×
TOPZINE.cz

Rozhoduj o Evropě: Tak trochu jiný projekt o EU

FOTO:Seminář Rozhoduj o EvropěDalší seminář o Evropské unii. Další nudné výčty dat, jmen a institucí. Toto by se dalo říct o řadě projektů, ale rozhodně ne o semináři Rozhoduj o Evropě: Model Evropské unie. Prezident Modelu EU Reda Ifrah dokázal, že i suchá informace jde podat zábavnou formou.

FOTO:Seminář Rozhoduj o Evropě
Seminář, který dokázal zaujmout, Foto:Nikola Reindlová, Topzine.cz

Informační semináře pro studenty základních a středních škol, které se postupně konají ve všech krajích republiky, jsou počátkem celého projektu. Zde se mladí lidé seznámí se základními informacemi o EU a jejím fungováním.

Pokud by je projekt zaujal, mají možnost přihlásit se do další fáze projektu, kterou je simulace orgánů EU. V přihlášce vyplní, jestli by chtěli být součástí Evropské rady, nebo Evropského parlamentu a jestli se chtějí přihlásit jako jednotlivci, nebo jako tým. Součástí je i motivační dopis, ve kterém student uvede, proč si vybral tuto instituci, tento stát.

Vrcholem projektu bude víkend 26. – 28. 11., kdy v Olomouci proběhne simulace orgánů EU se vším všudy. Studenti budou mít k dispozici celou budovu magistrátu a cestu i pobyt jim organizátoři proplatí.

Netradiční seminář

Ve čtvrtek 9. září jsem se vydala do Evropského domu v Jungmannově ulici, abych se zúčastnila právě semináře v rámci projektu Rozhoduj o Evropě. Očekávala jsem cokoliv, ale rozhodně ne to, že Reda Ifrah se svým výkladem o EU dokáže zaujmout celou třídu patnáctiletých studentů.

Bylo to tím, že přednáška nebyla jednostranná. Pan Ifrah měl ke každé stránce prezentace vymyšlenou nějakou otázku a správnou odpověď odměňoval dárky. Studenti dostávali klíčenky, inteligentní plastelínu, trička, puzzle, deštníky a kravaty se symbolem EU.  A to už je motivace k tomu dávat pozor.

FOTO: Soutěž mezi studenty
Součástí semináře byla i soutěž

Aktuální témata a soutěž

Tím, že součástí semináře bylo i téma vstupu Turecka do EU, dokázal Reda Ifrah rozproudit  mezi studenty diskuzi. Je to záležitost aktuální a všeobecně známá, tím pádem na ni má nějaký názor každý.

Konečným bodem semináře byla soutěž. Čtyři dobrovolnice dostaly programové body jednotlivých frakcí Evropského parlamentu a měly ostatní přesvědčit, aby je zvolili na post europoslankyně.

„Je to jeden z těch lepších seminářů. Bylo to poznat i na spolužácích, že dávají pozor, že je to zaujalo,“ hodnotí seminář studentka osmiletého gymnázia Anna. „Líbí se mi ta myšlenka, že poznám, jak funguje Evropský parlament a to všechno,“ přidává se spolužačka Míša.

Středoškoláci mají jasno

Na následujícím semináři pro středoškoláky vynikalo svými znalostmi pár jedinců, na kterých bylo poznat, že se o toto téma zajímají i za hranice školních osnov. Ke konci střední školy už mají studenti přece jenom více méně jasno, kam chtějí dál směřovat, a tomu odpovídají i jejich zájmy.

Prezentace byla o stupeň složitější, ale i starší studenti dostávali za správné odpovědi odměnu. V závěrečné soutěži zastávali tři studenti postoje tří evropských států v případě vstupu Turecka do EU.

„Model OSN nám byl inspirací“

Inspirace modelem OSN je zřejmá na první pohled. „Přiznávám, že nám byl model OSN inspirací. Přímo simulace institucí EU už existuje. My s tím ale nemáme nic společného. Rádi s nimi navážeme spolupráci, ale chceme působit hlavně v republice. Proto děláme semináře nejen v Praze, ale  i v regionech, proto jsme zvolili Olomouc,“ vysvětluje záměr projektu jeho prezident Reda Ifrah.

FOTO:Porotcem byli spolužáci
„Je to jeden z těch lepších seminářů“

Každá základní i střední škola má možnost přihlásit se na seminář, kde se mohou studenti rozhodnout, zda si chtějí vyzkoušet roli vysokého evropského politika.

On by takový seminář neuškodil ani řadě dospělých. Třeba by potom i někteří novináři pochopili, že je mezi Radou Evropy a Evropskou radou rozdíl. Jejich děti to totiž už ví.



Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..