Menu
TOPZINE.cz
Hudba

Sato-San To: když se potká jazz a world music

Eva Síčová

Eva Síčová

13. 2. 2011

FOTO: Skupina Sato-san toHudební seskupení Sato-San To je příjemným zpestřením jazzové scény. Hlavní aktéři a zakladatelé Thom Herian a Oskar Török jsou zkušenými hudebníky, kteří se inspirují ve všech koutech světa. Ve svém hudebním počinu kombinují všechno, na co si vzpomenete. Necháte-li se okouzlit jejich hudbou, budete si připadat jako na cestě kolem světa za 120 minut. World music v pravém slova smyslu, to je originální Sato-San To.

FOTO: Thom Herian a Sato-san to

Multižánrový hudebník Thom Herian v akci, Zdroj: oficiální myspace skupiny

Trio gentlemanů ohromuje

Působivou postavou skupiny je nepochybně Thom Herian, který do bubnování vkládá celou svou duši. Při hře posluchače vtáhne jeho charizmatický projev, připravenost následujících taktů a hlavně obratnost při kombinaci hraní na bicí a obsluhy notebooku s další mixovanou hudbou. Stává se dokonalým dirigentem spoluhráčů a s úsměvem jemu vlastním vypadá, že si vlastně jen tak hraje. Hudba poté působí velmi lehkým a uvolněným dojmem, což je při náročnosti detailů velmi osvěžující zážitek.

Oskar Török vůči Thomovi Herianovi působí křehce konzervativním dojmem, ale lehký úsměv mezi tóny klavíru naznačuje soustředěnost hudebníka na každý detail skladby. Propracovaná hra na klavír střídá temný zastřený hlas trubky, která k nám připlouvá odněkud z dálky a doznívá v uších jako jemný vánek. Tato lehkost je další skladbou roztříštěna do prudkého hurikánu a Oskar může předvést, že hudební nástroj ovládá mistrovsky ve všech polohách. Dokazuje to také fakt, že je držitelem dvou Andělů v oblasti Jazz a World Music.

Na první pohled zbytečná, avšak o to důležitější, je zde basa. Tu obsluhuje legendární jazzový basista Jaromír Honzák. Pestrou hudební minulost také doplňuje založení a vedení jazzového oddělení na Konzervatoři Jaroslava Ježka. V převaze ohromného množství dalších zvukových stop se klasický tón basy jemně a nevtíravě vkrádá z pozadí a dotváří tak celkový obraz Sato-San To.

Kontrast mezi jednotlivými hudebníky je srovnatelný s příslovím Protiklady se přitahují, k čemuž bych jen dodala: a hezky jim to ladí. Vzájemné dlouholeté přátelství a respekt na nás dýchne při každém pohledu, kterým si členové kapely naznačují takty. Přechody jednotlivých tónů, hravost a zároveň kázeň všech hráčů je hudební lahůdkou. Každý krok má svůj důvod a smysl. Nic nechybí, nic nepřebývá. Vše hraje v souladu.

Neoklasika v dynamickém taktu

Setkání s panem Sato, což je volný překlad názvu skupiny z Japonštiny, je odzbrojující i pro nemilovníky jazzové hudby. Hudebníci se od jazzu velmi odchylují a tíhnou k rozmanitému pojmenování world music. Hluboké zkušenosti z jiných skupin a z cestování jsou znát. Nechávají se překvapovat etnickými rytmy, taneční scénou nebo moderními hudebními styly. Sami pak kombinují klasické hudební nástroje s drum’n’bass, jungle a etno prvky. Při podmanivém poslechu zde budete mít šanci zaslechnout hudbu inspirovanou atmosférou Skandinávie nebo Blízkým a Dálným východem.

Salep, lahodná dávka hudby

Skupina v červnu 2010 vyhrála na ostravském festivalu Colours of Ostrava prestižní cenu Colours Talents, díky níž natočili debutovou desku Salep u vydavatelství Indies Scope. Stejně jako při poslechu skupiny na živo budete ohromeni každou skladbou z desky, na které interpreti pracovali soustavně tři roky, což je znát na jemných detailech každého tónu.

Koncerty:

17. února 2011 – Kaštan, Praha

18. března 2011 – Jazzfest, Slaný

2. dubna 2011 – Stolárna, Frýdek Místek

30. dubna – 2. května 2011 – Litva

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Sato-San To: když se potká jazz a world music