Startuje nový kanál Telka. Těšte se na estrády a Poulíčkův Kolotoč

S nástupem Telky se na obrazovku vrací bavič Petr Novotný, Zdroj: TV Nova
S nástupem Telky se na obrazovku vrací bavič Petr Novotný, Zdroj: TV Nova

V českém televizním éteru přibude další nový kanál. Ponese název Telka a vysílat začne již tento pátek. Stanice, jež se řadí do skupiny Nova, slibuje v upoutávkách mnoho zábavy. Pohled na skladbu pořadů ale dává tušit, že tak horké to určitě nebude.

S nástupem Telky se na obrazovku vrací bavič Petr Novotný, Zdroj: TV Nova
S nástupem Telky se na obrazovku vrací bavič Petr Novotný. Zdroj: TV Nova

Jako první se 22. února ve 14 hodin na obrazovce Telky objeví střihový pořad Nova sobě, který by měl připomenout všechny jubilejní relace vysílané k narozeninám televize Nova. V reminiscenci starých nováckých časů se ovšem bude pokračovat i dalším programem.

Telka totiž hodlá využít prakticky celý archiv Novy: z původní produkce své starší sestřičky tak zopakuje například estrády Čundrcountry show, Novoty či Hogo-fogo, talk show Zlatíčka nebo Politické harašení, soutěže Kolotoč a Do-re-mi, seriály Policajti z předměstí, Ulice nebo Pojišťovna štěstí.

Logo TV Telka
Logo TV Telka.

 

Aby těch repríz nebylo málo, objeví se některé pořady ještě týž den znovu v repríze. Opakovaně během čtyřiadvaceti hodin půjdou staré díly mýdlové opery Ulice, ale také epizody Nemocnice Chicago Hope, zatím jediného ohlášeného pořadu zahraniční výroby, či souboje o peníze v rámci vědomostní soutěže Riskuj!

Staré pořady TV Nova, jako napříkad Tele Tele, přitom již nabízí nedávno spuštěná stanice Smíchov, taktéž součást novácké programové soustavy. Skupina Nova se sice rozrůstá, nicméně namísto toho, aby její členové přilákali divačky a diváky jiných, jasně vyprofilovaných stanic, konkurují si navzájem.

Staré známé tváře na novém kanále, Zdroj: TV Nova
Staré známé tváře na novém kanále.

Je zřejmé, že Nova nejde cestou Primy, která efektivně segmentuje trh a vytváří stanice přímo zaměřené na konkrétní cílové skupiny. Díky této strategii vznikla Prima Cool, která oslovuje především náctileté publikum, Prima Love orientovaná na ženy a v neposlední řadě Prima Zoom pro příznivce dokumentů. V případě strukturace novácké nabídky v rámci pozemního vysílání o strategickém uvažování, snad jedině s výjimkou mužského kanálu Fanda TV, hovořit nelze.

Nova jednoduše spoléhá na nostalgii diváků, kteří s jejími pořady vyrůstali a zestárli, což je ale velmi zpátečnické. Stále jen oslovuje masy, aniž by reflektovala, jak se masové publikum pomalu rozděluje na publika menší, specializovaná. Nachází se v defenzivě, brání vydobytá území, zatímco ostatní hráči na televizním trhu aktivně zaplňují prázdná místa.

[youtube_660]http://www.youtube.com/watch?v=Gk-HxqYAy5k[/youtube_660]

Pár chvil strávených s vysíláním Telky může představovat dobrý důvod k satirickému vzpomínání. Ostatně pestrobarevné kravaty Pavla Poulíčka, jeho neustále opakované Ť jako ťulpas a armáda lehce asociálních, křížovek lačných důchodců v sedmnáct let starém pořadu Kolotoč, popřípadě obskurní výstupy upoceného Petra Novotného, který stejně ze všech nejvíce baví sám sebe, v jen o něco málo mladších Novotách, k posměškům tak nějak vybízejí.

Retro je zkrátka retro, vyvolává úsměvy, byť je barevné a uvádí minulost, kterou ještě máme v živé paměti. Těžko si ale představit, že se významné procento televizních konzumentů bude k takovým pořadům opět pravidelně vracet. Není důvod, jestliže u konkurence najde svěží nabídku odpovídající současným diváckým nárokům.

Lucie ŠimůnkováOčima Lucie Šimůnkové: Televize Telka vypadá, alespoň podle prvních zpráv a upoutávek, jako divácky absolutně zbytečný kanál, k jehož založení s největší pravděpodobností vedl pokles v prodeji reklamy. Možnost nabízet reklamní prostor na více kanálech ve zvýhodněných balíčcích není ničím novým.

Avšak na rozdíl například od TV Prima, která své dceřiné kanály segmentuje podle cílového publika (mládež, ženy, vzdělávací), Nova se opět snaží oslovit všechny naráz. Opakování stokrát opakovaného a návrat do pekla zábavných revue jde absolutně proti všem soudobým televizním trendům. Ale odvahu by snad od televizní stanice, která může formát typu Superstar vydávat za něco zcela nového, nikdo neočekával. Masivní odliv televizních diváků Čundrcountry show rozhodně nezastaví…

Zdá se, že Nova vidí v Telce jen další kanál, jehož reklamní prostor může nabídnout inzerentům. Rovněž jí existence Telky umožňuje, aby získala převahu v multiplexu 4 sítě pozemního digitálního vysílání. Čtvrtý multiplex, z jehož sedmi stanic tedy od pátku budou čtyři novácké, momentálně vlastní společnost Digital Broadcasting.

Pokud by ale došlo k prodeji, je to právě Nova, komu bude adresována první nabídka. Divák je ovšem zvědavý na nové pořady, kterých se ve vysílání Telky evidentně nedočká. Telka prostě odpovídá principu Nova sobě. Jak příznačné, že právě tímto heslem vysílání Telky odstartuje.

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Jiří Hannich
Narodil se v lednu 1988 v Praze. Po absolvování Karlínského gymnázia vystudoval sociální a masovou komunikaci na Univerzitě Jana Amose Komenského a žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Na této fakultě v současné době studuje politologii. V redakci Topzine.cz působí od roku 2010, jeho příspěvky lze číst v rubrice Film a TV.

Buďte první, kdo okomentuje tento článek!

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*