×
TOPZINE.cz

Studenti ČVUT představí formuli na elektrický pohon. Stála už milion

Do příští soutěže studentských formulí (Formula Student/SAE), která se koná 17. až 20. srpna na okruhu v maďarském Györu, vstoupí český studentský tým CTU CarTech nově v kategorii Electric.

FOTO: Elektroformule ČVUT
Takto vypadá nový stroj z dílny studentů ČVUT. Zdroj: archiv J. Prokeše

Závod v Maďarsku bude českou premiérou studentské formule na elektrický pohon, která vychází z konstrukce předchozích verzí své zkušenější spalovací sestry. Vývoj elektroformule již vyšel na více než jeden milion korun, veškeré náklady jsou přitom pokryty z finanční a materiální podpory od ČVUT a partnerských společností z průmyslu.

„Tato suma zahrnuje jak nákladné materiály a výrobní technologie, které se při výrobě používají, tak další prostředky na chod projektu a účast na mezinárodních soutěžích,“ uvedl pro TOPZINE.cz Jakub Prokeš z CTU CarTech Formula Student/SAE teamu.

Akumulátory o celkové kapacitě 8kWh jsou společně s řídící elektronikou a samotnými motory umístěny v zadní části vozu, která je vyrobena z hliníkové slitiny. Kapacita lithium polymerových (Li-Pol) baterií je navržena tak, aby vůz ujel 22km v ostrém tempu – finálovou disciplínu Endurance.

FOTO: Výroba akumulátoru
Výroba akumulátoru. Zdroj: CTU CarTech Formula Student/SAE team

„Z mechanického hlediska je to vůz s pohonem zadních kol, čtyřmi nezávisle zavěšenými koly a otevřeným kokpitem. Základ vozu tvoří trubkový rám z konstrukční oceli vyztužený hliníkovými sendvičovými panely,“ představil konstrukci elektroformule Prokeš.

Stavba vozu začala v první polovině roku 2011 a podílí se na ní v současné době přibližně dvacítka studentů, převážně Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. „Prostory halových laboratoří na ČVUT v pražských Dejvicích jsou také místem, kde oba vozy týmu (Electric i Combustion) vznikají,“ dodal Prokeš.

Hlavním cílem projektu je poskytnout studentům ojedinělou možnost aplikovat teoretické poznatky v praxi. Jako příklady pokročilých zařízení, které byly studenty navrženy od nuly, můžeme uvést návrh a výrobu regulátoru pro řízení motoru nebo návrh a výrobu akumulátoru z monočlánků, které vznikaly pro vůz FSE.01.

Dle pravidel soutěže musí být i piloti formulí studenty vysoké školy. „Piloty si v týmu CTU CarTech volíme ze svých řad. Volbu určuje v první řadě předkvalifikace na motokárové dráze a následně testování v reálném voze Formula Student,“ vysvětluje Jakub Prokeš.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..