Státní operu ovládl orient. O milostném trojúhelníku tančí Bajadéra

FOTO: La Bayadére
Bajadéra přitančila z Indie do Státní opery. Zdroj: ND

Do Baletu Národního divadla proniklo tentokrát kouzlo Indie. Taneční novinka vypráví příběh nenaplněné lásky urozeného vojevůdce a chrámové tanečnice.

FOTO: La Bayadére

Představení začíná v době dětství ústředních hrdinů. Scéna roztomilé hry malého Solora a Nikie naplňuje sál nostalgií a nevinností, dokud dvojici násilně nerozdělí rozdílný původ. Solor se s dcerou služky nesmí dále vídat, načež se z Nikie stane chrámová tanečnice, bajadéra.

Při opětovném shledání v dospělosti se mu dívka již odmítá zaslíbit, jelikož by musela porušit svoji přísahu žít v ctnosti.

FOTO: La Bayadere

Její cit k Solorovi je nakonec silnější. Do cesty jejich společné budoucnosti ovšem vstupuje princezna, kterou zvolila mladému muži jeho matka za nevěstu. Odmítá se svého nastávajícího vzdát a je odhodlána sokyni v lásce zabít.

Představení začíná značně popisně. V mnohých scénách ladné pohyby ani nepřejdou do tance, protagonisté předvádějí na jevišti spíše pantomimu. Pochopení děje tedy není nějak složité. Do jisté míry tím však vystoupení ztrácí baletní atmosféru.

FOTO: La Bayadere

I v průběhu vystoupení se dílo místy schyluje k částem skoupým na baletní prvky. Sborové choreografie v jiných scénách tento občasný nedostatek tance mírně doženou.

Velmi působivé se ukázaly být konečné také scény obou jednání, ve kterých dochází k nejdramatičtějším úsekům příběhu. Finální setkání milenců v jiném světě i návrat k jejich šťastným chvílím z dětství zase dodával vystoupení mystičnost, stejně jako Solorovy sny o tanci se ztracenou láskou.

FOTO: La Bayadere

Nejen v okamžiku jeho trpkého probuzení přišla ke slovu velkolepá výprava. Dynamické proměny scény i monumentální kulisy vytvářely výjimečnou vizuální stránku.

Čtyřaktový balet z 19. století se u nás nyní poprvé objevil v celovečerní podobě. Ve světě měl premiéru roku 1877 v Petrohradě.

La Bayadére, Státní opera, choreografie: Javier Torres, Marius Petipa, režie: Javier Torres, hudba: Ludwig Minkus, hudební nastudování: Václav Zahradník, dirigent: Václav Zahradník/Sergej Poluekto, hraje Orchestr Státní opery, tančí sólisté a soubor Baletu Národního divadla

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jana Kumherová
Autorka je editorkou rubriky Divadlo na magazínu TOPZINE.cz. Vystudovala Žurnalistiku na Univerzitě Karlově. Mezi její záliby patří psaní, cestování, poznávání cizích kultur a divadlo jak z pozice diváka, tak herce.

1 Comment on Státní operu ovládl orient. O milostném trojúhelníku tančí Bajadéra

  1. Pokud je v předposledním odstavci “u nás” myšleno jako v České republice, je to špatná informace. Již v roce 2002 byl inscenován v Brněnském divadle.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*