Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Kristus v moči čelil útoku náboženských fundamentalistů

Redakce

Redakce

28. 6. 2011

OBR: Kristus v moči, Serrano, 1987Americký umělec Andres Serrano vnesl chaos do země galského kohouta. Jeho dílo nazvané Kristus v moči silně pobouřilo francouzskou společnost, načež se skupinka křesťanských fundamentalistů rozhodla vzít spravedlnost do svých rukou a zaútočili na Serranův počin ostřím a kladivy.

OBR: Kristus v moči, Serrano, 1987

Serrano odmítá, že by fotografie měla být rouhačská, Zdroj: youtube.com

Jedinému muži se v mžiku podařilo nadzdvihnout ze židle celou Francii. Newyorský umělec Andres Serrano a jeho dílo Kristus v moči vyvolali v jindy celkem liberární francouzské společnosti takový rozruch, že jej lze srovnávat snad jen s šílenstvím kolem rouhačských knih Dana Browna.

A čím vlastně Kristus v moči vzbuzuje takové emoce? Jedná se o snímek z roku 1987, kdy se Serrano rozhodl ponořit do sklenice s vlastní močí plastikový krucifix a následně celý výjev vyfotografovat.

Dílo ale není ojedinělým provokativním výkřikem. Naopak, patří do celé série Serranových fotografíí nazvané Vnoření, na kterých vkládal různé náboženské artefakty do tekutin, jako jsou třeba mléko nebo krev.

Útoky neonacistů

Jak se dalo očekávat, dílo nebylo přijato příliš kladně. Hned dva roky po jeho vzniku vyvolalo v Americe celospolečenskou diskuzi nad veřejným financováním umění a v Austrálii a Švédsku se mezi znechucenými občany zakrátko objevily první pokusy o likvidaci fotografie.

FOTO: AndresSerrano - Meditující jeptiška

Bez úhony nevyvázla ani druhá Serranova fotografie, Meditující jeptiška, Zdroj: collectionlambert.fr

Ve Švédsku pak byla situace vyhrocenější, neboť skupinka neonacistů se nespokojila jen s útokem na kontroverzní projekt, ale pro jistotu vyplenila celou výstavu.

O to zvláštnější je fakt, že Kristus v moči se objevil na výstavách ve Francii několikrát a pokaždé bez jakéhokoli rozruchu. Na své poslední výstavě v Avignonu letos na jaře visel dokonce 4 měsíce, aniž by vzbudil pozornost. Jenže přesně měsíc před jeho sejmutím z galerijních zdí se rozpoutalo hotové peklo.

Nejprve vystoupila katolická organizace Civitas se svou online peticí proti vystavování rouhačské fotografie a následně se přidávaly další a další organizace, které se domáhaly přímo toho, aby už dílo nikdy nepřekročilo francouzské hranice.

„Nechutný šmejd“

Ani arcibiskup Jean-Pierre Cattenaz nikterak nešetřil s peprnými výrazy (třebaže by je kdekdo u duchovního nečekal), když dílo nazval „naprosto nechutným šmejdem“.

FOTO: Serrano - From nomads, 1990

Přestože se Serrano v šokujících tématech vyžívá, dokazuje, že má i cit pro silné portréty, Zdroj: tategallery.org

Zdálo se, že celý spor vyústí demonstrací, jíž se zúčastnilo na tisíc katolických fundamentalistů, nicméně dílo se podařilo zabezpečit ochraným krytem z plexiskla a posílením stráží. Galerie se však neradovala dlouho, neboť se ukázalo, že to, co se nepovedlo tisícovému davu, se následně vydaří pouze čtyřčlenné skupince mladistvých.

Ti vešli o Velikonocích na Květnou neděli krátce po otevření do galerie, z ponožek vytáhly ukrytá kladiva a napadli ochranku. Když se jim podařilo ji přemoci, vrhli se k plexisklu a oněmi kladivy ho rozbili na kusy. Pak už nic nebránilo tomu, aby celou Serranovu fotografii pomocí ostří nemilosrdně rozpárali.

Návrat do středověku

A co na to Serrano? Umělec se hají, že jeho dílo v žádném případě nemělo být rouhačské, naopak vystupovalo proti zneužívání církve a zároveň mířilo i proti prezidentovi Nicolasu Sarkozymu, jenž církev často využívá ve svých, podle Serrana populistických, projevech, které mu mají dopomoci ke znovuzvolení v příštích prezidentských volbách.

FOTO: Andres Serrano

Serrano tvrdí, že jeho fotografie v žádném případě nebyly namířeny proti církvi, Zdroj: youtube.com

Proti zničení Krista v moči vystoupila značná část odborné veřejnosti. Jedním je obchodník s uměním Yvon Lambert, který celý počin označil jako návrat do středověku, a ani ředitel avignonské galerie Erica Mézily s nebránil přirovnání k novodobé inkvizici.

Zároveň dodal, že je odhodlán poničený kus znovu vystavit, aby podle jeho slov veřejnost viděla „čeho všeho jsou umělečtí barbaři schopni“. Jedná se ale skutečně o barbarství? A jak daleko až může tvůrčí svoboda zajít? Měly by být stanoveny nějaké mantinely? Je na každém, ať si odpoví sám.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Kristus v moči čelil útoku náboženských fundamentalistů