhi Schimmel Gold, All American Blonde, zdroj: schimmelart.com

Sandhi Schimmel Gold, All American Blonde

Její postoj k umění je zcela zelený. Když má možnost, recykluje i plátno a rámy. „Mé dílo odráží posedlost společnosti krásou z reklam a obrazy, kterými jsme denně bombardováni. Je to úmyslná směsice z tisíce nesourodých kousků obrazů a textů z reklamních letáků, které mi denně přichází poštou. Nashromážděné do mozaiky, útržky papírů vytváří zcela nové obrazy přetvořené v mé představivosti, využívající materiály, které by jinak šly do odpadu.“

Pet-art přímo z Čech

Pro příklady umění z odpadu však nemusíme až do Spojených států. Z recyklovaných materiálů tvoří i všestranná umělkyně Veronika Richterová z Prahy. Před sedmi lety našla v zálibu v pet lahvích a začala se věnovat disciplíně, kterou pracovně nazvala pet-art.

FOTO: Veronika Richterová, Pagoda, 2007, zdroj: veronikarichterova.com

Veronika Richterová, Pagoda, 2007, zdroj: veronikarichterova.com

Pet láhve tvaruje pomocí horkovzdušné pistole a vytváří z nich velmi realisticky vypadající lustry, středověké poháry či různé zástupce flóry a fauny – bělásky, ryby, raky, žáby, medúzy, palmy, narcisy nebo kaktusy.

Na rozdíl od Seatona Browna, materiál k tvorbě nekupuje. Na otázku, jak si barevné lahve obstarává, odpovídá: „No, rozhodně ne poctivým pitím. Doma pijeme spíš vodu z vodovodu nebo pivo ze skla. Ale zato systematicky a téměř denně obcházím žluté kontejnery, lovím z nich poklady a házím je do kufru auta.“

Richterová se pro sbírání lahví natolik nadchla, že je ukládá do soukromého muzea po jednom exempláři od každého tvaru a barvy. Sbírka dnes obsahuje již okolo 1850 položek z 61 zemí světa. Do budoucna autorka plánuje založit veřejnou expozici, která má zachovat pro další generace svědectví rozmachu pet lahví jako fenoménu dnešní doby.

Počet exemplářů umění z odpadu stále stoupá a ruku v ruce s tím vznikají i první muzea a galerie shromažďující tyto recyklované umělecké předměty. V Anglii se nachází například NDI Galerie vystavující dílo dvanácti anglických a amerických umělců zahrnující jak dekorativní předměty, tak portréty. Nechme se překvapit, za jak dlouho vznikne podobná galerie v Praze.

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

FOTO: To není odpad, to je umění!