Hodně lidí, mezi které patří i Richard Mayhew, si neuvědomuje, nakolik je jejich život nudný. Oči se Richardovi otevřou až v momentě, kdy se dostane do pod Londýna a při záchraně dívky jménem Dvířka pozná sice trochu nevšední ale zato nefalšovanou chuť života.
Dvě ústřední postavy v honbě za tajemstvím Zdroj: youtube.com
Richard Mayhew (Gary Bakewell), aniž by si to sám uvědomoval, spadá do skupiny lidí, kteří ve skutečnosti nemohou mluvit o volném čase. Dalo by se říci, že jsou slepí vůči okolnímu světu, mají přece práci a mnoho přátel. Svou pasivitu Richard překoná až ve chvíli, kdy mu do cesty vstoupí poraněná dívka jménem Dvířka (Laura Fraser).
Richard jí pomůže, ale neuvědomuje si, že kvůli jeho malé vzpouře proti stereotypu se dostane do obrovských problémů. Prakticky ztrácí svůj život a nemá jinou možnost, než následovat záhadnou dívku do zákoutí pod Londýna. Od té chvíle Richard zažívá nejedno překvapení, bojuje o svůj život, setkává se, pro absolutně zdravého a racionálně uvažujícího člověka, se zvláštními a především neexistujícími postavami.
Kouzelné a hlavně nebezpečné království potrubí, stok, holubích mužů a netradičních nájemných zabijáků libujících si v pojídání krys nebo keramických sošek vymyslel proslulý autor fantasy literatury a komiksu Neil Gaiman (Stardust, Sandman, Coraline). Jeho příběh umístěný do pod Londýna se na televizních obrazovkách vysílal v roce 1996 v produkci stanice BBC (v České Republice zatím nevysílán).
Fantasy knížka vydána na základě seriálu
Fantasy seriál Nikdykde (Neverwhere) není natočen na motivy jeho knižní předlohy, ale právě naopak. Knížka je mnohem bohatší než seriálový svět, protože scénář vznikal o pár let dříve. Gaiman musel všechny náměty, které chtěl ve scénáři použít, rozepsat do literární podoby, protože se přemíra jeho nápadů neshodovala s představami režiséra Dewiho Humpreyse. A aby toho nebylo málo, vydal Gaiman komiksovou podobu Nikdykde.
Autor dokázal vytvořit pod Londýn jako drsnější stránku nad Londýna, který vypadá jako povrchní líheň snobů. Všichni jsou zde zahledění do sebe a dennodenně používají přetvářku, proto je nezajímá nic a nikdo jiný. Zato pod Londýn se skládá z pochybných existencí, jež nedávají nic zadarmo, protože každá rada přeci stojí do budoucna nějakou tu laskavost. Alespoň jsou tu všichni přímí a většina z nich dodrží své sliby.
Z počátku temný život ve stokách asi dvakrát neosloví, nepřispívá k tomu ani režijní práce Dewiho Humpreyho, který celý seriál Nikdykde nezvládl. Gaimanův scénář v jeho rukou, až na pár ucházejících záběrů, působí jako odfláknutá práce.
Přešlap či zvláštní taktika?
Zvláštní část seriálu tvoří úvod každého dílu. Neskládá se z flaschbacků nebo v minulých dílech jste viděli, ale pokaždé se na začátku objeví jedna z hlavních postav a seznamuje diváky se svým nynějším problémem. V průběhu jejího povídání se obraz zastaví a po chvilce jede opět plynule. Nezasekne se jako gramofonová deska, nýbrž je slyšet normálně bez jakéhokoli přerušení. Působí to zajímavě, ale občas vyplyne na povrch otázka – opravdu to bylo režisérovým záměrem, nebo se stala někde chyba?
Dalším nezvyklým úsekem seriálu je Richardovo krátké bezvědomí při vstupu do nějaké části pod Londýna nebo větší akce, kdy se na televizních přijímačích objeví pokaždé stejný neidentifikovatelný sled obrázků a zvuků. Po čase se na podobné výstřelky dá zvyknout, ale při sledování prvních dílů působí Richardovo bezvědomí levně a vyčichle.
V levnosti je síla
Na první pohled nevypadá výprava moc lákavě, většina scén pod Londýna se odehrává v přítmí. Ale s přibývajícími díly si uvědomíte, že právě výprava a někdy lacině vypadající exteriéry vtáhnou do putování Richarda, a že v celé té levnosti je ohromná síla a atmosféra. To se bohužel nedá říci o kameře, protože je většinu seriálu statická a nudná, vlastně se tu neobjevují ani nápadité střihy či cokoli podobného, což je velká škoda.
Technické nedostatky kompenzují skvěle vybraní herci, kteří odvádějí excelentní práci. Jen v některých momentech zejména herectví Garyho Bakewella, představujícího nefalšovaného anti-hrdinu Richarda, připomíná uplatňování divadelních konvencí, což ve výsledku působí divně. Ostatní herci jsou však vynikající. Z poraněné dívky v podání Laury Fraserové se vyklube zámožná dědička stižena intrikami. Pomoc ústřední dvojici za obrovskou laskavost nabídne Markýz de Carabas, jehož ztvárňuje Paterson Joseph známý ze seriálu Survivors. V Nikdykde měl mnohem větší prostor než v předešlém projektu a dalo by se říci, že je tahounem celého seriálu. Používá své charisma a před kamerou se nese jako pravý markýz. Gaiman mu napsal perfektní repliky, které přispívají k většímu požitku ze sledování.
Další dvě postavy, které celému příběhu dodávají na absurdnosti jsou pan Croup (Hywel Bennett) a pan Vandemaar (Clive Russell) jako nájemní vrahové se zvráceným smyslem pro humor – jeden se živí hlavičkami jakéhokoli zvířectva a druhý miluje pojídání keramiky. Nakonec se v roli nepříliš sympatické ochránkyně Hunter představila spíše seriálová herečka Tanya Moodie.
Neuvěřitelná atmosféra
Už od počátečních dílů se u některých herců objevuje viditelný přízvuk dokreslující celou atmosféru příběhu, ve kterém se fantazii hranice nekladou. Objevují se zde mluvící krysy, velká Bestie, na niž si troufne pouze nebojácná Hunter, a také sametky usilující o svůj život tím, že z ostatních vysají životadárné teplo – mimo jiné jednou ze sametek je sexy Tamsin Greig ze sitcomu Black Books.
První série Nikdykde má sice uzavřený konec, ale i sám autor přemýšlel a v rozhovorech mluvil o pokračování. Zatím se k němu však nedostal. Nápadu ani hercům se nedá skoro nic vytknout, ale do budoucna by se mělo zapřemýšlet nad výměnou režiséra.
Název seriálu: Nikdykde (Neverwhere)
Délka: 1 série (6 dílů po 30 minutách)
Tvůrci seriálu: Neil Gaiman, Lenny Henry, Clive Brill, Jonathan Finn
Kanál originálního vysílání: BBC
Kanál vysílání u nás: –
Hrají: Gary Bakewell, Laura Fraser, Hywel Bennett, Clive Russell, Paterson Joseph, Peter Capaldi, Tanya Moodie
Hodnocení: *** (60 %)