Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

Taneční představení Extrém dostálo svému názvu

Redakce

Redakce

21. 2. 2011

FOTO: Extrém, představení NDNecelé dva roky uběhly od uvedení premiéry komponovaného představení baletu Národního divadla Extrém a i dnes bývá hlediště Nové scény celkem slušně zaplněno. Tři choreografie dvou českých tvůrců světového jména, Jiřího Kyliána a Petra Zusky, dostávají svému jednotícímu názvu.

FOTO: Extrém, představení ND

Extrém Zdroj: Národní divadlo

Název představení Extrém divákovi leccos napovídá, a tak je svým způsobem na budoucí podívanou připraven. Námětem tří choreografií, dvou rámujících od šéfa baletu ND Petra Zusky a té prostřední od světoznámého choreografa s charakteristickým pohybovým slovníkem Jiřího Kyliána, jsou mezní a velice často kontrastní události, které v sobě skrývají vztah běžnosti i nevšednosti. Člověk je zde zachycován v extrémních situacích.

Část první – A Little Extreme

Taneční triptych otevírá choreografii Petra Zusky A Little Extreme, která byla poprvé provedena v Düsseldorfu tamějším baletním souborem. Extrémní situace jsou zde takřka nepřetržitě přítomné, ať už se jedná o kontrast pohybový, významový či hudební. Prvky moderního tance se střídají s prvky ryze baletními, nechybí ani hip hop či break dance. Právě při posledně jmenovaných stylech se projeví univerzálnost baletního souboru, i když z předváděných figur stále čiší ladnost pohybů v jádru většinou klasických tanečníků.

FOTO: Extrém, představení ND

A Little Extreme

Hudebním doprovodem jsou písně rapperů současné americké mainstreamové hudební scény, a tak můžeme slyšet Eminema, Shaggyho, Nellyho, Akona, 50 Cent, Cypress Hill či 2 Pac. Extrémním protikladem je k nim relaxační hudba, ve které jsou udávány pokyny pro správné uvolnění člověka v německém jazyce. Díky rychlému střihu pak situace často působí až absurdně. A Little Extreme je jednoznačně nejvydařenější částí večera díky své svižnosti a nápaditosti.

Kyliánův Poslední dotek

Extrémem vizuálním, pohybovým i hudebním k předchozí části je následný Kyliánův Last Touch. Naprosto proměněná scéna s kulisami ztvárňujícími pokoj či více místností najednou, odlišné kostýmy viktoriánské doby. Tři páry tanečníků. Vše poskládáno do jakéhosi obrazu. Jako hudební doprovod slouží minimalistické piano Dirka Haubriche, který s Kyliánem a Nederlands Dans Theater často spolupracuje. Hudba je zde doslova monotónní, což kontrastuje s dravostí, výbušností a rytmičností Malého extrému. Člověk se neubrání nápadu možného efektu živého provedení této klavírní črty přímo na jevišti, který by byl jistě působivý.

Neuvěřitelné je i pohybové ztvárnění. Tanec je zde pojímán ve zvláštní formě, o které by se nabízelo říct, že vlastně o tanec nejde, natolik jsou pohyby tanečníků pomalé, jakoby se člověk díval na mnohokrát zpomalený film. Pohybový slovník má tak blíž spíše k posilovacímu cvičení. Přijmeme-li logiku starověké divadelní performance, kdy se za tanec považoval jakýkoli pohyb prováděný na hudbu, lze jím tedy označit i toto.

Jiří Kylián je bezpochyby velmi vážený tvůrce, člověk si k němu však musí kvůli jeho pohybové jedinečnosti a jinakosti najít cestu. Prostřední část komponovaného večera se tak tváří jako představení pro taneční fajnšmekry.

Závěrečnou částí večera je jediná původní choreografie s názvem A Little Touch of the Last Extreme, který vznikl jako slovní hříčka názvů předchozích děl. I tato část je z dílny Petra Zusky a je opět postavená na hudbu odlišných žánrů – od ponuré orchestrální hudby Estonce Arvo Pärta po Jamese Browna, Michaela Jacksona i cimbálovou kapelu Ondráš. Zejména přechod z Ondráše na Jacksonovo Will You Be There působí velice nesourodě, avšak danému okamžiku to vůbec neškodí.

V Little Touch of the Last Extreme se poprvé za večer objevují jasné protikladné postavy – anděl a ďábel, dítě a stařec. Druhá dvojice zde však působí spíše jako klišé, které potvrdí jejich závěrečné zrovnoprávnění. Že jde o dílo stejného autora jako v zahajovací části večera, je znatelné jak z některých tanečních pohybů, tak i z opakovaně použitých kulis – krychlí. Zde se však motiv krychle objevuje i v jiných modifikacích zakončených videoprojekcí.

Poslední možnost vidět Extrém v této sezoně máte 27. a 28. května.

Extrém

Národní divadlo

A Little Extreme – choreografie Petr Zuska

Last Touch – choreografie Jiří Kylián

A Little Touch of the Last Extreme – choreografie Petr Zuska

Tančí: Zuzana Šimáková, Edita Raušerová, Alexandre Katsapov, Michal Štípa, Jiří Kodym, Petr Strnad, Viktor Konvalinka, Tomáš Rychetský, Klára Kutilová, Ivanna Illyenko, Oleksandr Kysil, Tomáš Kopecký, Karel Audy a další.

Hodnocení: 3*

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Taneční představení Extrém dostálo svému názvu