Menu
TOPZINE.cz
Art & Design

Rozhraní: křehký postminimalismus

Redakce

Redakce

16. 3. 2010

Ondrej_SevcikNový kurátor populární pražské galerie NoD, Jiří Machalický, dospěl k jednomu ze svých cílů, tedy obeznámit veřejnost s raritními příklady českého postminimalismu. Spojil proto malby, fotografie, plastiky i instalace z dílen deseti umělců různých generací. Výslednou výstavu trefně nazvanou Rozhraní máte možnost zhlédnout do 21. března.

Zdroj: galerie NoD

Zdroj: galerie NoD

Postminimalismus na české scéně rozhodně není obvyklou uměleckou formou. Tento směr vychází z dřívějšího minimalismu, který bychom mohli stručně definovat jako střídmost a jednoduchost. V oblasti vizuálního umění tak obvykle dojde k využití předmětů z každodenního života, geometrických tvarů a jasných barev. Do malby je pak často zakomponována či je přímo vyměněna za plastiku a instalace. Rozhraní nabízí od každého trochu.

Snad naneštěstí se však zmíněné trochu stává výstavě osudným. Každý z deseti umělců, z nichž všichni představují odlišné pojetí postminimalismu, zde prezentuje přibližně dvě ze svých děl. První, co vás tak po vstupu do prostor galerie napadne, je zmatek. Výstava postrádá základní stavební kámen, od kterého by se odvíjela. A snažit se tuto nesourodost zakrýt názvem Rozhraní, tedy tvrdit, že byla původním záměrem, bohužel nefunguje. I tak však výstavu nelze než doporučit, jak pro unikátnost jejího zaměření, tak pro neotřelou invenci vystavovaných děl.

Zdroj: galerie NoD

Zdroj: galerie NoD

Opravdu fascinující částí výstavy je závěrečná instalace Masterplan od Ondřeje Ševčíka. Jedná se o videoprojekci karetních triků a dále různé tvary a věže poskládané z černých karet na podlaze. Ale pozor, při víc jak desetihodinové tvorbě nebylo použito lepidla, a tak se raději nepouštějte příliš blízko. Nakonec, celá instalace byla vytvořena speciálně pro příležitost této výstavy.

Rozhodně zaujme i ruskou avantgardou ovlivněné dílo mladých umělců Vasila Artamonova a Alexeje Klyuykova, které svým použitím předmětů jako vejce, molitan a topení velmi doslovně ilustruje podstatu minimalismu. Bez povšimnutí nemůže zůstat ani dlouhá tyč diagonálně přetínající největší prostor galerie. Stručně řečeno se jedná o spojené trubky, z kterých se kurátor galerie v Jelení Dominik Lang chystal smontovat topení ve svém domě. Zajímavého efektu též docílil Václav Krůček, který sestrojil, barevně podmaloval a nasvítil menší drátěné sítě. Dále vystavují vynikající Evžen Šimera, Pavel Kopřiva, Jiří Thyn, Václav Stratil a Jiří Kovanda.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Rozhraní: křehký postminimalismus