Menu
TOPZINE.cz
Literatura

Studentský projekt Book-cool-in bojuje láskou proti nečtenářům

Redakce

Redakce

6. 12. 2011

FOTO: BukulínS nevšedním nápadem, jak přimět mladé lidi číst, přišli v lednu letošního roku studenti Univerzity Hradec Králové. Pod názvem Book-cool-in se skrývá nejenom sexy fotografie, ale také spousta ušlechtilých myšlenek.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/bukulin/]

V dnešní době kladný postoj ke knihám a čtení jako takovému výrazně klesl. Čím dál tím více lidí dá přednost sledování filmů, brouzdání po internetu nebo jdou raději na skleničku do baru. Univerzitní studenti s úpadkem knih nesouhlasí a chtějí světu ukázat, že kniha má ještě svůj půvab a zdaleka nepatří do starého železa.

Mladí oslovili mladé

„Samotný projekt Book-cool-in [bukulín] vznikl jako školní projekt. Jedním z hlavních pilířů našeho projektu jsou natočená videa, která by měla nenásilnou formou přilákat teenagery ke knihám. První takovýto snímek bude v nejbližší době zveřejněn na našem facebookovém profilu,“ prozradila projektová manažerka Eva Pudlowská.

Hlavním důvodem, proč studenti kampaň uskutečňují, je zvýšení české čtenářské gramotnosti. Nalákat mladé lidi zpět ke knihám se rozhodli pomocí sexuálního náboje a erotické jiskry, která z nafocených snímků přímo čiší, a tak přišly na svět fotografie se sexy námětem. V budoucnu chtějí studenti v rámci projektu pořádat různé akce, které by problematiku čtenářské negramotnosti rozšiřovaly ještě dál. Na projektu se nyní podílí okolo dvaceti lidí v čele s univerzitním učitelem Michalem Čuřínem.

FOTO: Fokokampaň Najdi si i ty svou lásku mezi knihami tvoří i fotografie šokující.

Bukulín se nevyhýbá ani ožehavým tématům, Zdroj: Bukulín

Kampaň nazvaná Najdi si i ty svou lásku mezi knihami je zaměřená především na mladší společenskou vrstvu. Teenagery má zaujmout zvláště svým unikátním pojetím a má je zase přiblížit zpět k literatuře. Láska je v rámci projektu chápána nejen jako láska k druhému, ale i sama k sobě. Organizátoři zahájili osvětový projekt, který má potenciál překračovat hranice. Celá kampaň je financována výhradně z prostředků tvůrkyň, fotografie vznikly za minimální náklady.

„Naše cílová skupina byla vymezena věkem 13 až 16 let. Právě v tomto věku se vše točí kolem zamilovanosti a prvních lásek, proto byl záměrně zvolen dvojsmyslný citát Najdi si i ty svou lásku mezi knihami. Dosavadní nádherné historické prostory Knihovny města Hradce Králové, kde je celá kampaň nafocena, výsledný dojem ještě více podtrhly a dodaly mu tu správnou atmosféru,“ říká manažerka kampaně.

Osvětná mise za lepší čtenářské zítřky

Na fotografiích není naznačen pouze sexy námět, ale samy fotografie podporují knihy. A to za prvé tím, že všechny byly nafoceny v budově knihovny, a za druhé také tím, že na každé fotce se objevuje kniha. A to například slavné tituly jako Radúz a Mahulena od Julia Zeyera, Wildův Obraz Doriana Graye nebo Nabokova Lolita. Kniha tu ovšem neslouží jen jako předmět určený k přečtení. Slečně menšího vzrůstu pomůže dosáhnout ke svému vyvolenému, jiné dvě slečny se seznámí díky knize spadlé na zem, kterou se obě snaží ve stejnou chvíli zvednout. I tak představují studenti jistou ideu rovnosti.

FOTO: Budova Městské knihovny v Hradci Králové

Městská knihovna v Hradci Králové, Zdroj: commons.wikimedia.org

Láska si zde najde úplně každého. Studenti přesvědčili svět, že rozhodně netrpí předpojatými předsudky a rasismus je jim cizí. Je vidět, že realizátoři kampaně jsou plně tolerantní. Jejich nápad je prou českou společnost prospěšný, a to jak hlavní myšlenkou, tak i samotným provedením.

Ke zlepšení české vzdělanosti může přispět každý

Pro veřejnost si studenti UHK připravili nejen knihy, ale i videa s apelativním charakterem. Jejich cílem je představit vybrané knížky a měla by se stát prvotním lákadlem. V prvním videu je to dílo Williama Shakespeara Macbeth v porovnání s dílem Terryho Prattcheta – Soudné sestry. Objeví se na základních i středních školách, předváděna budou i v prostorách hradecké knihovny.

Manažerka Eva Pudlowská se vyjádřila k fotokampani, ale i k tomu, co Bukulíni připravují. „Vážím si toho, že jsem měla to štěstí spolupracovat s tak báječným kolektivem lidí. Fotokampaň jako taková byla zrealizována během tří týdnů (od prvotního nápadu, přes získání modelů až po následné focení). Samotné focení jsme si všichni užili a vše jsme zvládli během normálního provozu knihovny, za což Knihovně města Hradec Králové moc děkujeme.“

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Studentský projekt Book-cool-in bojuje láskou proti nečtenářům