Menu
TOPZINE.cz
Apetit

S designérem Maximem Velčovským se dostanete za hranice nudy

Petra Červená

Petra Červená

14. 11. 2010

FOTO: Design výrobky od Maxima VelčovskéhoMaxim Velčovský je takový český Andy Warhol. Proslavil ho pop-art, i když rád koketuje i s volným uměním. Pro jeho tvorbu nemůžu najít žádný šuplík s hezky nadepsanou kategorií. Nikam nepasuje. Pouze dává svým nápadům svobodu. Jeho projev svobody někdo vnímá jako kýč, jiný jako umění a ti třetí to berou jako srandičky jednoho mladého úspěšného designéra.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Republika mísa

Maxim Velčovský patří k designérům, u jehož jména si každý po menší či delší odmlce vybaví nějaký ten kus porcelánu. Jeho práce jsou rozpoznatelné natolik, že je většině jasné, kdo má na svědomí skleničky na víno, původně plastové kalíšky na jedno použití, ze kterých pijete kávu, či si sladíte z cukřenky v podobě sněhuláka z ručně foukaného skla.

FOTO: Designové výrobky od Maxima Velčovského

Life of the snowman - Cukřenka v podobě sněhuláka

Ocitnete-li se na návštěvě skalních příznivců, může se vám při míchání kávy stát, že očima zabloudíte ke skleněné váze ve tvaru kříže, porcelánovému slonu jako pokladničky nebo sadě matrjošek z porcelánu. Poté vám sklouznou oči zpět k vaší kávě, abyste se přesvědčili, že ten hrneček je vážně nějaký divný. Nemocniční šálek se znakem červeného kříže opatřený porcelánovými nožičkami a přezdobeným uchem. V té chvíli si nemůžete nevzpomenout na definici kýče.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Waterproof - váza ve tvaru holínky

Květiny do holínky

Maxim Velčovský (1976), absolvent VŠUP v Praze, sice nepřevádí jen předměty původně z odlišných materiálů do porcelánu a skla, ale díky nim se proslavil. Z gumové holínky udělal odlitek a vznikla glazovaná porcelánová váza. Po první obhlídce fotografie mě naprosto míjí touha naplnit ji vodou a dát do ní květiny. Tak nějak mi přijde, že ty kytky si zaslouží víc.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Waterproof white a Digiclock White

Následně si všimnu popisu výrobku od Maxima Velčovského: „Mým záměrem bylo tuto kultovní, nejlacinější, maximálně funkční obuv vytrhnout z jejího zapomenutí a zvěčnit ji pomocí porcelánu ve formě objektu vázy. Na počátku třetího tisíciletí lze pouhou změnou materiálu de facto převrátit estetická měřítka. Z boty se změnou materiálu stává váza. Naprosto totožný tvar se dostává do jiného kontextu, dostává novou funkci.“

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Unlimited - porcelánová váza vtipně vylepšená o boční otvor, a svícen Fake Cake

Design, nebo volné umění?

V roce 2002 Maxim spoluzakládal Qubus design studio a o pět let později se stal vítězem Czech Grand Designu v kategorii Designér roku. Účastnil se desítek výstav, jeho práce jsou zastoupeny v řadě muzejních i soukromých sbírek, např. Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, Národní galerii v Brně nebo Mudac ve švýcarském Lausanne.

Jeho portfolio zahrnuje koncepty pro privátní galerie stejně jako práce pro nadnárodní korporace. Ve svém domě má rodina Ozzyho Osbourna také pár kousků design by Maxim Velčovský, jednu holínku vlastní i Jean Paul Gaultier a mnoho, mnoho dalších.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Candlelier

Maxim o sobě sám prohlašuje, že není čistokrevný designér, věnuje se i volnému umění. Maluje, dělá objekty, instalace. Designu propadl v okamžiku, kdy zjistil, že do něj může procpat tvůrčí myšlenku a hlavně má schopnost ovlivnit stovky i tisíce lidí. Design chápe jako boj za lepší konzum. Chce jít cestou kvalitního konzumu, dostat lidi na předmět, který navrhne tak, že o něm budou přemýšlet.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Digi gold - digitální hodinky a Lucifer - svícen

Kde je hranice mezi uměním a kýčem?

Do podvědomí lidí se Maxim dostal paradoxně reklamou na jednoho operátora s hláškou: Nevaž se, odvaž se! I když i reklama je jistý druh umění, byť jí mnozí opovrhují.

A obdobné je to s jeho tvorbou založenou na estetickém kontrastu, kdy pracuje s artefakty typickými pro předrevoluční období, které převede do glazovaného porcelánu zdobeného zlacením či sítotiskovými dekory z oblasti potravinářského a farmaceutického průmyslu nebo cibulovým vzorem, který se tolik zprofanoval v období tzv. normalizace. Vytváří se tak napětí mezi jeho zastánci a odpůrci.

FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovského

Little Joseph je jedním z netradičních svícnů

Jedni oceňují vtip, nostalgii a objevují další funkčnost v odlitcích papírového tácku na párek s hořčicí či odřezané FOTO: Design výrobky od Maxima Velčovskéhospodky PET lahví, nově sloužící jako kvalitní náhražka obyčejné skleničky. Druzí nevidí důvod, proč by si domů měli pořizovat busty V. I. Lenina či Klementa Gottwalda, jejichž tváře Maxim pokryl cibulovým vzorem, v jistém smyslu působící jako válečné malování.

A aby těch hlav nebylo málo, Qubus nabízí porcelánovou hlavičku malého Pepíka jako svícen, jehož design se neustále mění nánosem stékajícího vosku. Takže původně holohlavý Little Joseph bude po několika dohořelých svíčkách docela slušný kudrnáč.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

S designérem Maximem Velčovským se dostanete za hranice nudy