×
TOPZINE.cz

Tiberiové války zuří i na stránkách knihy

Keith R. A. DeCandido: Tiberiové válkyNa vydání se pomalu připravuje PC hra Command & Conquer 4: Tiberium Twilight a od třetího dílu Tiberium Wars i jejich datadisku náš již dělí nějaký ten čas. Zdá se, že je nejlepší čas si připomenou naše slavná vítězství i v knižní formě. Je to tak ale doopravdy?

Ilustrační foto Foto: Daniel Husek
Ilustrační foto Foto: Daniel Husek

Tiberiové války jsou na první pohled knížkou, kterou si koupí pouze určitá skupina lidí zajímajících se o sci-fi. Zároveň se dá očekávat, že si tuto knihu koupí nadšenci, kteří milují celou sérii Comand & Conquer a budou ji brát jako suvenýr ke hře. Otázkou je, jestli za to knížka vůbec stojí. V dnešní době jsou knihy psané podle her velice oblíbenou záležitostí. Oblíbenou vydavateli a spisovateli. Nemusí se nic moc vymýšlet, je o vás slyšet a penízky plynou. Přesně takhle působí Tiberiové války.

Na příběhu se nedá nic moc předělat. Kniha kopíruje příběh počítačové hry a jako takový poslušný legální plagiát nemůže nic moc nabídnout. Styl působí od první stránky naprosto tuctově, nudně, hemží se rádoby technickými zajímavostmi nebo specialitkami, které přijdou háj-tek a kůl leda pubertálním mládencům od počítačů. Jazyk je až ostudně primitivní. Používá strohé věty, které sice alespoň lehce pozitivně přispívají k celkovému spádu děje, k rozvinutí lidské představivosti však nepřispívají ani za mák. Nedostaneme žádné hezké popisy, žádné zajímavé myšlenky, dokonce i občasný pokus o humor je naprosto mimo. Navíc je škoda, že ani skalní příznivci C&C si moc neužijí popisy jejich oblíbených tanků a jednotek. Pokud by v knize nebyl prvek Scrinů, tedy mimozemské rasy, byla by ještě o úroveň více suchopárná.

Vzhledem k tomu, že kniha je ve své podstatě pouze smutným marketingovým pokusem, nedá se očekávat žádná literární kvalita. Problém je, že v knize se sice najdou narážky na to, o čem celá sága o GDI a NODu je, ovšem pokud člověk hry nehrál, nebude ho to moc bavit. Pokud je hrál, nebude ho to bavit o to víc. Příběh nemůže být ničím originální už proto, že věrně sleduje linii hry. Čím se tedy autor pokusil alespoň navodit pocit originality? Setkáváme se s hezkou novinářkou, se kterou se také velice rychle loučíme. Dozvíme se, že má copánky. Další zásadní informací je, že nějaký generál má manželku a vyspí se spolu po poradě atd.

obálka Keith R. A. DeCandido: Tiberiové války

Důvod, proč kniha ode mě dostává takovéto hodnocení, je prostý. Nemá žádnou hodnotu. Ani jako průvodní knížka ke hře (na rozdíl od Knaakových knížek k Warcraftu, kdy autor alespoň umí trochu psát), ani jako zástupce sci-fi. Je jasné, že se autor pokusil dodat do tohoto tragického experimentu alespoň trochu vlastních myšlenek. Dostaneme tedy tu a tam zmíněné informace, nebo občas ledabylý popis prostředí. Vše ovšem působí skutečně béčkově, nemá to náboj, vše je psáno tak, aby skutečná podstata klišé byla zastoupena na každé straně.

Jedinou kladnou stránkou, kterou jsem na knize našel, byla ta poslední, jelikož jsem to měl konečně za sebou. Omlouvám se všem, kteří se možná na knihu těšili, nebo si ji možná i užili. V porovnání s klasickými průměrnými zástupci sci-fi je kniha výsměch a jako knižní add-on ke hře se taky vůbec nepovedla.

Název originálu: Command & Conquer: Tiberium Wars
Český název: Tiberiové války
Autor: Keith R. A. DeCandido
Překlad: Jakub Mařík
Obálka: Electronic Arts
Počet stran: 288
Vydal: Fantom Print, Praha 2010
Doporučená cena: 229 Kč
Hodnocení: * (10%)



1 Komentář Tiberiové války zuří i na stránkách knihy

  1. Tak tohle je, myslím, velmi příkré a nespravedlivé hodnocení. Ano, tak kniha je průměrná brakovka, ale to znamená 40 – 50 procent. Deset je nesmysl, to se na mě nezlobte.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..