×
TOPZINE.cz

Sociální sítě – fenomén současnosti nebo zhouba následujících let?

Sociální síť je fenomén – fenomén dnešní doby. Počet uživatelů sociálních sítí se již dnes přehoupl do milionů a každým dnem strmě narůstá. Katastrofický scénář říká, že jednou budeme žít na internetu, jíst a spát budeme na internetu, souložit budeme na internetu a bůh ví co ještě. Pokud byste si tedy skutečně měli vybrat síť, na které budete tyto bohulibé činnosti provozovat, stojí za to některé z nich znát, nebo ne?

Zdroj: Martin Koubek, Topzine.cz

Tak přiznejte se – kdo čte tyto řádky právě proto, že zabředl na facebook či jinou sociální síť a dostal se k článkům této rubriky? Jistě se pár takových najde. I já se tedy přiznám, toto téma jsem objevila naprosto nečekaně, když jsem usilovně pátrala po něčem, co by posluchače mé univerzitní anglické prezentace neunudilo k smrti.

Když jsem již byla s nápady naprosto v koncích, rozhlédla jsem se po učebně skrz les notebooků před sebou. A pak mě to napadlo – téměř všichni v lavicích přede mnou žhaví proslulý facebook a mně se tak skýtá možnost vidět minimálně pět variací na profilovou fotku, stovky komentářů k více či méně zajímavým postřehům na zdech zúčastněných atp. Že neznáte facebook a ani jinou komunitní či sociální síť? Tak prosím, směle do toho.

Facebook

První musí být zákonitě facebook, protože facebook je fenomén. To facebook je sociální síť taková, jakou si představíme, když někdo vysloví byť jen tohle slovní spojení. Otcem myšlenky vzniku komunitního serveru je jistý student jménem Mark Zuckerberg.

Tento Mark Zuckerber a jeho spolužáci přišli s nápadem stvořit síť pro studenty Harvardu (2004). Název sebrali letákům, které každoročně zvaly studenty prvních ročníků na setkání se spolužáky – a vznikl facebook (letáky se nazývaly Facebooks). Nejdříve server skutečně fungoval jen pro studenty domovské školy, během dvou měsíců však expandoval na další americké univerzity zapojené do projektu tvz. Ivy League, odtud pak na schválené americké a některé evropské univerzity. Jednou ze schválených evropských škol byla také brněnská Masarykova univerzita.

Pokud už měl facebook tolik fanoušku mezi studenty vysokých škol, bylo přímo nasnadě vypustit ho mezi lidi. Od roku 2006 může být každá osoba starší než třináct let vlastníkem profilu na této sociální síti. Hádám, že toto pravidlo nebude tak striktní, pokud neexistuje nějaká jiná, nelidská forma života, která by mohla ověřit skutečný věk každého uživatele z oné půl miliardy vlastníků profilu. A bude hůř. Říká se, že každý den se přidá průměrně dvě stě tisíc dalších…

Rozhodně se hodí říci také něco o schopnostech a vlastnostech facebooku. Mimo to, že můžete vlastnit a spravovat svůj profil, můžete také shromažďovat své přátele v seznamu přátel. Tito přátelé pak mohou komentovat vaše myšlenky vepsané ve statusech, vy jim na oplátku zasíláte pozvánky na události, označujete je na společných fotografiích, přejete jim k narozeninám (jak jinak než na zeď) atd.

Další sociální sítě

O dalších sociálních sítích už jen ve zkratce, protože pak už by se nejednalo o článek, nýbrž o sebrané spisy na téma sociálních sítí. Proto jsem jako příklady možných sociálních sítí vybrala dvě velice rozdílné. Člověk by možná čekal, že jako první v seznamu po facebooku vyskočí MySpace.com, avšak mám za to, že MySpace.com je relativně známý. Chce to něco neotřelého, tak zkusme toto:

Twitter

Možná jste o něm slyšeli. A pokud ne – jedná se o sociální síť, jež umožňuje sdílet psaný text ve formě příspěvků (tzv. tweets). Tyto příspěvky nebo též tweety fungují jako kratičké novinové články a tvoří tak z vašeho profilu něco jaké malý blog. Vaše příspěvky mohou lidé, které máte v seznamu přátel, komentovat nebo i sdílet do svého vlastního profilu. Některé internetové servery specializující se na výzkum sociálních sítí tvrdí, že Twitter je třetím nejpoužívanějším komunitním serverem se zhruba pěti miliony uživateli.

Zdroj: Martin Koubek, Topzine.cz

LinkedIn

LinkedIn není proti předchozím dvěma klasický komunitní server pro setkávání přátel. Jedná se o server stvořený od profesionálů pro profesionály. Nejčastějšími uživateli jsou personalisté renomovaných i méně známých firem a také lidé jdoucí za lepším zaměstnáním. A jak to funguje? Vyvěsíte svůj životopis na web a čekáte, zda zaujme. Pokud nejste přímo typem, který rád vyčkává, až ho příležitost nakopne, je dobré přidat se do skupiny se specializací, o niž máte zájem. To se pak kontakty navazují snadněji.

Možná bychom neměli opomenout ani české sítě. Svého času bylo velmi populární tzv. libimseti.cz. Když říkám svého času, opravdu myslím svého času. Ať je to smutné jak chce, libimseti.cz i jiné, mnohdy i mnohem větší, sociální sítě převálcoval facebook. Ne že by to občas nebylo spíš k dobru, ale… Na libimseti.cz bylo, co pamatuji, možné ohodnotit fotografie ostatních uživatelů a také dle zadaných parametrů hledat ideální protějšek (to jsem nezkoušela, zřejmě k tomuto systému nemám tu důvěru).

Tak už jste si vybrali sociální síť, na které chcete ráno vstávat?



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..