×
TOPZINE.cz

Štvanec IRA: Souboj kvality s kýčem

stvanec-IRALidé si pořád dokola pokladají tu stejnou otázku: je jasně dané, co je dobro a zlo? Mužeme určit, kdo je na straně těch špatných a kdo bojuje za vyšší cíle, nebo je nemožné oddělit černou od bílé? Není spíš všechno na světě šedivé? A nakonec: můžeme si opravdu nalhávat, že účel vždy světí prostředky?

Zdroj: Intersonic
Zdroj: Intersonic

Stejné otázky si pokládá v dosti ambiciózním snímku i kanadská režisérka Kari Skogland. Tentokrát je otázka o to peprnější a kontroverznější, protože odpovědi hledá ve vodách nedávné historie. Příběh snímku Štvanec IRA (v originále Fifty Dead Men Walking – kdo vymyslel tak stupidní český překlad, bez toho aby zkratku IRA vyskloňoval?!) se odehrává v 80. letech v revolučním Irsku. Teroristická organizace IRA, známá svou touhou po samostatném Irsku i krutostí, kterou si právě ve jménu hesla „účel světí prostředky“ počíná, přijímá nového člena Martina McGarlanda (Jim Sturgess), podomního zlodějíčka s nevalným vzděláním, pověstí i sociálními a morálními hodnotami. Zároveň ho však rekrutuje i strana opačná – britská policie v čele s charismatickým policistou Fergusonem (Ben Kingsley). Musí se tak, s pomocí svého nového přítele, rozhodnout, ke které straně se nakonec přidá a která představuje nekompromisní a kruté zlo.

Odpověď se (alespoň) snaží být nejednoznačná. Bohužel není důsledná na to, aby měl film skutečnou vypovídací dokumentární hodnotu, přesto však přináší (reklamním sloganem řečeno) poučení i pobavení. Nestačí na to, abyste si udělali obrázek o tom, kdo, proč a jak začal ten nekonečný kruh sporů, na to je celý příběh příliš povrchní. Co však člověka skutečně vyděsí, je jaká touha po klišé ve filmovém světě vládne. Brilantě vystavěné, mrazivé scény střídají děsivé WTF momenty. Jako by režisérce nestačilo být jen civilním a „obyčejně britským“ snímkem, jako by jí to (přestože je Kanaďanka) nedalo a musela i do tak krystalicky čistého a upřímného snímku vložit americkou představu hrdinství. Sledujeme tak nesmyslné scény, které stojí právě na takových prázdných slovech jako Láska, Zrada, Přátelství, Víra… Na plátně se se zjevuje sexy děva oblečená téměř v latexové kombinéze (přirovnání k ostudnému G. I. Joe je nasnadě), tklivě lidská scéna v porodnici a automobilové honičky, za které by se nestyděl ani Vin Diesel.

Ben Kingsley a Jim Sturgess Zdroj: Intersonic
Ben Kingsley a Jim Sturgess Zdroj: Intersonic

Místy až dokumentárně laděný film se tak mění na plochý a patetický přerod obyčejného zlodějíčka, který se prostě jen špatně narodil a má v jádru dobré srdce, na pravého hrdinu velkého formátu, příběh stárnoucího policajta alá jakákoli role Dannyho Glovera, který propásl svůj vlastní život a v tom mladém energickém klukovi vidí sám sebe i svého tolik vzdáleného syna. S hrůzou sledujete toho správně správného policajta, který v rámci zákonů vyšších poruší ty světské i správně správného padoucha, který je začíná chápat. A je to, vzhledem k převážné většině ostatních motivů a scén, veliká škoda.

Když režisérce odpustíme zbytečný patos i hloupé americké kotrmece, je možné sledovat důvěryhodnou zpověď tehdejší doby. Snímek je zdařilou dobovou relikvií, upřímným svědectvím o tom, co se stane, když se obyčejný člověk stane sporným hrdinou nebo se nechá zlákat nesmyslnou ideologií. Zároveň nabízí okouzlující irský přízvuk, anglické reálie i prvních 20 trainspottingových minut. Už jen pro tohle už snímek Štvanec IRA stojí za zhlédnutí.

Štvanec IRA (Fifty Dead Men Walking)

Akční / Thriller

Velká Británie / Kanada, 2008, 117 min

Režie: Kari Skogland

Hrají: Ben Kingsley, Jim Sturgess, Kevin Zegers, Rose McGowan, Natalie Press, Conor MacNeill

Hodnocení: 4****



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..